Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag kan inte rida dit så då är det ju långt bort oavsett hur kort tid hästen får stå i transporten :rofl:

Hittade den, tyvärr ett dåligt datum för mig. Hade gärna varit med om det varit en vecka senare. Hoppas det blir lyckat för dig.
Absolut sant det där med om man behöver transport så är det ju lika mycket att jostla med även om det bara är en kort bit bort, det är ju inte jättelångt bort för mig heller men eftersom jag varken kör (ännu 💪) eller har egen transport så är det en del att arrangera med lån/hyra transport och pappa som ska köra. Får låna en transport på stallet om de inte behöver den själva, får också låna den för att lastträna så det ska göras innan vi åker iväg. Har ju sett min häst lastas två gånger utan problem (liten putt på rumpan var allt som behövdes när han tvekade på rampen) men han är lite misstänksam när vi ska gå förbi speciellt öppna transporter på gårdsplan så jag tror lite träning kan va bra innan 😊
 
Oj läste just på produktsidan att jamilabettet inte är godkänt för tävling, då är det nog lite i dyraste laget att ha om jag också ska ha ett stångbett för tävling...
 
Oj läste just på produktsidan att jamilabettet inte är godkänt för tävling, då är det nog lite i dyraste laget att ha om jag också ska ha ett stångbett för tävling...
Var läste du det? Så länge du bara har en tygel i nedersta ringen ska det väl vara godkänt?
 
Var läste du det? Så länge du bara har en tygel i nedersta ringen ska det väl vara godkänt?
Jag skulle köpa det precis nu och har presentkort på hestbolaget så jag navigerade dit och på bägge Jamilas bettvarianter har de en obs-notering i beskrivningen att bettet ej är godkänt för tävling. Jag skrev på insta till Jamila och frågade varför det inte är godkänt och om det annars finns nån process att få det godkänt i framtiden, så får se om jag får svar sen 🙂
 
Jamila är ju tävlingsryttare på högsta nivå så det verkar konstigt om hennes bett inte ska kunna användas på tävling :confused: Det står heller inget om detta på Fagers sajt.
 
Tog chansen idag när en veterinär var på stallet för att vaccinera två andra hästar att ge min sin uppdatering också, veterinärer likt människoläkare har ju inte läsligaste skrivstilen i världen 😅 men det verkar som denna dosen är giltig i två år, låter det korrekt, alltså att det inte alltid är 1 år?
 
Jag skulle köpa det precis nu och har presentkort på hestbolaget så jag navigerade dit och på bägge Jamilas bettvarianter har de en obs-notering i beskrivningen att bettet ej är godkänt för tävling. Jag skrev på insta till Jamila och frågade varför det inte är godkänt och om det annars finns nån process att få det godkänt i framtiden, så får se om jag får svar sen 🙂
Regeländringar från i år som skalade bort 0,5 cm tillåten längd på skänklar om jag minns rätt. Eller något liknande. Men osäkert om det var på islandshästsidor eller storhästsidor jag läste om det
 
"Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen."

Om bettet är för kort så kan det trycka och ge skador. Läste nyligen ett repotage om det.
Sen är det bra att variera bett vid ridning för att ge tryck på olika ställen i munnen. Oledat, enkel och dubbel ledat. Även bett i annat material än metall. Jag har 5 bett som jag varierar mellan. Men jag är lite nördig när det gäller Ridutrustning.

Jag var tvungen och googla och hittade en bild med för kort bett men jag är rätt säker på att jag aldrig någonsin sett ett för kort bett i verkligheten. För långa bett ser jag däremot konstant. I stallet, på sociala media, i reklam för träns osv (just reklam har blivit mycket bättre de senaste åren, jag ser inte längre bett som sticker ut 2 cm på vardera sida munnen på var och varannan bild).

Sen vet jag ju ingenting om denna specifika situationen. Självklart kan det vara ett för kort bett. Jag vet inte. Men det är i min erfarenhet ovanligt.
Enligt tandis var det ett för kort bett, och att det orsakat trycksåren. Även att bettet varit aningens för långt upp i munnen kan ha påverkat det enligt vet. Andra faktorer kan såklart påverka det i andra fall, jag tror att vet/tandis vet vad han pratade om :)

Jag har varierat bett innan också, med olika sidodelar och mundelar.

Bettet har inte varit superkort, det är inte så någon har reagerat direkt. Men det kan väl variera från häst till häst, S är kanske mer känslig för trycksår.
 
Jamila är ju tävlingsryttare på högsta nivå så det verkar konstigt om hennes bett inte ska kunna användas på tävling :confused: Det står heller inget om detta på Fagers sajt.

Bara för att man tävlar på hög nivå så betyder inte det per automatik att man har en stor kunskap om tex bett och sadlars uppbyggnad för bästa häst komfort. Finns många undermåliga produkter som kommit ut på marknaden genom tiderna.
 
Jamila är ju tävlingsryttare på högsta nivå så det verkar konstigt om hennes bett inte ska kunna användas på tävling :confused: Det står heller inget om detta på Fagers sajt.

Bara för att man tävlar på hög nivå så betyder inte det per automatik att man har en stor kunskap om tex bett och sadlars uppbyggnad för bästa häst komfort. Finns många undermåliga produkter som kommit ut på marknaden genom tiderna.
Poängen är att hon utvecklade bettet med fager som (kanske?) borde ha kunskapen utefter att en tävlingsryttare i produktframställningen torde ha framfört ”jag vill att bettet vi tar fram är godkänt för tävling”. Det är väl ingen som tror hon designat bettet helt själv? Snarare har väl fager kontaktat henne och erbjudit att lansera ett bett i hennes namn och att hon då framfört önskemål osv. Tänker jag. Det jag menar är att jag skulle trott att just tävlingsaspekten var en del av designprocessen, sen att saker kan bli fel eller falla bort under vägens gång kan såklart hända. Eller när en design är ny på marknaden att sånt här upptäcks efter lansering. De har ju tydligen upptäckt det och jobbar på att korrigera den för stora glideffekten och gageffekten. 🙂
 
Regeländringar från i år som skalade bort 0,5 cm tillåten längd på skänklar om jag minns rätt. Eller något liknande. Men osäkert om det var på islandshästsidor eller storhästsidor jag läste om det
Jag hade blandat ihop. Det var en ändring i TR för dressyr och det gällde baucher.

Så inte relevant för det här.
 
Kan tillägga att även om Jamila aldrig sagt i något möte ett knyst om att vilja att hennes bett ska vara tävlingsgodkända tycker jag fortfarande det är en stor tabbe helt från Fagers sida att framställa en produkt i en tävlingsryttares namn som visar sig inte var godkänt för tävling. Det lanserades i första omgången som godkänt om tyglarna sitter i nedersta ringen, ska de som köpte bett innan då få pengarna tillbaks eller utbyte när den nya versionen kommer eller kanske är justeringen de ska göra någon extra tillbehör som ”låser” glide och minskar gageffekten? 🤷‍♀️
 
Fager svarade mig precis angående lanseringen av den nya versionen som då är godkänd för tävling:

vi hoppas på att ha den nya versionen med fixerad mundel hemma i lager om ca 4 veckor :)
 
Vi lasttränade i lördags och det gick jättebra (som förväntat eftersom han var okomplicerad innan/vid köp när jag såg honom lastas i/ur) men man vet ju aldrig när det gått så lång tid. Han har ju inte varit i transport sen i somras när jag köpte honom, men vi provade att lasta smalt och han gick rätt på med mittväggen fast utan att jag behövde hjälp och sen stod han bara där så lugnt så vi stängde och så fick han stå själv i 10-15 min och så lastade vi ur utan krusiduller. Extra beröm för väldigt rak, lugn och fin backning ur. Vi ska göra om det i helgen och hoppas det går lika bra då. Han är inte såpass att han kan lasta sig själv men inför vår bortaträning så nöjer jag mig om han följer mig på transporten så här snällt och lätt.

Igår hade vi dressyrträning och tränade på att rakrikta efter sväng, detta är inför hoppträning nästa helg så vi övade skritt, trav och galopp (blev tölt in i galoppfattning och nån gång när han inte riktigt orkade bära galoppen i kurva men annars höll sig gångarterna väl!), vi hade parallella bommar som stödlinjer att sikta in emellan och nalle var på topp måste jag säga. Så stolt över min lille häst :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 062
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 298
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 177
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp