Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tycker ni om listan om tillåtna bett från FEIF? Jag gillar upplägget men känner mig lite förvirrad kring formuleringarna på de bettlösa alternativen. Nu har jag inte tänkt tävla bettlöst inom någon slags överskådlig framtid men skulle vilja veta vilka av de jag har som skulle vara godkända på tävling.

Sidepull är ok men inga hackamore eller är tex wheel hack ok? Förvirrad var det.

Ja, ja. Det lär ge sig framöver.

https://www.feif.org/2023/03/08/permitted-bits-online/

Jag tycker det är lite rörigt men tror också det blir bra till slut, när de rett ut alla oklarheter. Ang. wheel hack så skulle jag tycka att det borde räknas som att det har skänkel, och därmed förbjudet, men vem vet. Vi får se. :)
 
Vad tycker ni om listan om tillåtna bett från FEIF? Jag gillar upplägget men känner mig lite förvirrad kring formuleringarna på de bettlösa alternativen. Nu har jag inte tänkt tävla bettlöst inom någon slags överskådlig framtid men skulle vilja veta vilka av de jag har som skulle vara godkända på tävling.

Sidepull är ok men inga hackamore eller är tex wheel hack ok? Förvirrad var det.

Ja, ja. Det lär ge sig framöver.

https://www.feif.org/2023/03/08/permitted-bits-online/

Jag läste listan och förstod inte alla termer och så, men kunde åtminstone förstå att mitt vanliga tvådelade i D-ringar som jag rider med för nuvarande är ok, sen tänker jag att jag får dubbelkolla med domaren på träningen nästa helg vilket stångbett som är ok och kan passa mig och min häst (om han rekommenderar att jag ska ha stångbett alls).
 
Jag tycker det är lite rörigt men tror också det blir bra till slut, när de rett ut alla oklarheter. Ang. wheel hack så skulle jag tycka att det borde räknas som att det har skänkel, och därmed förbjudet, men vem vet. Vi får se. :)
Nu tycker jag inte att hack bör vara förbjudet alls, men ja, kan tycka att det iaf borde vara samma som gäller för wheel hack som för hack med skänkel. Mekaniskt gör de ju samma sak.
 
Jag hörde någon säga att man kan se på olika islandshästar vilka som är avlade för att springa fort, hur ser man det?
Nja, viss skillnad på fyr- och femgångare kan det ju vara, men kan inte direkt påstå att jag skulle kunna se på en häst om den är snabb… om något ser väl de där snabba passhästarna rätt oansenliga ut - inte sådär flashiga och högresta utan mer som små skogsmullar 😆 Min dotters passhäst är 1.33, lätt överbyggd och snabb som vinden!
 
Nja, viss skillnad på fyr- och femgångare kan det ju vara, men kan inte direkt påstå att jag skulle kunna se på en häst om den är snabb… om något ser väl de där snabba passhästarna rätt oansenliga ut - inte sådär flashiga och högresta utan mer som små skogsmullar 😆 Min dotters passhäst är 1.33, lätt överbyggd och snabb som vinden!
Men exakt, de absolut snabbaste passhästarna jag haft att göra med har inte sett mycket ut för världen. Bästa beskrivningen på dem är generellt ”söta”. :D
Medan fyrgångare oftast är de som ser ”snyggast och resligast” ut, om man ska generalisera.
 
Helt opartiskt kan jag säga att min häst är superdupersöt så då får jag hoppas han har bra anlag för passen när vi kör igång med den :laugh:
 
Ja, ska man se till vilka typer av hack man ser på tävlingar så är de ju av typ ponnyhack och hästarna ser i regel nöjda ut. Så förstår inte syftet med att förbjuda!
Nä alltså, tillåter man stångbett är det ju märkligt att inte tillåta hackamore. Funderar dock på formuleringen ”i kombination med”, det kan ju tolkas på lite olika sätt.
 
Jag tycker det är väldigt knapphändig information om de bettlösa alternativen och vilka som är godkända. Jag hoppas att de förtydligar det framöver. Som jag tolkar det får jag inte tävla på den kapson jag har nu och tänkt tävla med :(
 
6B0213FA-17D1-4121-9804-4BBD730D07FD.jpeg

Minusgraderna och snön gör att vi just nu inte kan släppa hästarna i stora hagen där de vinterbetar om dagarna annars (inget frostfritt vatten där), så idag har jag gått och klippt sly som de får gå och pyssla med istället. Någon mer som har en häst som ÄLSKAR pinnar? Kan lätt hitta Ægir i hagen där han går runt med en hel gren i munnen 😂
 
Visa bifogad fil 114317
Minusgraderna och snön gör att vi just nu inte kan släppa hästarna i stora hagen där de vinterbetar om dagarna annars (inget frostfritt vatten där), så idag har jag gått och klippt sly som de får gå och pyssla med istället. Någon mer som har en häst som ÄLSKAR pinnar? Kan lätt hitta Ægir i hagen där han går runt med en hel gren i munnen 😂
I somras tänkte jag att jag skulle vara snäll mot hästarna, så jag gick och rensade massa sly som jag sen spred ut i den beteslösa delen av hagen där de står på nätterna. Kan säga att ingen häst så mycket som petade på slyet. Sista gången jag gör dem en tjänst :mad:
 
I somras tänkte jag att jag skulle vara snäll mot hästarna, så jag gick och rensade massa sly som jag sen spred ut i den beteslösa delen av hagen där de står på nätterna. Kan säga att ingen häst så mycket som petade på slyet. Sista gången jag gör dem en tjänst :mad:
Haha, otacksamma djur! 🙈 Men på vintern är det kanske annorlunda?
 
Visa bifogad fil 114317
Minusgraderna och snön gör att vi just nu inte kan släppa hästarna i stora hagen där de vinterbetar om dagarna annars (inget frostfritt vatten där), så idag har jag gått och klippt sly som de får gå och pyssla med istället. Någon mer som har en häst som ÄLSKAR pinnar? Kan lätt hitta Ægir i hagen där han går runt med en hel gren i munnen 😂
Min har flertalet gånger nappat åt sig lösa grangrenar från marken när vi rider ut och går sen och bara bär på en sån en stund som en hund 😅
 
Idag hade vi hoppträning 😍 Inhoppningen av min lille häst går så bra! Idag fick vi prova hinder i följd som en mini-bana på fyra språng och dessutom riktiga hinder med hinderstöd för första gången inomhus (och andra gången sen jag provade det en gång i paddocken i slutet på januari. Får inte glömma att nalle bara har hoppat en handfull gånger i sitt liv och jag är så stolt över hur duktig han är! Han stannar aldrig 🤩 Diagonalerna var lite vingliga men så har vi aldrig gjort någon övning på diagonal förut så för en första gång var det jättebra! Byta galopp över hinder kan vi inte ännu heller men det kommer senare 😁

Man kanske ska skaffa sig en till sadel 👀

DEACE7D5-D3FB-4D45-AEA6-70C87C178EF9.jpeg
 
Idag hade vi hoppträning 😍 Inhoppningen av min lille häst går så bra! Idag fick vi prova hinder i följd som en mini-bana på fyra språng och dessutom riktiga hinder med hinderstöd för första gången inomhus (och andra gången sen jag provade det en gång i paddocken i slutet på januari. Får inte glömma att nalle bara har hoppat en handfull gånger i sitt liv och jag är så stolt över hur duktig han är! Han stannar aldrig 🤩 Diagonalerna var lite vingliga men så har vi aldrig gjort någon övning på diagonal förut så för en första gång var det jättebra! Byta galopp över hinder kan vi inte ännu heller men det kommer senare 😁

Man kanske ska skaffa sig en till sadel 👀

Visa bifogad fil 114342
Vad kul. Jag är verkligen sugen på att hitta en möjlighet att hoppträna lite mer på riktigt. Ska kolla upp om det går i något av grannstallen tror jag allt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 030
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 292
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 121
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp