Bukefalos 28 år!

Ischias besvär

SiZo

Trådstartare
För ungefär 1,5 månad sen så åkte jag av hästen då han kastade sig för något som åt hästar, trodde iaf han. Det är konstaterat att jag har (hade) flertalet frakturer på L1 och L2, alltså ländkota 1 och ländkota 2. De är komprimerade enligt en läkare, krossade enligt en annan. Ja, jag vet inte riktigt.

Jag börjar nu bli trött på att ha ont. Det tog över en månad innan läkarna ens ville träffa mig igen, och då var det för att jag ringde VC som jag fick besök. Någon ortoped har inte tittat på mig, utan jag blev inlagd på kirurgen för mag o tarm, tydligen hamnar alla trauman där.

För tillfället så är det alltså ischias nerven (enligt läkaren på VC iaf) som ger mig problem. Tydligen så ska jag träna så mkt som möjligt för att få igång musklerna och samtidigt ta alvedon samt muskelavslappnande.

Första dagen jag tog muskelavslappnande var :love:
Jag var totalkär! Jag vaknade helt smärtfri och livet lekte! Det enda tråkiga är att det tydligen bara funkade en gång.

Problemet är alltså att musklerna krampar enligt läkaren. Jag tränar en hel del, gym och går väldigt mkt. Idag har jag gått en mil. Och träningen går bra, träningen gör i de flesta fall inte speciellt ont så länge jag går som jag ska o sådär. Det gör ju fruktansvärt ont om jag missbedömer vart marken är givetvis, så lite koncentration behövs när jag går i skogen :p

Men när jag sen sätter mig ner :arghh:
Det är inte alltid det gör superont, men det är ändå en smärta som är fruktansvärt svår att ignorera. Jag sover pga detta väldigt dåligt, och oftast sover jag en timma här och där bara.
Jag kan inte ligga på sidan o sova, för det känns typ som att bäcknet håller på att lossna då. Bäcknet är röntgat, och det ska inte finnas några fel på det.

Finns det någon som har några tips på övningar eller liknande?

Häromnatten var jag på vippen att åka in till akuten och kräva att de gjorde nåt åt det. Men vetskapen om att inga smärtstillande fungerar på mig iaf gjorde att jag stannade hemma. Annars hade jag lätt åkt in!

Jag tycker inte om att vara sjukskriven!:yuck: Jag vill tillbaks till jobbet NU!
 
Sv: Ischias besvär

Jag har haft ryggbesvär länge, de uppkom inte på samma sätt som dina, men jag kan bara säga: Kräv vård eller byt läkare. Kräv magnetröntgen, ge dig inte innan de kollat allt.

Tre år efter att jag träffade första sjukgymnasten som sa "Det är bara en muskelskada, du kommer vara bra inom e månad." har jag äntligen fått bekräftat att jag måste stelopereras för att ens ha en chans att bli bra.

En del ryggbesvär kan bli bra eller bättre med rätt träning.

"Träna så mycket som möjligt" fast de tror att du har krossade kotor? Har du inte blivit skickad till någon sjukgymnast som gett dig specifika övningar?

Jag fick också hemskt olika svar på vad som var fel och hur det kunde åtgärdas, jag gjorde allt alla bad mig, inget hjälpte. Blivit idiotförklarad av läkare som sagt "Magnetröntgen? Varför det? Det är inget fel på dig, det är bara smärta." och sen antytt att jag ljuger och att jag kanske skulle träffa en psykolog osv... :meh:

Men du verkar ha mer ont än jag någonsin haft, jag skulle i alla fall kräva både vanlig röntgen och magnetröntgen om jag var du...


Tillägg: Dock är det aldrig någon som nämnt nåt om just Ischias till mig, så jag vet lite om just det. Och jag såg att det var "konstaterat" men läkarnas åsikter var olika. Antar att det är röntgat på vanligt sätt också då. Men be i alla fall om att få träffa en sjukgymnast som kan ge dig specifika övningar för din sorts besvär. En del saker ska man, som jag förstått med ryggbesvär, inte ens utföra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ischias besvär

Jag är röntgad, det brukar de göra när man kommer in med ambulans och är fastspänd i en bår där man inte kan röra sig en mm :crazy:

Datortomografi tror jag de gjorde på mig. Så de VET att jag har krossade kotor.

Jag har kontakt med sjukgymnast, men det känns inte som att övningarna hjälper. Övningarna är ju för bålstabilitet, och jag tror att sjukgymnasten har lagt det på en något för låg nivå för mig. Jag är ju ryttare och har därmed rätt bra muskulatur i bålen. Jag gör därför övningarna flera ggr om dagen istället.

Och ja, jag ska röra på mig så mkt som möjligt. Jag försöker gå minst 5 km/dag, men många ggr blir det över milen. Det jobbiga är att all träning verkar göra smärtan värre.
Ska försöka simma i helgen med, men sist jag gjorde det så var jag inte människa på kvällen efteråt.
 
Sv: Ischias besvär

Och jag som har ischias (sen 4 okt) slätröntgen gjord som visade ua,MR i söndags som visade 2 platta diskar och ett diskbråck ovan på dom som trycker på I nerven bla.
Jag tycker inte det låter som ischias,har du det så känner du det (smärtan är enkelsidig och ner genom benet) och man tränar/rör sig inte gärna utan smärtstillande.
Det glädjande är att dom säger att det läker av sig själv,i mitt fall blir det op.
 
Sv: Ischias besvär

Ja, blev lite förvirrad när läkarna sa olika saker, men det kom jag på att läkarna gjorde om mina plåtar också, så...

Jag gick till en privat läkare som direkt skickade mig på magnetröntgen, sen bad jag om en remiss till en av de större ryggkirurgiska klinikerna för att diskutera med deras ortoped.
Efter smärtutredning vet de att smärtan kommer från diskarna och därför måste diskarna stabiliseras eftersom träning inte hjälpt.

Men krossade kotor låter ju inge kul alls, har de gett dig någon prognos? Eller ska du bli helt återställd om du tränar på?

Har du berättat för sjukgymnasten att det inte hjälper? Gör vissa saker ont att utföra tror jag du ska vara försiktig med det, åsikterna har gått isär där också, vissa sjukgymnaster tycket det är "självklart" att det kan göra ont, medan andra säger att gör det ont är det på fel nivå eller helt fel övning.

Kanske ska tillägga att det är sällan jag känner den skarpa smärtan från just diskarna, utan det är omkringliggande muskler som gör ont och krampar och har sig när de överbelastas för att försöka avlasta diskarna.

Akupunktur kanske? Det lindrar lite för stunden med just krampande muskler tyckte jag, om man gick dit regelbundet. Även att stretcha mycket, baksida lår/framsida lår och höftböjarna hjäpte en del.
 
Senast ändrad:
Sv: Ischias besvär

Ja du....har inga tips utan följer de du får för min gubbe sitter i exakt samma båt.
Dock åkte han inte av en häst, utan skoter (Jobbar som sjukvårdare på en turistanläggning). Landade på rygg/ höft på is och fick skotern över sig. Precis som du fick han komprimerade kotor, någon krossskada, skadat bäckenben.
Han lider enormt av Ischias. Har domningar, känselbortfall, äter smärtstillande mm. Det är 3 år sedan olyckan. Han har provat sjukgymnastik, kiropraktiker, massage mm. Det lindrar men är ingen direkt hjälp.

Förstår vad du går igenom. Hoppas du får bra tips. Lycka till.
 
Sv: Ischias besvär

Varför skulle man inte kunna ha på båda sidor om det är ischias?
Och hur ska man veta att det är ischias om man inte har haft det förut eller har läst om det? :crazy:

KL

Prognosen var att jag skulle bli helt bra. Ingen har sagt något annat till mig överhuvudtaget. Men jag blir lite fundersam när läkarna först trodde att 2 veckor sjukskrivning skulle räcka, och nu är jag inne på min 6:e vecka...

Jag ska på ÅB på onsdag, och jag känner väl inte att jag vill bli sjukskriven mer. Men risken är ju att jag inte kan sova när jag kommer hem sen. Och jag kommer ju inte kunna ta muskelavslappnande när jag jobbar (kör mkt bil i jobbet och jobbar natt). Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Men det verkar ju på er här som att det inte finns så mkt att göra åt smärtorna.

De flesta övningarna gör inte ont när jag gör dem. Det gör ont efteråt, och då gör det verkligen jätte ont!
 
Sv: Ischias besvär

Varför skulle man inte kunna ha på båda sidor om det är ischias?
Och hur ska man veta att det är ischias om man inte har haft det förut eller har läst om det? :crazy:

KL

Prognosen var att jag skulle bli helt bra. Ingen har sagt något annat till mig överhuvudtaget. Men jag blir lite fundersam när läkarna först trodde att 2 veckor sjukskrivning skulle räcka, och nu är jag inne på min 6:e vecka...

Jag ska på ÅB på onsdag, och jag känner väl inte att jag vill bli sjukskriven mer. Men risken är ju att jag inte kan sova när jag kommer hem sen. Och jag kommer ju inte kunna ta muskelavslappnande när jag jobbar (kör mkt bil i jobbet och jobbar natt). Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Men det verkar ju på er här som att det inte finns så mkt att göra åt smärtorna.

De flesta övningarna gör inte ont när jag gör dem. Det gör ont efteråt, och då gör det verkligen jätte ont!

Då hoppas vi läkarna har rätt och du blir helt bra, bara att läkningsprocessen tagit längre tid än de först trodde. :)

Det finns ju... diverse småsaker man kan testa som lindrar för stunden, men jag tycker du i alla fall ska be om att få prata med en ortoped som även tittar på dina plåtar. De brukar även vilja att magnetröntgen blir gjord så de kan titta på den.

Ang. smärta och övningar så var det likadant för mig, det gjorde inte ont att utföra övningarna men det försämrade min livskvalité betydligt pga att jag fick så fruktansvärt ont efteråt...
Till slut fick jag en "jättelöjlig" övning som började med att man "drog in naveln", typ. Det trappas upp efterhand till svårare moment för att långsamt stärka musklerna men grunden i det hela var alltid det där "dra in naveln". Den övningen gjorde aldrig ont efteråt... :angel:

Att ha nån hemma som masserar upp spända/krampande muskler är såklart guld värt också, även om det inte hjälper i längden.
 
Sv: Ischias besvär

Jo det hade varit underbart att ha någon som kan massera. Men dessvärre så bor jag ensam, så jag lär inte lyckas med att få till något sådant tyvärr :D

Iaf inte utan "motprestation" som jag inte är bekväm i :crazy:
 
Sv: Ischias besvär

Nej det förstår jag, större delen av mina ryggbesvär har jag inte haft nån som masserar heller. :p

Det finns ju proffsmassör som inte kräver annan motprestation än pengar i gengäld, men man skulle ha en man kunde ringa hem "akut" på jour. :angel:
 
Sv: Ischias besvär

Haha, jaaa... Men iomed att jag inte har fått något beslut från FK än så håller jag hårt i alla slantar jag har.

Jag har iofs högkostnadsskydd, så akupunktur borde jag kunna få därigenom gissar jag??
 
Sv: Ischias besvär

Haha, jaaa... Men iomed att jag inte har fått något beslut från FK än så håller jag hårt i alla slantar jag har.

Jag har iofs högkostnadsskydd, så akupunktur borde jag kunna få därigenom gissar jag??

Hmm... Har för mig att jag fick det av min första sjukgymnast på VC och då gick det ju under högkostnadsskyddet, beror väl helt på vem man anlitar antar jag? Fråga om det på ÅB, jag fick akupunktur med lätta elstötar, tyckte det var värdelöst i början, men efter ett par gånger tyckte jag det lossnade lite, så det kan ju vara värt att testa. :)
 
Sv: Ischias besvär

Du kanske skulle kunna prova att ta hjälp av naprapat? Jag har jättebra erfarenhet av just det, visserligen pga axelproblem - som ledde till smärta/domningar i ena armen samt smärta mellan skulderbladen - men jag antar att en naprapat kan vara bra till mycket.

Två besök var jag på i oktober/november, och sedan fick jag övningar som jag kör 2 ggr/vecka (tar ca 5 min åt gången). Jag har bara blivit bättre och bättre. Domningar och smärta är HELT borta och jag känner mig väldigt mycket starkare och rakare nu. Märks mycket när jag rider också :)!
 
Sv: Ischias besvär

Hahaha, ja, om du placerar händerna i ljumskarna typ, pricis bredvid höftknölarna och trycker ner lätt, sen "drar in naveln" så ska du känna att musklerna trycker upp dina händer, då gör du rätt. ;) :D
"dra in naveln" är deras uttryck, inte mitt. :D

Naprapat har jag också varit hos, bra på att tortera upp musklerna, men han kunde inte åtgärda problemet och det är inte jättebilligt att gå dit regelbundet.
 
Sv: Ischias besvär

Jag ska prova det när jag är gipsfri igen,just nu trycker inte vä hand/arm på något.
Jag provade naprapat i höstas och fy tusan,jag skrek som en gris.
Så nu har jag beställt tid hos kiro,det hjälper oftast,om inte annat så kan hon flytta runt lite på L kotorna så diskarna får bättre med plats.
 
Sv: Ischias besvär

Händerna behöver du bara för att känna att du använder rätt muskler, när man lärt sig det behövs de inte alls, så det räcker nog med en hand också. :)

Man kan med den varianten "träna" även när man tittar på tv liksom. Men bara "dra in naveln" (man håller ju ca 5 sek, släpper, repeterar) är ju första steget, sen ökas det på allt eftersom man bygger upp musklerna. :)

Naprapat är smärtsamt ja, men lossar på musklerna gör min i alla fall, även om det gör ont som s*tan. :D Kiro har jag aldrig provat, men mina kotor ser ut som dem ska också, det är diskarna som är dåliga. "Segmentell rörelsesmärta" kallade ortopeden det. Röntgenförändring på den ena disken, den andra SER inte dålig ut, men jag hade reagerat en del på den med under smärtutredningen så den är tydligen också dålig.
 
Sv: Ischias besvär

Har du provat tens? När mitt bäcken /korsben krånglar (strålar ner i baksidan låren ibland) så hjälper det mycket efter ca en halvtimme. Känns som att det onda blir bedövat. :-)
 
Sv: Ischias besvär

Jag hasade av en häst för typ 15 år sen. Ramlade rakt i backen, en fin platt vall.
Kunde inte resa mig, folk hjälpte mig in i bilen, och körde mig till sjukhuset. (mot min vilja. :) )
Jag hade ruggigt ont i bäcken o ben, de röntgade bäckenet, och skickade hem mig med en påse värktabletter.

Jag kunde inte resa mig ur sängen själv, kunde bara gå om jag inte förde vänsterbenet det minsta bakåt. Då strålade smärtan ner i hela vänsterbenet, och jag ramlade.
Av en slump upptäckte jag ca 1 månad senare att jag var väldigt öm på en punkt på ryggraden, typ där revbenen slutar. Min egen teori är att ryggen faktiskt skadades, men det missades, i och med att jag inte kände av ryggen, utom när nån tryckte där.
Vad som egentligen var felet vet jag inte. Jag fick tvinga mig till sjukskrivning ca 3 månader, då jag jobbar med kor, och inte klarade tacklingar i sidled.
Men smärtan i benet satt kvar ca 2 år, särskilt när jag satt i bilen mer än nån halvtimme.
Nu är jag helt felfri, men ärligt talat trodde jag aldrig jag skulle bli bra.

Det låter väldigt likt din skada, tycker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 357
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 872
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 178
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp