Bukefalos 28 år!

Islandshäst.

FailGirl

Trådstartare
Heiisan.

Har en Islandshäst på 28 år.. Han vill absolut inte stå still när man ska sitta upp .. Hur fasiken gör jag? .. Vill att han iallafall ska kunna stå still när man sitter upp .. Och .. Vill andvända Hackmore till han, ogillar betten pga Det skadar hästarnas mun. Vad tycker ni? .. Vill ha lite hjälp :)
 
Sv: Islandshäst.

Det beror på varför hästen inte vill stå still. En stressad häst jobbar jag först från marken för att få den lugn. En häst som bara ska flytta bakdelen när man ska sitta upp från pallen brukar jag gå mot bakdelen (jobbigt för hästen). Jag blir lixom ännu mer, "men flytta bakdelen då!" Gärna jättefort. Tillslut tkr hästen att det är mer bekvämt att bara stå still. Blir jobbigt att hålla på att flytta bakdelen. (lite svårt att förklara kanske, men det är jättetydligt när man ser vad ja menar.)

en häst som går fram vid uppsittning så tar jag och backar hästen, ngt steg, går hästen fram igen, backar jag tillbaka till den positionen vi var från början. hästen ska inte få bestämma var jag ska ska sitta upp och det är heller inte ok att börja gå innan jag säger till.
 
Sv: Islandshäst.

Okaii , Ska träna Han lite då . Han är inte stressad det vet jag, Bara dryg vid uppsittning och han vill gärna skena iväg ibland, Tränar han från marken och leker med han. Men ska träna på det du sa, ;))
 
Sv: Islandshäst.

Min pålle var likadan när jag fick henne. Hon ville inte stå still vid uppsittning. Jag hade då en som höll henne när jag satt upp och när jag kom hem från ridturen satt jag av, upp, av, upp, av.
Då var hon ju lite trött oxå. Det funkade! Hon stod still till slut.
 
Sv: Islandshäst.

Heiisan.

Har en Islandshäst på 28 år.. Han vill absolut inte stå still när man ska sitta upp .. Hur fasiken gör jag? .. Vill att han iallafall ska kunna stå still när man sitter upp .. Och .. Vill andvända Hackmore till han, ogillar betten pga Det skadar hästarnas mun. Vad tycker ni? .. Vill ha lite hjälp :)

I och med att din häst är 28 år gammal :bow: bra jobbat att ha en fräsch häst så långt upp i åren (min är bara 27 ;) ), så har han ju sina idéer rätt befästa, beträffande att gå iväg vid uppsittning. Är han en gammal turridningshäst? För de turridningsbolag jag ridit islandshäst hos, har bara haft såna hästar, som har börjat gå när man sätter foten i stigbygeln och jag som har ett handikapp fixar inte det. Så turledaren fick hoppa av sin häst, binda den vid en stolpe för att den inte skulle tölta iväg och hålla i min häst, tills jag svingat mig upp och fått ordning på stigbyglarna.

Men min halvblodsdam, var också tramsig vid uppsittning när jag köpte henne. Hon var då 18 när jag började rida på allvar. Jag har alltid använt pall, jag gick av, ledde hästen ett varv, provade att sitta upp, gick av, ledde ett varv och provade att sitta upp. Vi hade det så bra i första stallet vi stod, för där var en fålla precis utanför stallet, så man kunde ställa hästen i ett hörn så den inte kom nån stans och komma upp på så vis till sist om inget annat fungerade.

Det viktigaste av allt. Jag har aldrig varit rädd för att be om hjälp, vid uppsittning. Utan är det någon vid stallet, be den stå bredvid och hålla i, vid behov. Till sist, vänjer sig hästen vid att - "jaha, överlistad igen. Då är det väl lika bra att sköta sig."


Inte för att vara elak - men om du inte klarar av att rida din häst med bett, utan att skada hästens mun, så skulle jag nog inte att du ska försöka att rida med hackamore om du inte har gjort det förut, eftersom det är ganska stor skillnad på "rid- och styrkänsla". Vad har din tränare, dina stallkamrater som ser er, för förslag. Jag försöker att i möjligaste mån att bolla med min/mina tränare eller stallkamrater, när något inte fungerar med min dam.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Islandshäst.

Vet inte om han är gammal Turridningshäst, Men tror inte det. Han är nog bara överpigg. Men ska pröva med de ni säger ;) Hoppas han slutar med att flytta på bakdelen och gå framåt, :)
 
Sv: Islandshäst.

Om det vore min häst och den vore 28 år gammal, så skulle jag helt enkelt stanna den när den går iväg när jag håller på och sätter mig tillrätta i sadeln och så ge den godis från ryggen. Efter två-tre ggr borde hästen ha förstått detta och stå stilla och vänta på sitt godis medan ryttaren tar sig upp och sätter sig tillrätta. Godis av nåt den gillar och nåt som är hyfsat lätt att ge från ryggen, t.ex. en bit morot.
 
Sv: Islandshäst.

tgd: Man kan inte stanna han om han går iväg, Han bara snor runt och vägrar stå stilla.
Alla: Har tränat de ni sagt. Han har börjat stå stilla nu. Fast han ska på bete nästa vecka så .. Han kommer nog bli lite .. 'Big' ;) Och tappa musklerna, Men Men. Tack För er Hjälp! ;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 222
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 853
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 963
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 748
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp