Islandshästägare!

evis

Trådstartare
Ja nu är det alltså bestämt, igår så gick Tjaldur igenom besiktning samt spattröntgen och i helgen åker jag ner med min ettåring (kbltravare) och tar med mej Tjaldur upp. Det är en lite knäpp impulsidé - skulle sälja kallblodet och såg en annons om islandshäst bytes. Fast nu känns det riktigt kul :banana: :bump:

Har väldigt lite erfarenhet av islandshästar så tankarna har ju gått fram och tillbaka runt hur detta ska bli och gå. Jag är "uppväxt" (intränad) med tron att islandhäst skaffar man sej om man vill göra det ruskigt svårt för sej i ridningen...

Han rör sej trevligt tycker jag, är naturtöltare men inte alls så lateral som jag väntat mej i rörelsemönstret - ren fin skritt och en bra trav utifrån det jag sett (fast det var bara i djupsnö). Lite kort i rörelserna kanske. Det är liiiiite som att köpa säcken i grisen, jag vet inte så väl vad jag köpt (men han har fina linjer och har gått igenom vet-besiktning = duger bra åt mej :o - framförallt "köpte" han mitt hjärta med ett vackert huvud och en otrolig liten nos) :eek:

Han är 5 år och ej jobbad särskilt mycket. Enligt ägaren påbörjad inridning men vad jag märkte av honom så var han ganska skygg och rädd för rörelser och att bli rörd, så vi kommer börja i den änden och jobba med förtroende och från marken. Jag har inte bråttom med inridningen. Han får gå med som löshäst (om han är följsam) och påbörjas arbete vid hand och tömkörning i vinter, så kanske jag sitter in honom när vi börjar "hitta" varandra, framåt våren.

MEN - det jag undrar då, är hur snabbt Ni egentligen börjar med gångarterna?
Hur jobbar Ni med tölten från allra första början? Jag gissar att det beror på vad hästen själv bjuder på och har lätt för/inte lätt för.
Vad jag förstår så kräver ändå tölt en del bärighet och styrka, och är inget som en nyinriden häst klarar på en gång.

Jag är AR-inspirerad och har varit så länge (van att rida kallblodstravare senaste åren), och enligt mina lärare så kräver en bra tölt att hästen har en bra grundutbildning först i de andra gångarterna. Jag har till och med hört att man vill att hästen ska ha kommit till en samlingsgrad motsvarande piaffen, innan man "kan"/ska/bör blanda in tölten.

Samtidigt tänker jag att grundutbildning är just att rida alla gångarter rätt ut rakt fram med en viss "tonus" och form. På en islandshäst torde det ju innebära att man rider även tölten från första början.

Vad säger ni om detta? Hur går diskussionerna bland islandsfolket?

Också måste jag fråga om det finns träningstillfällen häruppe runtomkring Umeå så man kan åka och kika på (och tids nog delta)?
PM:a info isåfall om ni vet av något!!!
 
Sv: Islandshästägare!

Vi red inte in vår själv, men jag har en god bild av hur det gick till eftersom vi följde det hela på nära håll. Hästen var lite vaksam och inte så social under flockvistelsen, vilket är vanligt efter det stoet. Numer är han polisen själv, och gnäggar när vi kommer hem osv så det är inte mycket att gå efter.

Att sätta gångarter var det liksom inte frågan om; hästen hade inga problem med någon av de fem. Tölten kom av sig själv i kurvor och "bara uppmuntrades", passen hittade han direkt. Den är INTE tränad, men en ryttarmiss av husse efter hemkomst visade det uppenbara om man säger så. Galoppen fanns i kort, rätt bärig och rest form från början så varför undvika nåt som hästen erbjuder sig att göra? Det gäller ju givetvis att inte ta ut för mycket eller rida för hårt/ länge men man behöver inte underskatta hästen heller.

Jag tror inte du ska göra så mycket drama eller schemaläggande i förskott. Går det så rid rätt tidigt, känns det som om nåt inte funkar så ta en funderare. Öppna ögon och ett ledigt/ naturligt och positivt föhållningssätt tror jag är viktigast.

Och *GRATTIS* till nya hästen också :)
 
Sv: Islandshästägare!

oj va spännande Grattis till en islandhäst kommer vi kasnke se dej hänga här på islandshäst rätt mycke i fortsättningen då, kul=)

visa gärna bild när du fått tatt nån=)
vad har han för färg?

kul det kommer bli...ta det lungt bara men glöm inte att för att hästen ska hålla måste den vänjas vid arbetet så vänta inte för länge med tölten utan även om du inte tränar den så kan du känna så att takten sitter där några steg varje gång du rider så att han inte tappar gångarten. så har jag gjort med min islandhäst.
 
Sv: Islandshästägare!

Är det möjligtvis Tjaldur från Solbacken du köpt?
Jag har isåfall varit ägare till honom!:)
Hur är han nu, om det är han!?
 
Sv: Islandshästägare!

Världen är liten, jag har hört från flera olika personer som känner till Tjaldur, genom internet. Knäppt!

Han var ganska blyg, och mycket känslig. Gillade inte hastiga rörelser alls. Verkade inte så mycket hanterad, kanske något bakskygg. Nervös för att bli rörd "bakom huvudet" (ej huvudskygg). Men i grund och botten en härlig häst, märktes tydligt att han var väldigt "sjyst" och att det inte fanns något ont i honom. Jag gillar den typen av häst, så det kändes väldigt bra.

När har du ägt honom? PMá om du inte vill skriva här.
 
Sv: Islandshästägare!

Öppna ögon och ett ledigt/ naturligt och positivt föhållningssätt tror jag är viktigast.
Absolut!

Jag är inte så bunden av mej egentligen. Tycker det är himla intressant med denna "gångartsridningsvärld" :) Fast jag hade inte planerat att skaffa en islandshäst egentligen. Men det blir en kul upplevelse säkert :)
 
Sv: Islandshästägare!

Jag smygläser redan allting :)

Islandshästfolk verkar vara ganska öppna överhuvudtaget tycker jag. Det är bra, man är ju redan lite "annorlunda" i allas ögon ;) :D

Han är svartskäck och efter Silverkedjans Hyreygur fra Smärslid. Mamma heter Tvista fra Uxahrygg.
 
Sv: Islandshästägare!

Hýreygur brukar ge känsliga och snälla förståndiga hästar. Med tanke på mammans otrygghet kan han vara både lagd åt och präglad till mer försiktighet.

Du gör helt rätt som bara börjar om och tar det lugnt och bygger upp en fin kommunikation innan du ställer krav. Då kan du få en häst som läser din minsta tanke :love:

Tölten behöver du inte bry dig om alls på länge, ingen risk att den inte finns där :)
 
Sv: Islandshästägare!

Grattis till din nya häst.
Vad spännande! Och en svartskäck också.
Bilder vill vi gärna se :)
/Jezz (nybliven isis-ägare till 2)
 
Sv: Islandshästägare!

Vad ball, Evis, då får vi ju se dig här på islandssidorna. Grattis till nya hästen, skulle tro att du börjar en rolig resa. Jag rider ju enligt AR på min isis och väntade med tölten till dess traven satt smäck. Rätt eller fel, har ingen aning faktiskt. Nu har vi börjat tölta igen och det fungerar bättre och bättre. När jag väl börjar rida mitt ungsto (hon ska bli mamma först) tror jag inte att jag kommer att gå den vägen, utan i stället tölta direkt. Jag har börjat longera henne så smått (två gånger än så länge) och hon visar både tölt och trav. Jag låter henne gå i vilket som än så länge.

Egentligen tror jag att det beror lite på vilken häst man har. Har den lätt för tölten ser jag inget skäl alls att avstå, och numera tror jag att man kanske kan träna tölt så smått även på den som har krångligare. Men jag skulle vara noga med att hästen är mjuk och inte trillar på framdelen allt för mycket. Det var vad som hände med min häst, han orkade inte riktigt bära sig utan blev framtung och fick en bullande underhals. Inte så eftersträvansvärt kanske.

Det här är bara mina tankar och det enda jag är säker på är att jag inte har en aning om jag tänker rätt;) .

OA
 
Sv: Islandshästägare!

Grattis vad kul att även du hittat vägen till RIKTIGA hästar ;)
Tölta ser jag ingen anledning att vänta med, men man kan ju strunta i den hemska tölten.
Jag brukar öva samlad skritt till "samlad" tölt i 3 steg i lustakt och sen sakta ner, UTAN att huvudet åker upp (och ryggen ner...)

Ingen metod för den som vill tävla i morgon dock...

Jag har oxå en unghäst som jag ska starta upp med, jättekul!!!!
 
Sv: Islandshästägare!

Det är bra med information om bakgrunden och jag tror och hoppas han är en kombination av sina föräldrar till det positiva så att säga.

Att han är känslig tycker jag som sagt är bra - jag har bara hästar i hagen som vill att människorna ska vara balanserade och medvetna :D (förutom den som åker till ny ägare, han bryr sej inte... fast det är därför han får byta ägare ;) )
 
Sv: Islandshästägare!

Bilder kommer så fort hästen hamnat här hemma och jag varit ledig dagtid och vädret sammanfaller och är bra just en sådan dag ;) :D

Men jag kan nog plåga er med mycket bilder! :bump: :D
 
Sv: Islandshästägare!

Det är intressant att läsa det du skriver OA!
(såg PM´et förresten men har för mycket för att skicka svar - jo jag såg den och har läst)

Tölten kanske ger sej med tiden också, utan att man behöver fundera alltför mycket :). Alltså hur man ska jobba med den på en sådan här häst. Jag är i alla fall lite nyfiken, har egentligen ingen lust att rida en islandshäst som en 3-gångare i all framtid.

Spännande med ungsto! Har du mer bilder på din valack? (jag såg en skrittbild i skritt-tråden tror jag) Vill se!
 
Sv: Islandshästägare!

Hihi är det islandshästar som är riktiga hästar?!

Är tölten så hemsk? :eek:
Ja jag är lite rädd att jag kommer ha "ångest" i kroppen över själva tölt-känslan. Trollfuxa körde "racer-skritt där ryttaren var helt stilla" när hon var stressad på uteritter just i början när jag köpt henne, och det var fasiken inte kul :crazy:
Och det lilla jag ridit tölt på en turridning, tja... vet inte ens om det var tölt eller mer grisepass...

Tävla kommer jag nog inte göra så den grejen behöver jag inte fundera över ;). Det lät bra det där med 3 steg i "lus"-tölt från samlad skritt... :)

Spännande med unghäst! :)
 
Sv: Islandshästägare!

Tölt hemsk?
Nej, tölt är den mest fantastiska gångart som nånsin uppfunnits.:love:
Jag gillar dock inte den där håll upp huvudet tölten.......Rid för en islandsinstruktör eller kolla när nån annan gör det så förstår du vad jag menar.
 
Sv: Islandshästägare!

Aha det var SÅ du menade!

Finns det bra islandsinstruktörer då?
 
Sv: Islandshästägare!

Är tölten så hemsk? :eek:
Ja jag är lite rädd att jag kommer ha "ångest" i kroppen över själva tölt-känslan. Trollfuxa körde "racer-skritt där ryttaren var helt stilla" när hon var stressad på uteritter just i början när jag köpt henne, och det var fasiken inte kul :crazy:
Och det lilla jag ridit tölt på en turridning, tja... vet inte ens om det var tölt eller mer grisepass...


Har du någon möjlighet först få prova på den riktiga töltkänslan så du har det "i ryggen" sedan? På en bra tölthäst, alltså.
 
Sv: Islandshästägare!

Jag har också köpt mig en islänning och detta är min första islänning och jag kan ingenting om tölt eller pas.
Men min är bara 3½ år så jag ska lära mig på vägen och självaste inridningen skiljer sig inte från någon annan ras i trav skritt och galopp. Men när det skall töltsättas så tänkte jag lämna iväg henne 1 månad så en som kan det där med tölt får sätta tölten så amn får hem en häst som är lätttöltad=)
Sen ska jag träna 1 gång i veckan för instruktör och på så vis lära mig längs vägen=)

Detta är spännande tycker jag att få känna sig som en nybörjare igen =)
 
Sv: Islandshästägare!

Hrm.....Nej inte vad jag vet, tyvärr. Har testat 7 olika, varav 3 landslagsryttare, jag grät när jag åkte hem....
Men fjäska för Silverkedjan, hon är grym :love:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 368
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 654
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp