Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar Sölvis eskadron-boots sjunga på sista versen. Jag tycker de har gjort ett bra jobb! Men hade gärna testat något nytt nu när jag ändå måste köpa nya.

Jag använder dessa från Horze, en no-turn modell som håller förvånansvärt bra. Skyddar bra från bakfötter som ibland kan komma åt framfötterna.

MEN. Jag vill ha ett par vanliga "klockboots". Som är samma runt om, och skyddar mer på sidorna av hoven om hästen skulle råka klonka i sina egna framben med framhovarna eller ställa sig på sina egna fötter :cautious: Vad har ni för tips på såna boots som passar våra troll?

På förekommen anledning:
20231120_075953-COLLAGE.jpg

Det är mycket energi i herrn nu :bag:
 
Nu börjar Sölvis eskadron-boots sjunga på sista versen. Jag tycker de har gjort ett bra jobb! Men hade gärna testat något nytt nu när jag ändå måste köpa nya.

Jag använder dessa från Horze, en no-turn modell som håller förvånansvärt bra. Skyddar bra från bakfötter som ibland kan komma åt framfötterna.

MEN. Jag vill ha ett par vanliga "klockboots". Som är samma runt om, och skyddar mer på sidorna av hoven om hästen skulle råka klonka i sina egna framben med framhovarna eller ställa sig på sina egna fötter :cautious: Vad har ni för tips på såna boots som passar våra troll?

På förekommen anledning:
Visa bifogad fil 132385
Det är mycket energi i herrn nu :bag:
Jag har haft dessa: https://borjes.se/viktboots-ft-p692...MI5KeP867SggMVJ0CRBR3bIwxREAQYASABEgJbz_D_BwE

De har ju lite vikt (150 eller 110 gram, tror jag hade 110) men det behöver ju inte vara en nackdel om man har en häst med tendens till passtakt ;) Nästan pinsamt billiga också, så man kan ju kosta på sig att prova!
 
Ja de hade ju varit toppen! Säkert slitstarka också iom att de är gjorda till trav :D är de lätta att få på och av?
Väldigt slitstarka tills materialet börjar åldras efter några år! Nja, trä-på-boots är aldrig lätta att få på och av, tycker jag. Men blir smidigare av att ligga i varmt vatten en stund (torka av innan du sätter på, hopplöst att få på dem blöta)!
 
Väldigt slitstarka tills materialet börjar åldras efter några år! Nja, trä-på-boots är aldrig lätta att få på och av, tycker jag. Men blir smidigare av att ligga i varmt vatten en stund (torka av innan du sätter på, hopplöst att få på dem blöta)!
Är rädd att jag bara kommer ge upp om de är för svåra att få på :o men är de så billiga är det kanske värt att köpa ändå och prova :D
 
Är rädd att jag bara kommer ge upp om de är för svåra att få på :o men är de så billiga är det kanske värt att köpa ändå och prova :D
Catago har ju annars gummiklockor med kardborre, som ändå skyddar runt om. Med lite vikt också visserligen, så beror ju på om du vill ha det. Personligen har jag dragit på alldeles för många utan knäppning att jag lagt ner det. Inte värt det. Speciellt inte när det är lerigt eller blött och grusigt (du bor väl i Skåne om jag inte minns fel? Efter en ridtur i skånska vintern och du ska dra av de där med frusna händer så kommer du nog inte känna att det är nåt du vill göra varje dag :angel: Men det händer att jag har fel också ;)). Man lär sig absolut tekniken om man gör det ofta, men som sagt, det är helt okej så länge de är rena…

Gäller ju även skitiga ben/hovar. Med klockor med kardborre räcker det ju att göra rent runt karleden, med dra-på-boots behöver man ju göra ren hela hoven för att undvika skavande smuts.
 
Catago har ju annars gummiklockor med kardborre, som ändå skyddar runt om. Med lite vikt också visserligen, så beror ju på om du vill ha det. Personligen har jag dragit på alldeles för många utan knäppning att jag lagt ner det. Inte värt det. Speciellt inte när det är lerigt eller blött och grusigt (du bor väl i Skåne om jag inte minns fel? Efter en ridtur i skånska vintern och du ska dra av de där med frusna händer så kommer du nog inte känna att det är nåt du vill göra varje dag :angel: Men det händer att jag har fel också ;)). Man lär sig absolut tekniken om man gör det ofta, men som sagt, det är helt okej så länge de är rena…

Gäller ju även skitiga ben/hovar. Med klockor med kardborre räcker det ju att göra rent runt karleden, med dra-på-boots behöver man ju göra ren hela hoven för att undvika skavande smuts.
Min erfarenhet är att de med kardborre går sönder i just kardborren. Alltid.
 
Catago har ju annars gummiklockor med kardborre, som ändå skyddar runt om. Med lite vikt också visserligen, så beror ju på om du vill ha det. Personligen har jag dragit på alldeles för många utan knäppning att jag lagt ner det. Inte värt det. Speciellt inte när det är lerigt eller blött och grusigt (du bor väl i Skåne om jag inte minns fel? Efter en ridtur i skånska vintern och du ska dra av de där med frusna händer så kommer du nog inte känna att det är nåt du vill göra varje dag :angel: Men det händer att jag har fel också ;)). Man lär sig absolut tekniken om man gör det ofta, men som sagt, det är helt okej så länge de är rena…

Gäller ju även skitiga ben/hovar. Med klockor med kardborre räcker det ju att göra rent runt karleden, med dra-på-boots behöver man ju göra ren hela hoven för att undvika skavande smuts.
Då ska jag nog skippa dra-på-boots :o här är det lerigt exakt hela vintern. Allt är smutsigt. Jag gör rent karlederna dagligen men ställa mig och skrubba hovar varje dag är orimligt.

Det fanns ju boots från Finntack med kardborrespännen också, de kanske är värda att prova :)
 
Då ska jag nog skippa dra-på-boots :o här är det lerigt exakt hela vintern. Allt är smutsigt. Jag gör rent karlederna dagligen men ställa mig och skrubba hovar varje dag är orimligt.

Det fanns ju boots från Finntack med kardborrespännen också, de kanske är värda att prova :)
www.påbettet.se har vita boots med kardborre från Catago, 180 gr, för 149 kr. Det finns även 230 gr.
 
Min erfarenhet är att de med kardborre går sönder i just kardborren. Alltid.
Ja, men brukar ändå ta ”tillräckligt” lång tid i förhållande till priset att jag personligen tycker det är värt det. Har man bara en häst och håller efter dem (så de inte blir liggande leriga) så brukar de hålla bra.
 
Ja, men brukar ändå ta ”tillräckligt” lång tid i förhållande till priset att jag personligen tycker det är värt det. Har man bara en häst och håller efter dem (så de inte blir liggande leriga) så brukar de hålla bra.
Vi har fyra hästar hemma och det går åt en del skyddsboots, kan jag säga! Både vid ridning och när de har på sig i hagen för att inte trampa av sig skor. Har dessutom en liten klåfingrig häst som tar av sig bootsen själv - han har lärt sig dra upp kardborren! (@Fazeem ja det är vitnäsan!) :D
 
Vi har fyra hästar hemma och det går åt en del skyddsboots, kan jag säga! Både vid ridning och när de har på sig i hagen för att inte trampa av sig skor. Har dessutom en liten klåfingrig häst som tar av sig bootsen själv - han har lärt sig dra upp kardborren! (@Fazeem ja det är vitnäsan!) :D
Är inte förvånad :rofl:
 
Hallå hörrni! Har ni gått i ide i vinterkylan eller vad händer? Ingen uppdatering i tråden på 10 dagar :confused:

Här (södra Halland) har det i alla fall blivit vinter på riktigt senaste veckan - minusgrader och snö och inte minsta tecken på att det gråleriga höstvädret skulle komma tillbaka! Är ingen älskare av kyla och allt som har med vatten att göra blir 1000% jobbigare.... Men det vita snötäcket är ljust och vackert, hästarna är nyskodda och nybroddade och med lite tur kan det bli ridning i dagsljus de närmaste fyra dagarna i alla fall :)

Hur har ni det? Infrusna eller gått i ide? :D
 
Hallå hörrni! Har ni gått i ide i vinterkylan eller vad händer? Ingen uppdatering i tråden på 10 dagar :confused:

Här (södra Halland) har det i alla fall blivit vinter på riktigt senaste veckan - minusgrader och snö och inte minsta tecken på att det gråleriga höstvädret skulle komma tillbaka! Är ingen älskare av kyla och allt som har med vatten att göra blir 1000% jobbigare.... Men det vita snötäcket är ljust och vackert, hästarna är nyskodda och nybroddade och med lite tur kan det bli ridning i dagsljus de närmaste fyra dagarna i alla fall :)

Hur har ni det? Infrusna eller gått i ide? :D
Min tystnad är nog på grund av chocken över att det är så KALLT så LÄNGE här i Skåne 😂😭 har helt förträngt hur man har häst när det är riktigt vinterväder. Vattnet fryser och det blåser ISANDE vindar. Är iaf glad att jag köpte snösulor och ordentliga broddar förra året. Nu sitter de i dygnet runt. Är också glad över min overall som också köptes förra vintern. Lever i den nu, vill helst ha den när jag går till jobbet också :o

Sölvi är dock HUR GLAD SOM HELST över vintern. Det är energi för tre hästar i hans lilla kropp nu.

Idag har jag sjukskrivit mig pga skov av ångest som vägrar ge med sig. Dagens friskvård får bli en uteritt i snön, första snöturen för mig i år. Medryttaren tog en tur ute igår och hälsade att S var väldigt alert :D
 
Min tystnad är nog på grund av chocken över att det är så KALLT så LÄNGE här i Skåne 😂😭 har helt förträngt hur man har häst när det är riktigt vinterväder. Vattnet fryser och det blåser ISANDE vindar. Är iaf glad att jag köpte snösulor och ordentliga broddar förra året. Nu sitter de i dygnet runt. Är också glad över min overall som också köptes förra vintern. Lever i den nu, vill helst ha den när jag går till jobbet också :o
Jotack, vi lever i chock här också! Kånkar varmvatten varje morgon för att hästarna ska ha flytande vatten under dagen. Och plötsligt - efter att hästarna till stor del levt på bete in i halva november - så går det åt massor med hö!
Sölvi är dock HUR GLAD SOM HELST över vintern. Det är energi för tre hästar i hans lilla kropp nu.
Våra isländska djur - hästarna och hunden - tycker att livet leker i snön! Hunden får glädjefnatt bara av att släppas ut på gården och även min Thor - aka Tjuren Ferdinand - hade bra fart i tölten på ridturen igår (när han är sån, och VILL lite extra, så ger han bättre ridkänsla än någon annan häst jag ridit :love: - och jag har ändå ridit i över 40 år....)

Idag har jag sjukskrivit mig pga skov av ångest som vägrar ge med sig. Dagens friskvård får bli en uteritt i snön, första snöturen för mig i år. Medryttaren tog en tur ute igår och hälsade att S var väldigt alert :D
Jag har noll erfarenhet av ångest, men ridterapi kombinerad med ljusterapi (vi har strålande sol här nu efter nattens snöväder!) kan aldrig bli fel! :love: Krya på dig!
 
Inget ide här i Värmland! Värmebalja, lunchgrindar för att kunna fodra 6 ggr/dygn, fluffiga glada hästar och matte som kör hårt med overall och värmevantar :D Älskar att det är kallt för hästarna är torra och rena hela tiden haha.

Ljómi är igångsatt efter sin vila i oktober och känns superfin! Dottern kommer rida honom mest då hon ska satsa på att börja tävla lite nästa år. Hon är 11 år och börjar bli intresserad av mer ridtekniska saker och att bli bättre och bättre. Laukur har vilat hela november men ska sätta igång honom lite till helgen tänkte jag. Frostrós är söt och gosig och minisarna är ute på promenad och bus då och då :)
 
Aldrig någonsin har jag väl lyckats så bra med tajmingen av snösulor som i år! Igår eftermiddag när hovis kom var det frusen barmark, när han åkte (och alltså hade lagt på snösulor och skruvat i nya broddar) började snön singla ner så vackert och imorse var det winter wonderland här i nordvästra Skåne. LET IT SNOW!
 
Jag önskar att jag kunde gå i ide. Snö, kallt, fruset vatten, inga snösulor och hovslagaren är planerad till Lucia nästa gång.

Jag har sen jag flyttade i augusti känt att det gått helt ok utan ridhus men nu börjar jag sakna det ganska rejält.
 
Här är det fortsatt viloläge, men inte (främst) pga kylan utan på grund av nyfödd bebis. Men nu hoppas jag verkligen på att kunna börja rida åtminstone sporadiskt från mitten av januari.

Annars är vädret positivt, minusgrader och snö. Vinterhagen hann frysa innan hästarna gick dit så den är jättefin. Termobaren är värd sin vikt i guld! Och nu är hästarna vinterskodda.

Imorgon är det islandshästar på TV! Ska ni titta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
280
· Visningar
18 723
Senast: Gimlan
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 862
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 623
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp