ISLANDSHINGST-VAL? TIPS??

G

gunillanillan

Har starka funderingar på att betäcka mitt sto som är brunsvart 4 gångare med MYCKET stark trav. Hon har klockren tölt med bra lyft när den väl kommer. Hmm......

Rund och bärig galopp. Hon är ganska kort i kroppen ngt hög öven ändan och halsen är hennes svagaste punkt (kort o grov). Hon är mycket snäll att hantera men har en mycket bestämd egen vilja vid ridning och testar en gärna. :)

Jag önskar en avkomma som är 4 gångare men där tölten kommer lätt av sig själv. Får gärna ha tävlingskapacitet men viktigast av allt för mig är att den får ett mycket stabilt psyke då hästen även ska kunna funka som familjehäst i förlängningen...

Dessutom så är jag mycket svag för ovanliga eller kontrastrika färger. Det gör ju inget om en bra häst även har en rolig färg!!! :D

Jag anser att jag nog bör välja en 5-gångare eftersom hon är så travstark.... (kanske Segull eller Thrymur, gillar Jarl från Granbakken men han är bara 4,5 gångare, Spuni fra Midsitju???????) Vad tycker ni?? Har ni några bra förslag? :idea:
 
Beställ Hingskatalogen från SIF! Titta på de enskilda poängerna och se var hingsten är stark och ditt sto svagt. Mökkur frá Varmalaek ger mycket bra lynne och hästar med nära till tölten (har ridit/tränat/ridit in ca 10 st-håller på med en nu). Men det finns massor med bra hingstar. se dig omkring!

/Malin
 
Tack för ditt förslag men jag har redan hingstkatalogen. :)Jag känner mig som en åsna mellan 2 hötappar eftersom jag inte sett/träffat de flesta av hingstarna.

Poängen tycker jag inte säger så mycket om hur de är att hantera/rida för gemene man, oftast är de ju tränade/ridna av toppryttare menar jag! Den som har träffat en viss hingst/häst får ju oftast en bild av hur hästen "är" i sitt sinnelag??!!Eller??

Kom gärna med era funderingar! :)
 
Välj ut några kandidater du tycker kan fungera vad gäller geografi, hingsthållare OCH egenskaper. I ditt fall en välrest stark töltare i första hand kanske :) ?

Ta dig sedan tid att åka runt och titta på hingstarna, be att få provrida (alla är kanske inte "igång" året runt, men du har ju gott om tid), se honom och avkommor i vardagen och bedöm hingststationen. Är det en sådan häst som hingsten och hans avkommor du vill ha, och vågar du lämna ditt sto där? (tyvärr minst lika viktigt)

De flesta hingstägare tycker det är jättekul med så seriösa stoägare som verkligen är intresserade av att hitta "rätt" för sitt sto. Och i Skåne är det ju minst sagt tätt mellan killarna så du har ju bättre förutsättningar än tex norrlänningarna att verkligen frossa i väljandet :d

Bara några exempel utöver de du nämnt (jag är inte så bra på var hingstarna bor söderut, men det finns det säkert andra som är) , det finns ju många fina tölthingstar i Skåne: Kan du nöja dig med 50% chans för vita tecken på färgfronten kan du tex på nära håll titta på Jarl frá Budardál på Margaretehof, och är en skimmel OK har du Steini från Ekastorp oxå som är klart underskattad töltare i aveln.
 
Tack för dina tankar Tim!!

Jarl är en trevlig häst men är Steini ett bra val till min häst med tanke på att han är 4 gångare? Passanlaget borde väl hjälpa till att balansera upp min travstarka dam? :confused: Annars kan jag själv många gånger tycka att det är lättare att hitta en "vacker" 4 gångare än 5 gångare!! :) Varför de är så vet jag ej, eller så är det bara jag som upplever det så!

Finns det fler funderingar??? :idea:

Att jag kommer kolla hur mitt sto har det under betäckningen känns självklart för mig!! Är det inte ett bra ställe så får det hellre vara......
 
Nej, du behöver inte passanlaget - om du inte vill avla en femgångare !

Vill du HA en fyrgångshäst med stark tölt är en fyrgångshingst med stark och naturlig/tidig tölt ett bra alternativ. De Steiniavkommor jag sett har tex visat fin ren tölt med aktion redan som fyraåringar, men inte pass.
 
Steini är en underbart fin hingst som liksom Tim skriver är hemskt underskattad. Vill du ha en femgångare tillhör Jarl även mina favoriter, så även Segull frá Skardi (brunblack). Dessa tre har mycket trevligt lynne och även bra gångarter, vilket även övergripande många av avkommorna verkar ha. :)
 
Rolig färg vet jag inte, men gamle Dropi fra Miditsju kom jag att tänka på. Han verkar inte helt lätt att få att trava och har en bra tölt samt tillräckligt stabilt temperament för att kunna ridas ut på av okänd ryttare i grupp med en sisådär 10 ston utan problem... :D

Annars ger väl Atli rätt mentalt stabila avkommor också, men han har ju inte heller någon "rolig" färg. :smirk: Silverkedjans Askur kanske? Han ska ju enligt de som vet vara snäll också! ;)
 
De Dropiavkommor jag träffat har, med ett undantag, varit ganska svåra både i temperament och gångarter.
Atlihästar brukar ha mycket vilja men inte vara direkt svåra.
 
De Dropiavkommor som jag har sett har varit bra vid hantering, men lite för mycket passtaktiga för min smak. Det jag har sett är att han lämnar lite för klena ben..
 
Dropi ger mycket man och svans och nedärver inte eksem.

Men de flesta avkommor (jag har sett många) har för krångliga gångarter med för mycket pass, för lite lyft och lite för vass vilja kombinerat med en lite småspänd natur som gör dem olämpliga som nybörjarhästar. Så där himla hållbara verkar de inte vara heller. Men de kan vara väldigt roliga ridhästar om man kommer överens med sin pålle. Jag har haft en trevlig avkomma.

Jag tror ändå att Dropi i princip har spelat ut sin roll i aveln. Och hans son i avel är mycket bättre än han själv.

Atli är ju en säker förvärvare och ger topptävlingshästar men har inte så jättebra hals. Många avkommor har den också åt "fel håll" och dålig benställning och kan vara lite "kalla" i lynnet. Så just i det här fallet är han kanske inte bästa valet.

Vad gäller min Askur ger han fyrgångsegenskaper och förstärker undantagslöst trav och galopp. Men vill man ha mindre fyrgångsprägel på avkomman och balansera upp att traven är FÖR stark skulle jag inte rekommendera honom. Hans avkommor med rena fyrgångsston har iofs mycket tölt med höga lyft, men de måste ju sättas i tölt vid inridningen, de väljer den inte i hagen. Jag får intrycket av att gunillanillan vill ha en mer naturtöltande avkomma. Ren fyrgångsavel är spännande men kräver kompetens vid inridningen - att hästen får en chans att hitta tölten bakifrån även om traven är stark.

Jag tror inte man är bättre rustad med en femgångshingst som har mer pass än tölt i det här fallet utan snarare riskerar man svag tölt. En stark töltförvärvare är det säkraste kortet- där man vet att tölten kommer lätt och tidigt. Däremot behöver kanske inte traven vara jättestark hos hingsten.
 
Jag håller inte riktigt med om kritiken mot Dropi. :crazy: Jag har visserligen ridit endast 1 avkomma efter honom och hon var extremt lättöltad, men även en nybörjare som jag kunde få henne i trav! :) Lyften är väl fullständigt oväsentliga om vi pratar "familjehästar"! :crazy: ;)

VAss vilja och småspänd tycker jag verkligen inte att de 3 som jag har hanterat har... :crazy: :eek: De var synnerligen nybörjarvänliga ur alla synvinklar. Men det är ju möjligt att jag endast stött på avkommor som ärvt väldigt mycket från sina mödrar! :D

Ok har du några förslag på hingstar med profilen:
en femgångshingst som har mer pass än tölt i det här fallet utan snarare riskerar man svag tölt. En stark töltförvärvare är det säkraste kortet- där man vet att tölten kommer lätt och tidigt. Däremot behöver kanske inte traven vara jättestark hos hingsten.
 
Jag har hanterat ett femtontal Dropi-avkommor och varit kär i en. Men de gemensamma dragen är mer komplicerade än genomsnittet både vad gäller gångarterna och personligheten. Vilket inte för varje enskild individ behöver vara negativt, de är ofta roliga personliga hästar som kräver lite av sin människa och det är ju utvecklande.

Jag håller inte med att lyften är oväsentliga hos en hingst. Rumslig ren tölt är roligare för de allra flesta än bunden med små rörelser. Man får ju inte alltid så mycket gång man vill ha utan ofta mindre. Att då satsa på mindre gång kan vara försvarbart om man verkligen är ute efter en marksmygande genomsnäll familjetöltare. Men då skulle jag absolut välja en annan hingst med säkrare temperamentsförvärvning och inte så stark passprofil.

Vill man ha med sig det bästa av just Dropi skulle jag heller avla på hans son Geisli från Holvret som har mer gång, ännu mer man och svans och tävlas av en mycket ung junior utan "hingstproblem".

Men nu uppfattade jag det som om gunillanillan ville ha chans på kul färg också?

Jag har redan föreslagit Steini som ett förstahandsalternativ i Skåne. Mycket smidig tölt, mycket bra lynne och tidigt töltande fina avkommor med fin hållning. Och lite ovanlig färg i alla fall. Segull är ju också ett säkert kort där man kan se många avkommor (om han nu är hemma, han är ju ofta ute på station).

Det är inte realistiskt att leta hingst för långt bort om man vill ha 100% koll på sitt sto. :crazy:

Annars lite i "skymundan" som kan lyftas upp i detta sammanhang finns med mycket bra hals, stark/tidig tölt,bra lynne OCH färg tex Eidfaxi från Kvarnbacka gård (isabell) Hrímnir frá Eyjólfsstödum (skimmel med ungdomstävlingsmeriter) Svarri från Björnås (brunskäck som är mycket mysig att rida med mycket hållning och tölt) Tor frá Nerbåen (musblack med stark självbärig tölt, tävlingsmeriter och välresta avkommor)
 
Ett tips är Fakur från Hästeryd. Bra exteriör, jämna femgångsridegenskaper och mkt bra lynne. Ett billigare alternativ till Mökkur. Dom avkommor jag har sett har haft mycket från Mökkur.
 
Tack allihopa!! Det var många intressanta svar!! Nu fick jag lite till att tänka på... :confused:

Jo, Tim har rätt när hon känner på sig att jag vill ha en mer naturtöltande typ. Jag vill inte behöva kämpa så hårt med nästa häst som jag gjort med henne för att få tölta som jag älskar så mycket! :) Dock inte så töltig att det blir till bekostnad av att traven blir svår istället.

Ska titta närmre på de hingstar som nämts här!!

Vad tror ni egentligen om den inlånade danskhingsten Jarl frá Granbakken? Han är ju 4,5 gångare med endast 6 el 7 för passen. Men har bra poäng på hmb, rygg och en 8 för tölten. Vad jag förstått så verkar han även ha mycket lugnt temperament!

Har ni fler förslag eller tankar kring detta så kom gärna med dem!!! :bow:
 

Liknande trådar

Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 043
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: valvis
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 165
Senast: Mist
·
M
Islandshäst har redan börjat leta efter en kanidat till mitt islands sto, för betäckning vår/sommar -07. men det finns såååå många att välja mellan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 083
Senast: Kiickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp