Definition av "tittig" häst?

Silver Girl

Trådstartare
Hur skulle du beskriva en tittig häst?

När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den fick syn på något som den tyckte var otäckt.

Är nu medryttare på en islandshäst som de andra i stallet kallar för tittig, medan jag tycker hon är mycket lugn, hoppar sällan till. Men efterhand har jag insett att hon ju gärna tittar lite extra på saker, kan vilja stanna eller sakta ner om vi t ex ser ett rådjur, möter någon eller om det dykt upp något nytt på en känd runda. Men hon kastar sig sällan utan får hon bara titta en stund kan vi lugnt gå vidare. Så hon är ju tittig på ett sätt, men inte som jag lärt mig tolka uttrycket.
 
Hur skulle du beskriva en tittig häst?

När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den fick syn på något som den tyckte var otäckt.

Är nu medryttare på en islandshäst som de andra i stallet kallar för tittig, medan jag tycker hon är mycket lugn, hoppar sällan till. Men efterhand har jag insett att hon ju gärna tittar lite extra på saker, kan vilja stanna eller sakta ner om vi t ex ser ett rådjur, möter någon eller om det dykt upp något nytt på en känd runda. Men hon kastar sig sällan utan får hon bara titta en stund kan vi lugnt gå vidare. Så hon är ju tittig på ett sätt, men inte som jag lärt mig tolka uttrycket.
Min häst är tittig. Hon är väldigt vaken och ser precis allt. Hon hoppar och kastar sig för smågrejer. Saker som hon borde vara rädd för reagerar hon knappt på, men jäklar om det är fel färg på blomman eller två grässtrån som ligger i kors. Då får hon typ en hjärtinfarkt. Ser mycket spöken. Men jag upplever att det går i perioder och framförallt under pälsbyte. Då blir hon precis hysterisk för minsta lilla.
 
En häst jag red tidigare beskrev andra som tittig, men jag tyckte inte det. Sen om det berodde på att vi hade olika toleransnivå och uppfattning om vad tittig innebär, eller om den faktiskt var lugnare med mig, det vet jag inte.

För mig är en tittig häst en som också är reaktiv på det den upptäcker i sin omgivning; skvätter till, vänder, sticker, står som fastfrusen etc för minsta sak, hela tiden. Om en häst gör det ibland för att den blir överraskad eller liknande så räknar jag den inte som tittig. En häst som tittar på och uppmärksammar saker i sin omgivning utan att göra mer väsen av det än att den just uppmärksammat det, är för mig inte tittig. Då är det en alert och uppmärksam men sansad häst :)
 
Min häst saktar in, kröker på nacken och spetsar öronen när hon ser något för spännande, det tycker jag är helt ok. En tittig häst är för mig flyktbenägen och skvätter till med jämna mellanrum. En sån man inte vill släppa stigbyglarna på när man skrittar hemåt.
 
Det brukar kallas att dom fryser till. Hur mycket dom tittar kan ibland hänga ihop med ryttaren. En ryttare som känns lugn och ger hästen självförtroende ger en lugnare häst som känner att ryttaren har full koll på läget.. Ryttaren kan med kroppspråket göra en häst rädd för det mesta eller tvärtom. Min förra häst var expert på att känna av ryttaren och agera därefter. Sen finns det givetvis hästar som är mer ängsliga än andra och kräver mer av sin ryttare.
 
Jag upplever att min häst är reaktiv och kan vara lite spänd när något i hans hemmiljö ändras. Men han är modig och nyfiken. En sak jag har sett mycket som dressyrdomare och som jag märker på de hästarna jag rider, är att om hästarna är ordentligt framme för skänkeln. Lösgjord och har fin kontakt så är de sällan så där flyktiga så det spelar någon roll. Det blir inte samma stora effekt i alla fall. Och dessutom, om jag inte bekräftar det läskiga genom att göra en grej av det, så går det väldigt snabbt över.
 
Tittig = hoppar till för ”allt”, tittar mycket på saker, stannar och fryser till och man vet inte om det strax blir en helomvändning eller om den går framåt, osv

Vaken = tittar till på grejer men går vidare när den tittat klart. Flyr inte för minsta lilla

Så hästen du beskriver skulle jag kalla vaken men inte tittig
 
Jag upplever att min häst är reaktiv och kan vara lite spänd när något i hans hemmiljö ändras. Men han är modig och nyfiken. En sak jag har sett mycket som dressyrdomare och som jag märker på de hästarna jag rider, är att om hästarna är ordentligt framme för skänkeln. Lösgjord och har fin kontakt så är de sällan så där flyktiga så det spelar någon roll. Det blir inte samma stora effekt i alla fall. Och dessutom, om jag inte bekräftar det läskiga genom att göra en grej av det, så går det väldigt snabbt över.
Jag håller helt med om det där med ordentligt framme för skänkeln! Även en häst som av naturen är "tittig" (vilket jag skulle definiera som någon ovan sa - en häst som jag helst inte släpper stigbyglarna på när jag skrittar på lång tygel) kan hantera det om den är framme för skänkeln och har lärt sig att hålla fokus på arbete och inte omgivning. Lätt att säga, svårare att göra, särskilt på en del hästar förstås - men för mig som har en reaktiv häst är det viktigaste arbetet att lära honom att alltid vara framme för skänkeln och ha fokus på arbete, inte att vänja honom vid att se ditten och datten.
 
Jag brukar nog inte använda ordet "tittig" så mycket eftersom jag upplever att samma häst kan vara tittig eller otittig beroende på relationen den har till sin människa och sociala grupp. Däremot upplever jag att vissa hästar är mer ängsligt lagda, med mer eller mindre nyfikenhet. En änslig men nyfken häst kan nog upplevas som tittig om den regarerar oroligt på sin omgivning, men samtidigt kan komma över det och närma sig objektet eller situationen. Likväl tror jag mer självsäkra men miljökänsliga hästar kan upplevas som lite tittiga då de är mer benägna att ånga på tills de hamnar i en situation med tryck som rubbar dem.
Att hästen reagerar på och interagerar med sin omgivning, tar in och värderar potentiella faror tycker jag dock är helt normalt?
 
Jag brukar nog inte använda ordet "tittig" så mycket eftersom jag upplever att samma häst kan vara tittig eller otittig beroende på relationen den har till sin människa och sociala grupp. Däremot upplever jag att vissa hästar är mer ängsligt lagda, med mer eller mindre nyfikenhet. En änslig men nyfken häst kan nog upplevas som tittig om den regarerar oroligt på sin omgivning, men samtidigt kan komma över det och närma sig objektet eller situationen. Likväl tror jag mer självsäkra men miljökänsliga hästar kan upplevas som lite tittiga då de är mer benägna att ånga på tills de hamnar i en situation med tryck som rubbar dem.
Att hästen reagerar på och interagerar med sin omgivning, tar in och värderar potentiella faror tycker jag dock är helt normalt?
Jag hade en unghäst som jag brukade beskriva med "han är inte rädd för något men han blir väldigt ofta förvånad". Vi sa även att han nog hade "ett rikt inre liv". Han gick liksom i sina egna tankar och såg inte sånt som de andra hästarna såg på långt håll. Plötsligt när det var nära fick han syn på vad det nu var och hoppade till. Men rädd var han då verkligen inte! Min nuvarande häst är framför allt reaktiv, men han är också försiktig- han tänker då inte utsätta sig för fara i onödan, och varför då gå förbi tröjan som ligger bredvid ridbanan när man kan hålla sig en bit ifrån? Men där är det som sagt fokus och framme för skänkeln som är det viktiga jobbet.
 
Det är ju en definitionsfråga, jag som äger arabiskt fullblod tycker att han är någorlunda stabil medan min vän som rider islandshäst är förvånad att jag sitter kvar. Men alltså tittig skulle jag definiera som att hästen reagerar på saker så att ryttaren märker av det, alltså oavsett att den tvärstannar i galopp för att den ser en sten eller bara lägger huvudet på sned och kollar på stenen en sekund extra. Sedan tycker jag väl inte att tittig nödvändigtvis är en dålig egenskap, utan bara visar på en häst som har ögonen med sig. Sedan blir det ju problem om man, säg, inte kommer framåt eller om hästen överreagerar och stannar tvärt i galoppen så man riskerar att åka av. Men då är det ju en förlängning av tittigt, en ny sorts osäkerhet liksom om that makes sense 🤔
 
Vår ena ponny är tittig och den andra är vaken.

Den vakna hästen registrerar allt, men reagerar inte på allt.

Den tittiga gör "affär" av mycket och spänner sig och gör små och ibland stora hopp, för att sedan fly (om man inte lugnat ned situationen, vill säga).

Det är en fröjd att rida ut på den vakna hästen, men faktiskt ganska påfrestande med den andra. Hans tittighet blir värre om ryttaren är det minsta orolig, och långa uteritter är det absolut värsta man kan utsätta honom för.

Han har ett utpräglat flyktbeteende och är inte det minsta nyfiken på läskiga saker.

Precis som du, @Amanda_F var inne på, så är lydnad bästa medicinen. Har han jobb att utföra, skänkelvikning, trav i form, lite halvhalter och att han är mellan skänkel och hand, etc, då funkar han bättre.

Lång tygel där han får "slappna av", fungerar inte alls. Då saknar han ledning och blir ängslig.

Stoet som är vaket, hon är totalt orädd och nyfiken. Hon kan titta, men är aldrig tittig.

Tänk så olika de är!
 
Vår ena ponny kan man styra mot vilka skräckhinder som helst (nästan..) hon är inte rädd utan hoppar. Däremot om det kommer ett fladdrande löv på ridbanan då kan hon hoppa rakt upp i luften. Jag tycker inte att hon är tittig. Tycker inte att hon är reaktiv heller egentligen, då hon för det mesta är ganska lugn och lite maklig. Men kommer något plötsligt för nära inpå då reagerar hon. Så hon är nog reaktiv ändå kom jag på. Höll på att flyga av när en fasan började flaxa i buskarna för någon vecka sedan. Jag satt i godan ro med lång tygel :laugh:

Sen har vi den andra, den är nog lite tvärtom, kan reagera på läskiga hinder, men bryr sig inte om flygande plastpåsar mm. Den sistnämnda är 17 och den förstnämnda är 6 år.

Det där med om de är tittiga, det kan nog beror på hur samstämmiga de är med ryttaren också? Vår gamle ponny har blivit mindre tittig ju längre dottern haft den, tror de har bättre samspel nu och är mer trygga med varandra.
 
För mig är tittig när dom tittar till på något, ev att dom darrar till eller tar ett snedsteg. Alltså är vakna och eventuellt en mindre reaktion.

Om hästen ser spöken ofta, springer iväg, vänder om, hoppar iväg en längre sträcka tycker jag det är ett nervvrak, mer än bara tittig. Det såg jag som relativt normalt när jag red engelskt, på mestadels halvblod.

De westernhästar jag rider idag är sällan tittiga, om de blir överraskade av något har allihop stått helt stilla och tittat, inget ryck, inga hastiga rörelser, därefter inget mer med det.

Ska tilläggas att det har varit stor skillnad i grundhantering och utbildning, de hästar jag rider idag är mycket högre utbildade, välhanterade, trygga och miljötränade jämfört med de hästar jag red förr. Så givetvis kan man hitta både lugna och tittiga hästar inom alla raser och grenar, så ingen tror att jag menar något annat. :)
 
För mig är tittig när dom tittar till på något, ev att dom darrar till eller tar ett snedsteg. Alltså är vakna och eventuellt en mindre reaktion.

Om hästen ser spöken ofta, springer iväg, vänder om, hoppar iväg en längre sträcka tycker jag det är ett nervvrak, mer än bara tittig. Det såg jag som relativt normalt när jag red engelskt, på mestadels halvblod.

De westernhästar jag rider idag är sällan tittiga, om de blir överraskade av något har allihop stått helt stilla och tittat, inget ryck, inga hastiga rörelser, därefter inget mer med det.

Ska tilläggas att det har varit stor skillnad i grundhantering och utbildning, de hästar jag rider idag är mycket högre utbildade, välhanterade, trygga och miljötränade jämfört med de hästar jag red förr. Så givetvis kan man hitta både lugna och tittiga hästar inom alla raser och grenar, så ingen tror att jag menar något annat. :)

"Om hästen ser spöken ofta, springer iväg, vänder om, hoppar iväg en längre sträcka tycker jag det är ett nervvrak, mer än bara tittig."

Hahaha

Ja, det är preciiis så jag känner då och då!

Men, skämt åsido, så mycket hänger på ryttaren. Det krävs ett förtroende från hästen till ryttaren och när det inte är etablerat, så blir det tokigt.
 
Min ena är ju en sådan som vänder om och springer iväg om hon ser något läskigt, eller en fasan börjar flaxa i buskarna precis bredvid. Men något nervvrak är hon absolut inte, tycker hon är ganska chill för det mesta.

Hon är en welsh helt enkelt.
 
Hur skulle du beskriva en tittig häst?

När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den fick syn på något som den tyckte var otäckt.

Är nu medryttare på en islandshäst som de andra i stallet kallar för tittig, medan jag tycker hon är mycket lugn, hoppar sällan till. Men efterhand har jag insett att hon ju gärna tittar lite extra på saker, kan vilja stanna eller sakta ner om vi t ex ser ett rådjur, möter någon eller om det dykt upp något nytt på en känd runda. Men hon kastar sig sällan utan får hon bara titta en stund kan vi lugnt gå vidare. Så hon är ju tittig på ett sätt, men inte som jag lärt mig tolka uttrycket.
För mig är tittig en häst som just spänner till och tittar. Vad de sedan gör med den tittigheten är ju olika. Vissa har ögon som tefat men smyger iaf runt och gör det ryttaren ber om men i spänning.
Sen kan ju vissa reagera och antingen rycka till, ta ngt steg åt siden/fram etc, kasta sig, tvärvända eller sticka.

Min häst exploderade av allt då jag fick hem honom. Ljud, rörelser etc kunde trigga kast, tvärvändningar, försök att sticka etc.
Han är idag också en energifylld, aktiv, reaktiv häst som i grunden är en tittig individ med närhet till flykt.
Nu är han medelålders och rätt högt skolad. Ihop med att vi tränat på saker för det mentala, vår relation etc på flera olika sätt och att han är välskolad så har jag inga problem med honom. Men jag som ryttare är lugn, sadelfast och balanserad och jobbar som tränare. Han kan om han är orastad och inte gått på ett tag kan han knäa lite och rycka till innan man kunnat rasta ur honom om ngt sker runt där man är eller det finns ngt stenmonster som äter fuxar i skogen.. :angel: Men mer blir det normalt inte iom att han inte går emot hjälper och går lösgjort i form. Om han kastar sig så är jag snabb och han lydig. Så det blir ngt steg isf.
Men om någon annan som inte är lugn ska träna honom kan det bli väldigt spännande iom att han speglar människan väldigt väl. Då spårar det ur totalt.

En häst som rids i spänning blir ju också tittigare. Rider man dem lösgjorda så blir ju även hjärnan lösgjord så att säga. Så tittiga hästar rider jag gärna lösgjorde för att få lite hjälp på så sätt med det mentala. När de exponerats mer för vad de reagerar på så kan man släppa mer av den fysiska lösgjordheten och bibehålla lugn.
 
Hur skulle du beskriva en tittig häst?

När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den fick syn på något som den tyckte var otäckt.

Är nu medryttare på en islandshäst som de andra i stallet kallar för tittig, medan jag tycker hon är mycket lugn, hoppar sällan till. Men efterhand har jag insett att hon ju gärna tittar lite extra på saker, kan vilja stanna eller sakta ner om vi t ex ser ett rådjur, möter någon eller om det dykt upp något nytt på en känd runda. Men hon kastar sig sällan utan får hon bara titta en stund kan vi lugnt gå vidare. Så hon är ju tittig på ett sätt, men inte som jag lärt mig tolka uttrycket.
Tittig häst för mig är en vaken ofokuserad häst.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 936
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp