Islandsridning

H

hanseman

Jag har börjat rida lektion på islandshäst. HIMLA kul, men ack så dyrt. 45 min/170 kr. Det är alltså som en "vanlig" ridskola, men på islandshäst. Synpunkter på priset önskas!
 
Tillgång och efterfrågan! Många vill rida islandshäst, alltså är det dyrt...

Annars skulle man ju tycka att det vore något billigare att driva ridskola med islandshästar än med stora hästar. De är ju mindre och äter därför mindre, och så kan de gå ute mer, vilket borde minska åtgången av strö...
 
'Nya' (=nyare) ridstilar är ofta dyrare än de traditionella ridskolorna. Titta till exempel på vad en barockinstruktör tar! Med tanke på att tillgången är mindre och att de nyare ridstilarna inte hunnit bygga upp en så omfattande organtistion som den traditionella så är det inte så kontigt. Däremot ska man naturligtvis kräva valuta för pengarna, d v s hästarna ska vara välmående och tas hand om väl, och instruktören ska vara kunnig!
 
Annars skulle man ju tycka att det vore något billigare att driva ridskola med islandshästar än med stora hästar. De är ju mindre och äter därför mindre, och så kan de gå ute mer, vilket borde minska åtgången av strö...

Jag har jobbat som ridinstruktör på en "vanlig" ridskola. Det är mycket billigare. Man får kommunala bidrag, ridskolan drivs som en förening med en massa ideellt arbetande personer, (tex jag på den tiden) många av hästarna är extremt mycket billigare i inköp än välutbildade för lektion lämpliga islandshästar, det är lättare att få låna privathästar i stallet till verksanheten, man kan ha större grupper när man har färre gångarter att ha koll på etc etc etc.

Islandshästridskolorna drivs som privata företag och jag förstår inte hur de kan gå ihop. Oftast finns en kombination av turridning i större grupper som drar in pengar och lektioner i mindre grupper som kostar pengar (men är roligare) för företaget.
 
Kan inte annat än hålla med; de kommunala ridskolorna har ofta bidrag för sin verksamhet och sina aktiviteter samtidigt som anläggningarna ofta är byggda av kommunen.

De allra flesta islandshästföretag är privata sådana och drivs som vilket företag som helst i vinstdrivande syfte, där man själv får göra alla investeringar i såväl fyrfotingar som anläggning. Jag tror dock att *vinsten* för många är en utopi - det kostar förmodligen ganska mycket också... (vinsten är dem dock väl unnat!).
 
Men varför skulle inte en islandsridskola få kommunala bidrag? Det får ju privatägda ridskolor, som har en klubb/förening.
 
Man skall göra skillnad på bidrag och bidrag, i de ridskolor som kommunen avsätter bidrag så är det för själva verksamheten.

De föreningar som får bidrag, får det för antalet ungdomar som finns i föreningen. Och dom kronorna räcker är inte många, men säkert välbehövliga för den föreingen som får de.
 
D var väl inte så farligt, du får juh låna hästen och har instruktör i 45 min!
Jag betalar för instr 1: 250kr/45 min
instr 2: 150kr/45 min
instr 3: 350kr/45 min
Och då får jag försörja hästen själv OCH ta med den till banan!
 
Det finns ju ridskolor som har F-skattsedel, och sen de som inte har den. :eek: Här är det naturligtvis mycket billigare att rida, :devil: 80 kr för en lektion där man dessutom lånar häst kan inte vara ekonomiskt försvarbart om man skall betala skatt också.
 
Det finns också de klubbar som får hyra anläggning billigt av kommunen. Då så är det lättare att vara billig på ridlektioner.
 
Ja du, skulle jag räkna efter vad våra hästar kostar oss per ridtur så hamnade man väl där någonstans kan jag tänka :eek:

Mark, stall, ridbana, hästinköp, utrustning, omkostnader, el, staket osv osv. Det blir en timpenning som heter duga. Lägger vi dessutom på vårt eget arbete så törs jag inte räkna vad det kostar för då har vi nog inte råd att ha hästarna kvar.
 
Men du vet lika bra som någon annan, det går inte att hyra en häst för 80 kr och ägaren skall kunna gå runt på detta också. Även om man hyr en billigare anläggning, så kostar hästen ändå mer än så om man räknar alla de poster man bör räkna på.

Men berätta gärna var dom finns, det skulle ju nästan löna sig att sälja pållarna och rida på ett sådant ställe. Då blir det mycket billigare för plånboken. :D
 
Det är väl billigt!!!! På egen häst kostar mina lektioner mellan 200 och 400 kr. Då får jag själv stå för häst och transport. 170 kr färdigservad pålle och lektion är så billigt att det inte är sant.
 
Jag betalar 250kr / 45 min på egen häst med den instruktör jag rider för nu. Men då rider vi två och två - på en ridskola är man ju ofta runt 10 ekipage i grupperna, så då får man ju inte alls lika mycket "instruktörstid"...
 
Jag har räknat på det där.

En Islandshäst äter för 6.000:-/år och skoning kostar 3.600:-/år och så c:a 2000:-/år i vaccinationer och avmaskning. Summa 11.600:-/år, låt oss säga 12.000:-/år för då så blir det 1.000:-/mån, och det är ju lätt att hantera.

På en månad så finns det 30-4 vilodagar riddagar. D.v.s. 26 dagar. 1.000/26=38.46:-/rid-dag. Vi säger att hästarna går 2 lektioner/dag á 80:- = 160:-. 160-38.46=121:- i daglig vinst 26 dagar i månaden = 3.160:-/häst. Med tillräckligt många hästar så går det ihop sig om anläggningen är billig.

Det finns en anläggning som arrenderas ut för 60.000:-/år (Annica Westbergs gamla ställe) det drar 5000:-/mån i arrende och så gissningsvis lika mycket till i underhåll och energi. Så då behöver man dra in 10.000/mån bara för att hålla anläggningen, det blir vinsten från 3 hästar i lektionsverksamhet. Om man då har 10 hästar i verksamhet så får man in 31.000:-/ mån, 10.000:- går bort, så kvar blir 20.000:- som kan användas till löner. Arbetsgivaravgiften tror jag ligger på 28%, vilket ger 15.600:- före skatt.

Och då så har jag ändå glömt momsen, lektionerna måste kosta 100:-, för 20:- går bort i moms.

Var det svar på era frågor?
 
Den posten har jag "trollat bort".
När jag räknade så räknade jag på mig själv, och jag har så mycket prylar att det räcker mycket länge.

Men visst. En sadel om året går det nog "åt" för hela gänget. Låt säga 12.000:-/år totalt.

Men då så bör man också räkna in räntekostnaden på hästarna.

Islandshäst med de kvaliteér som behövs för ridskola och tur-ridning 45.000:-/st. 10 st = 450.000:-. Räntekostnad 27.000:-/år avskrivning med 10% (man får skriva av 20%) 45.000:-/år.

Allt detta summa summarum 84.000:-/år och därmed 7.000:-/mån bort från de där 20.000:- som vi hade till löner. 13.000:- kvar. 28% arbetsgivaravgift och så kan lönen bli 10.140:-/mån.

Finfint, eller hur?
 
Den budgeten ser rätt svajig ut, jag tror inte att jag skall starta en verksamhet. :D Det över låter jag med varm hand till andra som vill bedriva välgörenhet, he he :angel:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp