Islandssadel till "vanlig" häst

tigerfisken

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att rida med nån typ av islandssadel till en häst av annan ras, typ cob/arab som har problem med att få plats med bogarna och har rund och platt rygg utan någon direkt manke.

Såg oxå den nya Pfiff Friese, kanske kan vara nåt.

Sv: Islandssadel till "vanlig" häst

Tidigare då jag var inrtesserad av nordlandshäst kom jag i kontakt med "norsk turridning" och där användes det allt på alla sorters hästar, western, stocksaddle, engelska och island. Det var bara smaksak uttryckte sig norrmännen. Är själv ute efter en islandssadel till min estniska häst, då vi mest rider dressyr och ute i skogen. Dessutom har jag för mig att jag läste att islandssadeln börjar hitta vägen in i dressyrvärlden och tvärtom?

Senast ändrad:

Jag har haft både Pioneer och Stubben Island, dressyrmodeller till vanlig dressyrridning. Jag förstår ärligt inte var skillnaden sitter för jag har inte hittat nån. Skulle väl va att de kan vara ngt. kortare och ibland vidare vidder på vissa märken.

När jag hittade Stubben så var lyckan gjord, men nya grabben passar inte i den som förra så lyckan verkar bli kort.

skillnaden ligger ju i sätet. islandssadlar brukar vara betydligt flatare än en vanlig dressyrsadel.

Jag har en shortback T till min nordis. Det är en islandssadel med flexibom. Fungerar bra att rida dressyr i.
Han är bred, likaså sadeln som har ett koppjärn fram på 125 grader.

Testa och se om du hittar någon som passar. Det som skiljer är ju att de ofta är kortare i modellen för att passa islandshästens rygg. Och sen är ju sitsen mycket plattare för att man ska komma närmare hästen och få tyngdpunkten närmare. En dressyrsadel är ju mer skålad och både fram och bakvalv är högre.

Ja när jag har tittat på dom så är ju skillnaden mest i sätet, behöver en vid sadel som inte är alltför lång. Får väl börja botanisera lite. :laugh:

Så är det ja på en del, har inte lagt nån tanke på det för jag har nog bara ägt en sadel med djupt säte i hela mitt hästliv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 353
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 777
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka