Isbitar i bilen

Men kan man ha så mycket kondens i biltaket?? Aldrig sett. Det måste ju ha varit drypande vått för att skapa sådana isbitar. Det kan ju inte vara bra för bilen i sådana fall. Det är nog läge att skaffa en torrboll!
Under särskilda betingelser med speciella väderförhållande tänker jag det kan vara möjligt.

Typ regn innan bilen parkeras så det finns blöta på golvmattor, soligt väder som gör att det "torkar upp" mao omvandlas till luftfuktighet som dock inte vädras ut från den instängda bilen, någon avvägd form av nedkylning gör att det först kondenserar i taket och sedan fryser som gör att det inte droppar i vått tillstånd men blir för mycket för att sitta kvar som is?

Går säkert att räkna på det fysikaliska för den som har lust. Sen kan nog form och material på innertaket spela roll också...
 
Under särskilda betingelser med speciella väderförhållande tänker jag det kan vara möjligt.

Typ regn innan bilen parkeras så det finns blöta på golvmattor, soligt väder som gör att det "torkar upp" mao omvandlas till luftfuktighet som dock inte vädras ut från den instängda bilen, någon avvägd form av nedkylning gör att det först kondenserar i taket och sedan fryser som gör att det inte droppar i vått tillstånd men blir för mycket för att sitta kvar som is?

Går säkert att räkna på det fysikaliska för den som har lust. Sen kan nog form och material på innertaket spela roll också...
Ja eller att man drar in snö så smälter det om vartannat...
 
Åh, jag måste gå ut och kolla om burken med kolsyrat vatten är intakt.
Det var den inte. Och det har jag lyckats missa tidigare. Mysteriet är löst.

20230208_141823.jpg

(Jo, lite stökig bil.)
 
Om man kollar hur utbuktad toppen på burken ser ut,
så förstår man vilken kraft det fanns inuti i eruptionsögonblicket.

Den exploderar ju innan allt vatten frusit, så det är därför det både blir tjocka isbitar och fält med vattenstänk som fryser ögonblickligen på släta ytor i splash-formationer. Det senare ser man dock bara om minusgraderna varit intakta fram till att man kliver in i kaoser.
 
Jag gjorde ett liknande helt ofrivilligt experiment för ett antal år sedan. Jag lämnade kvar en back med blandade drycker i glasflaskor över natten i min bil. Tänkte inte på att det blev några minus under natten. Lättöl och Ramlösa mineralvatten klarade sig. Vichy Noveau, som har lite lägre salthalt frös och sprängdes. Det var inte så kul med blandat fruset skum och glasbitar i hela baksätet.
 
Om man kollar hur utbuktad toppen på burken ser ut,
så förstår man vilken kraft det fanns inuti i eruptionsögonblicket.

Den exploderar ju innan allt vatten frusit, så det är därför det både blir tjocka isbitar och fält med vattenstänk som fryser ögonblickligen på släta ytor i splash-formationer. Det senare ser man dock bara om minusgraderna varit intakta fram till att man kliver in i kaoser.
Vad är skillnaden mellan flaska och burk? Vi har lagt läsk PET-flaskor både nutidens mjuka och forntida hårda i frysen.

Problemet har varit mär man börjat tina då bubblar det väldigt mycket men exploderat har det inte gjort...
 
Vad är skillnaden mellan flaska och burk? Vi har lagt läsk PET-flaskor både nutidens mjuka och forntida hårda i frysen.

Problemet har varit mär man börjat tina då bubblar det väldigt mycket men exploderat har det inte gjort...
Vet inte. Jag skulle nog hållt mig till att skriva burk om jag tänkt efter,
eftersom plast-PET torde vara mer förlåtande mot för högt tryck inifrån.
 
Vet inte. Jag skulle nog hållt mig till att skriva burk om jag tänkt efter,
eftersom plast-PET torde vara mer förlåtande mot för högt tryck inifrån.
Ja för det har hänt att vi lagt Pet flaskor på kylning och glömt det då har inget hänt förutom att under tidning bubblar typ 2/3 av flaskan ur... :rofl: :rofl::rofl:
 
Om man kollar hur utbuktad toppen på burken ser ut,
så förstår man vilken kraft det fanns inuti i eruptionsögonblicket.

Den exploderar ju innan allt vatten frusit, så det är därför det både blir tjocka isbitar och fält med vattenstänk som fryser ögonblickligen på släta ytor i splash-formationer. Det senare ser man dock bara om minusgraderna varit intakta fram till att man kliver in i kaoser.
Jag väntar mig nu att någon ska ställa ut en burk på frysning, slow motion-filma den och sedan dela videon här. ;)
 
Vad är skillnaden mellan flaska och burk? Vi har lagt läsk PET-flaskor både nutidens mjuka och forntida hårda i frysen.

Problemet har varit mär man börjat tina då bubblar det väldigt mycket men exploderat har det inte gjort...

Min erfarenhet är att PET-flaskor ofta går sönder vid lägre tryck än en burk, och blir mer pyspunka än explosion. Ibland kryper helt enkelt korken upp tillräckligt för att det bara ska bli lite bubbligt.
 
Min erfarenhet är att PET-flaskor ofta går sönder vid lägre tryck än en burk, och blir mer pyspunka än explosion. Ibland kryper helt enkelt korken upp tillräckligt för att det bara ska bli lite bubbligt.
Men då vi gjort det har det inte läckt nånting...
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 768
Senast: mackan
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 895
Senast: Zuzzi
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 613
Senast: Tarantino
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 607
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp