Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igårkväll red jag ut i skogen, det hade tydligen varit lemmeltåg av orienterare precis innan det blev mörkt så hade reflexer och lampor upp till tänderna 😆 (gula lampor på stigbyglarna, röd lampa i svans och på min jacka, vit pannlampa på mig och på tränsets nackstycke) men vi mötte bara en enda så kunde köra på och det märks att galoppkondisen blivit mycket bättre! Vanligtvis kan vi inte galoppera hela vägen i de längsta uppförsbackarna men igår var det inga problem. Blev en 40 min ritt med mycket galopp och tölt så det var svettig pålle efter.

Har fått bort mycket av vinterpälsen och broddat ur så nu är vi redo för våren!

Bokat in equiterapeut också (troligtvis, det hänger på om tillräckligt många på stallet är med för ett hon ska komma ut).

Provade transportskydd också, det tog han i godan ro, han blev ju van vid eksemskydd på benen förra sommaren men transportskydd är ju trots allt ännu klumpigare så det var ändå bra att det var odramatiskt. Jag har inte bestämt ännu vad för skydd jag ska åka med på söndag men känns bra att ha kollat av transportskydd som ett alternativ i bakfickan.

Sen tänker jag på om jag borde ge min häst nån extra vilodag före söndag, jag lutar mot att istället två vilodagar efter om vi kört hårt på ovalbanan?

Idag ska jag träna GK-program i vår stora paddock och väga bootsen efteråt för det är på sånt sand/grus som mest brukar sätta sig i bootsen, tänker det är typ samma underlag som på ovalbanan.

Jag har beställt tävlingskavajen från Danmark, den kommer idag! 😁

Beställde också scalpers och de ska också komma idag.
 
Bootsrapport 1: har lärt mig hur man trär på scalpers 😆 det var rätt trixigt först men vid tredje försöket gick det snabbt, man liksom vänder de ut och in, trär över hoven och sen viker över dom ”rätt” och drar på plats, jag har bara ridit med dom en gång och de hade inte rört sig en millimeter, men då skrittade jag bara ut i skogen barbacka i en timme så har inte testat hur bra de sitter i alla gångarter. Det blir också en liten ficka baktill där jag tror det kommer samlas grus/sand. Får hålla koll på om det blir ett problem. Men skavet i karleden ser jättefint ut nu när jag helt lagt av med klockor!

Bootsrapport 2: har vägt viktbootsen 2 ggr nu efter ridpass. Jag har just nu 210 gram boots och efter passet i sand/grus-paddocken vägde bootsen 230 och 225 gram! Så det var en kaka grus som satt i var boot.
Efter ridpass i ridhuset med fibersand satt det bara lite sand i varje boot, 215 gram och en var inte mätbar så 210 på den. Jag använder min digitala hövåg som jag hänger bootsen på men jag tycker det ger bra indikation för tävling så jag håller mig inom bra marginal.
 
Usch vilket sätt dagen började på, nu har jag tyvärr fått en svårlastad häst 😟 När vi skulle iväg så var det inte så enkelt men till slut gick han på, då blev det fel i kommunikation och jag trodde bommen var fast bak, så jag knäppte fast nalle, men då skramlade och tryckte pappa med bommen bak för den var inte helt på och nalle började backa, bommen släppte, nalle satt fast, fick panik och slet loss hela fästet och kom ut. Sen tog det nog 45 min innan han gick in själv, inte så jag föredrar att göra det men han fick följa tussar av hö. Tror vi höll på nästan två timmar efter träningen innan han höet lockade nog och han gick på.

Träningen gick bra men jag tror jag processar det senare för just nu har jag en lite orolig häst bak i släpet och tänker mest på att vi nu på riktigt behöver lastträna.

Så många vänliga på träningsplatsen som erbjöd att hjälpa mig lasta ❤️ men jag ville bara ta det lugnt tills han själv valde att gå in.
 
Så till själva träningen då 🤪

Eftersom jag inte hade räknat med extra tid för lastningen alls så blev tajming inte som planerat, det som ”räddade” oss tidsmässigt var att jag planerade gott om tid för att köra (60 min i schemat för att köra, tog drygt 20 min) och hade planerat ett minst va på plats 60 min innan träningstiden, men kom fram 30 min innan min tid (lärdom, även om jag tror jag har ett generös tidsschema och nalle blir lättlastad igen, lägg till minst en timma). Så det var ingen slötid när vi kom fram, men jag hann värma upp.

Kom på först där att jag inte hade någon plan för uppvärmning (lärdom, utveckla ett upplägg med flex för dagsform) och pappa hade min mobil för att filma så jag saknade koll på hur lång tid tills det var min tur. Det blev lite skritt, böjda spår, sidförande, tölt i lite snirklar (🤷‍♀️ 👀) rätt lugn trav och ett par varv på volt i galopp i varje varv, lite mer tölt och sen lång tygel skritt och då var det strax min tur.

Domaren/tränaren var super, jag ska försöka boka in träning med honom enskilt på ovalbana igen!

Regler jag fick klarhet i gällde tex när man hälsar och att korsa mitten på en kortsida räknas som man börjat sitt program så hur man kan strategiskt göra beroende på hästen/gångarten man tänker börja i. Insläpps-kortsidan räknas inte som korsad även om insläppet är lite åt sidan av mitten, men om man tex tänkt rida i höger varv kan man gå in åt vänster och vända innan långsidamarkören, korsa insläppskortsidan och börja med första långsidan bort från utgången, om man vill. Men man har alltså Max en långsida inne på banan innan programmet måste börja om man väljer att korsa sin första kortsida bortifrån ingången. Man blir diskad om man korsat en kortsida och inte börjat programmet.

Man behöver inte rida in i den gångarten man ska visa först. Han tipsade mig om att skritta in, börja med min långsamma samlade tölt men inte påbörja den förens efter hälsning då han inte kan hålla den så länge så då blir den bättre om han inte redan hunnit liksom springa ur samlingen när jag nått bedömningssträckan.

Vår nya gångartsföljd är
sakta tölt ->
ökad tölt ->
skritt ->
trav ->
galopp ->
repetera den sämsta

Man blir diskad om man inte repeterar en gångart, så man måste rida 3 varv, måste ocksp ha saktat av till skritt efter sista långsidan högst vid mitten på nästa långsidan för att visa kontroll annars blir man också diskad.

Första omgången började med min sakta tölt som sämst (7.4) då den var för snabb (👀 jag hade faktiskt inte koll på att det skulle vara sakta tölt i programmet 🙈) så det fixade jag sen men det var rätt svårt. Senare rollade han lite i traven så då var det den jag skulle repeterat och sakta tölten ganska bra den gången.

Jag har instruktioner att rida mycket skänkelvikningar och få kontroll på bakdelen, och att jag är lite för passiv i min ridning. När jag bytte varv till det varvet som jag eventuellt tyckte var det jag inte skulle tävla (jag vill visa bägge för att se vilket varv han tyckte) så tyckte han vi var bättre men att det kunde bero på att jag då red mycket mer aktivt. Han sa att gångartsmässigt är min häst jämn och visar ingen tydlig svaghet i ett varv i tex traven där det kan visa sig. Sakta tölt sa han ska vara som en långsida av piaff, måste vara aktiv hela tiden annars tappar den, allt jag gör i skritt ska jag göra i tölt, han sa att hästar frá Bergi är lite styvare högre i formen (jag är inte helt säker på om han menade anatomiskt eller hur de tränas, det lät som han menade båda delarna) så det är lite emot mig (mer för sport då) men att det i sig inte drar ner poängen i tölten och galoppen i GK. I skritten och traven önskade han lägre form.

Vi visade inget exceptionellt förstår jag från tidigare i tråden när poängen förklarades men även vid första försöket låg vi på lite åttor och senare var det lite mer på åttor eller 8.1, så det var jag väldigt nöjd med ändå. Det var inget som liksom helt sket sig, jag lyckades byta gångart inom kortsidan varje gång som tänkt och han bytte aldrig till fel gångart. Jag fick också beröm för att jag inte var mesig i galoppen, men han sa om vi kan ska vi öka ännu mer 🫣 Han sa tänk avelsvisning! Och ge fritt på inner tygel. Jag tror vi kan förbättra den inom kort!

Om ni kollat mitt insta från träningen med några snuttar ihopklippta säg gärna vad ni tycker/tips för att visa oss bättre! ❤️
 
Senast ändrad:
Usch vilket sätt dagen började på, nu har jag tyvärr fått en svårlastad häst 😟 När vi skulle iväg så var det inte så enkelt men till slut gick han på, då blev det fel i kommunikation och jag trodde bommen var fast bak, så jag knäppte fast nalle, men då skramlade och tryckte pappa med bommen bak för den var inte helt på och nalle började backa, bommen släppte, nalle satt fast, fick panik och slet loss hela fästet och kom ut. Sen tog det nog 45 min innan han gick in själv, inte så jag föredrar att göra det men han fick följa tussar av hö. Tror vi höll på nästan två timmar efter träningen innan han höet lockade nog och han gick på.

Träningen gick bra men jag tror jag processar det senare för just nu har jag en lite orolig häst bak i släpet och tänker mest på att vi nu på riktigt behöver lastträna.

Så många vänliga på träningsplatsen som erbjöd att hjälpa mig lasta ❤️ men jag ville bara ta det lugnt tills han själv valde att gå in.
Det är inte säkert att du "fått en svårlastad häst" bara för att det skitit sig en gång. Jag hade en katastroflastning med dotterns hingst, som gjorde precis som din häst (fast det var grimman som gick sönder när han kastade sig ut), bara för att jag gjorde på annat sätt än han är van vid (dottern, som lastar honom i 99% av fallen, var inte hemma). Men det gick efter lite övertalning att få på honom den gången, och han är trots incidenten en extremt lättlastad häst (går på själv). Om jag gör rätt alltså ;)
 
Vår nya gångartsföljd är
sakta tölt ->
ökad tölt ->
skritt ->
trav ->
galopp ->
repetera den sämsta
Det är inte nödvändigtvis bäst att repetera sämsta gångarten, repetera istället den där du tror att du har störst möjlighet till förbättring! Det kan mycket väl vara att visa det bästa momentet en gång till, eller att ta traven eller den ökade tölten efter galoppen när du redan kommit upp i fart och kanske kan visa lite mer power än första gången!
Om ni kollat mitt insta från träningen med några snuttar ihopklippta säg gärna vad ni tycker/tips för att visa oss bättre! ❤️
Korta tygeln så att du håller handen mer framför dig!
 
Det är inte säkert att du "fått en svårlastad häst" bara för att det skitit sig en gång. Jag hade en katastroflastning med dotterns hingst, som gjorde precis som din häst (fast det var grimman som gick sönder när han kastade sig ut), bara för att jag gjorde på annat sätt än han är van vid (dottern, som lastar honom i 99% av fallen, var inte hemma). Men det gick efter lite övertalning att få på honom den gången, och han är trots incidenten en extremt lättlastad häst (går på själv). Om jag gör rätt alltså ;)
Jag hoppas det är så, de andra på stallet som såg hur lätt han gick på när jag skulle lastträna häromveckan tror också vi kommer tillbaka till lättlastad snabbt. Också för han inte agerade rädd eller stressad när han inte ville, det var bara vääääldigt lång betänksamhet. Men jag vill ogärna pressa honom, det var ju några på träningsplatsen som också hade en eller annan häst som inte var så taggad att gå på transport men de körde islandsstil och tog tre pers och bara tryckte på hästen, ingen större dramatik och jag tror det säkert Går att trycka på min också men då tar jag hellre lite tid nu och tränar in honom att lasta sig själv.

Dock var jag glad när vi kom hem till stallet och visade sig nalle inte varit orolig där bak, jag hade hört två ”dunk dunk” när vi körde och jag visste det inte var sparkar men trodde han trampade runt och var orolig men nu ganska säker jag bara hörde när han ställt sig brett och kissade i transporten. Han brummade glatt när han såg vi var hemma igen och ville bokstavligt talat trava till sin hage ☺️
 
Det är inte nödvändigtvis bäst att repetera sämsta gångarten, repetera istället den där du tror att du har störst möjlighet till förbättring! Det kan mycket väl vara att visa det bästa momentet en gång till, eller att ta traven eller den ökade tölten efter galoppen när du redan kommit upp i fart och kanske kan visa lite mer power än första gången!

Korta tygeln så att du håller handen mer framför dig!
Domaren sa jag höll lite för stramt i min häst så jag tror vad som hände var att jag längde tygeln men höll lika stramt 🤦‍♀️ iofs inte ett nytt problem att jag håller händerna för nära mig! Bra påminnelse ❤️

Jag fattar tänket gällande gångart att repetera, dock hade min andra tränare redan sagt att jag ska repetera den sämsta så jag kom med ”rätt svar” när jag pratade med domaren, han sa att de flesta repeterar inte sin sämsta och det är FEL, DET ÄR ETT MISSTAG MÅNGA GÖR 🙈😅 så tills jag kanske har mer finkänsla tror jag det säkraste kortet för bäst poäng är att repetera den som är sämst, än att marginellt förbättra eller till och med försämra en gångart som redan var bra.
 
Domaren sa jag höll lite för stramt i min häst så jag tror vad som hände var att jag längde tygeln men höll lika stramt 🤦‍♀️ iofs inte ett nytt problem att jag håller händerna för nära mig! Bra påminnelse ❤️

Jag fattar tänket gällande gångart att repetera, dock hade min andra tränare redan sagt att jag ska repetera den sämsta så jag kom med ”rätt svar” när jag pratade med domaren, han sa att de flesta repeterar inte sin sämsta och det är FEL, DET ÄR ETT MISSTAG MÅNGA GÖR 🙈😅 så tills jag kanske har mer finkänsla tror jag det säkraste kortet för bäst poäng är att repetera den som är sämst, än att marginellt förbättra eller till och med försämra en gångart som redan var bra.
Du kan inte försämra något på extrasträckan, bara förbättra! Så även om gångarten är sämre andra gången så får du den bättre poängen från första försöket!
 
Jag var i helgen och tränade för första gången detta året. Så himla roligt! Jag har börjat jobba med formen i tölt hemma och bad min tränare titta så att vi är på rätt väg, och framförallt att han inte blir för låg och hamnar på bogarna. Vi fick bekräftelse på att vi är på helt rätt väg. En del hemläxor för mig att jobba med sits och tydlighet i mina övergångar. Min lilla häst känns med ens så vuxen och så himla rolig att rida, han har så väldigt lätt för sig :love:
 
Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop:heart, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst :( #gatekeeping

Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också. :nailbiting:
Hej på gården där mina isisar står är det en salig blandning av raser:) finns både islänningar, russ, shettisa, varmblod, nordsvensk och mfl på gården.
 
@Cavallo

Jag har haft lite olika raser ihop med mina islandshästar genom alla år. Just nu har jag ju tre islandshästar och två minishettisar. I sommar kommer en irländsk sporthäst hit på bete och alla kommer gå ihop. Tidigare har jag haft andra typer av ponnys, haflinger och halvblod här också.

Jag är mycket av inställningen "en häst är en häst". Dom är individer och om dom funkar ihop eller inte beror mer på hur dom är inte vilken ras dom är. Har alltid funkat fint för mig att ha blandat.
 
@Cavallo

Jag har haft lite olika raser ihop med mina islandshästar genom alla år. Just nu har jag ju tre islandshästar och två minishettisar. I sommar kommer en irländsk sporthäst hit på bete och alla kommer gå ihop. Tidigare har jag haft andra typer av ponnys, haflinger och halvblod här också.

Jag är mycket av inställningen "en häst är en häst". Dom är individer och om dom funkar ihop eller inte beror mer på hur dom är inte vilken ras dom är. Har alltid funkat fint för mig att ha blandat.
Jag tror också så 😊
 
Hade träning i söndags 😃 Vi jobbade med tempoökningar och det var superkul, även om styrkan i tölten inte riktigt finns ännu. Vi har i alla fall inte enbart växeln snigeltempo längre utan kan öka på litegrann och det är kul! Sen övade vi på trav-och galoppövergångar och det är så %% svårt 😣 Min häst har en jättetrav med massor av lyft och sväv och det är såklart kul att han har det, men min balans räcker inte riktigt till för att rida den ordentligt. Lyckades i alla fall göra några ok fattningar. Jag har varit lite för bekväm och oftast tagit galopp från tölt, men blev nu tillsagd att försöka hålla mig till trav-galopp i stället så det blir till att skumpa vidare 😅
 
Hade träning i söndags 😃 Vi jobbade med tempoökningar och det var superkul, även om styrkan i tölten inte riktigt finns ännu. Vi har i alla fall inte enbart växeln snigeltempo längre utan kan öka på litegrann och det är kul! Sen övade vi på trav-och galoppövergångar och det är så %% svårt 😣 Min häst har en jättetrav med massor av lyft och sväv och det är såklart kul att han har det, men min balans räcker inte riktigt till för att rida den ordentligt. Lyckades i alla fall göra några ok fattningar. Jag har varit lite för bekväm och oftast tagit galopp från tölt, men blev nu tillsagd att försöka hålla mig till trav-galopp i stället så det blir till att skumpa vidare 😅
Det hade kunnat vara ett av mina träningspass du beskriver 😅

Jag har en häst med rätt rejäla kliv i traven (och ett par andra gångarter med, han kan skritta om vi säger så :love: ) och i perioder så känns det som en utmaning att bara hänga med när han travar, att börja jobba honom då känns avlägset. Men ju mer trav på honom jag har i kroppen ju lättare blir det för oss båda att komma till arbete. Men hjälp vad mycket häst det är att sitta på ibland.
 
Det hade kunnat vara ett av mina träningspass du beskriver 😅

Jag har en häst med rätt rejäla kliv i traven (och ett par andra gångarter med, han kan skritta om vi säger så :love: ) och i perioder så känns det som en utmaning att bara hänga med när han travar, att börja jobba honom då känns avlägset. Men ju mer trav på honom jag har i kroppen ju lättare blir det för oss båda att komma till arbete. Men hjälp vad mycket häst det är att sitta på ibland.
Det är ju så härligt med de där gångarterna när man lyckas hänga med 😍 Så lyxigt med bra skritt, det är inte vår starka sida.
 
@Cavallo jag är sämst på att kommentera enskilda inlägg men jag måste bara säga att jag verkligen älskar att läsa om din och Skittles resa! Med alla dalar och toppar. Som ni kämpar och sätter mål tillsammans! Känns likt mig och Sölvi när det kommer till resan, även om ni såklart kommit lite längre på vägen :D

Heja er!
 
Igår var det en sadelutprovare och levererade en hoppsadel till dom vars transport jag fick låna i söndags, det blev lite kalabalik när jag skulle ta in min häst från hagen för sadelutprovaren hade alla sina grejer på och utanför min box, hon flyttade sakerna men en mapp låg tydligen kvar över täckeshängarna och den trillade i golvet så papper flög åt alla håll när jag öppnade boxdörren, nalle spratt till så det slog gnistor i betongen men han var inte långsint och nosade nyfiket på mappen och henne sen. ❤️Hursomhelst så ska hon komma ut och hjälpa oss förhoppningsvis hitta en begagnad hoppsadel åt min häst 😊 Det ska bli kul att kunna träna våra skutt med mer passande utrustning ☺️

Väldigt sugen att vara med på min förenings klubbmästerskap men det är bara lite mer än en vecka tills dess och det är sport inte gaedingakeppni, så jag vet inte ens hur det fungerar, vilket/vilka program eller hur reglerna är 🫣 Min islandstränare kommer imorgon och Kanske den andra på fredag så då får jag gå igenom det med dem.

Nu när jag ska lastträna, säg att han är ganska tveksam fortfarande och stannar på rampen, jag tänkte låta det ta så lång tid han behöver med mild uppmuntran, men jag hade tänkt träna mer att han går in och får äta lite, sen backar jag ut honom, och försöker se om jag lätt kan gå in och ut så några gånger (kanske stänga bom och lucka efter ett par gånger?), dvs inte som förra gången vi tränade detta när han gick in lätt och vi stängde och han fick stå en stund och sen lastade ur och träningen var klar så att säga. Låter det som en bra eller dålig idé att försöka träna mer vid samma tillfälle att gå i och ur?
Förutom när han satt fast och fick panik går han lugnt in och backar lugnt ur när jag bestämmer (slänger sig alltså inte ut när bommen tas bort).
 
Igår var det en sadelutprovare och levererade en hoppsadel till dom vars transport jag fick låna i söndags, det blev lite kalabalik när jag skulle ta in min häst från hagen för sadelutprovaren hade alla sina grejer på och utanför min box, hon flyttade sakerna men en mapp låg tydligen kvar över täckeshängarna och den trillade i golvet så papper flög åt alla håll när jag öppnade boxdörren, nalle spratt till så det slog gnistor i betongen men han var inte långsint och nosade nyfiket på mappen och henne sen. ❤️Hursomhelst så ska hon komma ut och hjälpa oss förhoppningsvis hitta en begagnad hoppsadel åt min häst 😊 Det ska bli kul att kunna träna våra skutt med mer passande utrustning ☺️

Väldigt sugen att vara med på min förenings klubbmästerskap men det är bara lite mer än en vecka tills dess och det är sport inte gaedingakeppni, så jag vet inte ens hur det fungerar, vilket/vilka program eller hur reglerna är 🫣 Min islandstränare kommer imorgon och Kanske den andra på fredag så då får jag gå igenom det med dem.

Nu när jag ska lastträna, säg att han är ganska tveksam fortfarande och stannar på rampen, jag tänkte låta det ta så lång tid han behöver med mild uppmuntran, men jag hade tänkt träna mer att han går in och får äta lite, sen backar jag ut honom, och försöker se om jag lätt kan gå in och ut så några gånger (kanske stänga bom och lucka efter ett par gånger?), dvs inte som förra gången vi tränade detta när han gick in lätt och vi stängde och han fick stå en stund och sen lastade ur och träningen var klar så att säga. Låter det som en bra eller dålig idé att försöka träna mer vid samma tillfälle att gå i och ur?
Förutom när han satt fast och fick panik går han lugnt in och backar lugnt ur när jag bestämmer (slänger sig alltså inte ut när bommen tas bort).
Jag tycker att du ska vara med :) I sämsta fall får du ett träningstillfälle på aktiv tävlingsplats så att säga. Bolla med din tränare om vilka klasser om du vill det annars ta de lättaste (T8 lättaste töltklassen och V5 lättaste fyrgången). Det är ganska enkelt, ni är flera på banan och visar gångarterna på speakerns kommando.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 010
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 288
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp