Islänska Låtar !

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Icelandichorses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 055
Sv: Islänska Låtar !

Jag har hemma två cd-skivor med isländska låtar. Min favorit är ju "Ridum Ridum", vilken jag håller på att lära mig sjunga ifall jag ska åka till Island igen.
Borde nästan alla islandshästägare kunna sjunga, men den är nog kanske lite svår för många!

Japp, ridum kan man! ;)

Jag var på lååång bilresa över just sprengisandi med familjen jag jobbade hos för några somrar sen och då dottern 10 år älskar att sjunga så bestämde de sig för att lära mig låten. :D De översatte den även mening för mening då... :)

Jag hörde Ridum på svenska första gångerna faktiskt,

Ja, vi sjöng "Ridom ridom" i skolan, i typ mellanstadiet... o sen började jag med islänningar o lärde mig den utantill. Fast nu har jag lärt mig den isländska också; "ridum, ridum" Den är ju en klassiker!

Min isländske ex-sambos mamma lärde mig en visa, som handlade om en häst som gjorde allt för sin ägare. En dag blev de jagade av "útilegumenn" (jag tror iaf att det var så) o så sprang hästen tills den dog, men den räddade ägaren. Åååh, jag satt nästan o grät när hon översatte den för mig!
Kommer inte ihåg hur den gick, typiskt nog, men den var fin!

Den skulle jag vilja höra (:

Slog upp order i lexikonet;
Útilegumanður betyder fredlös

Äh, haha, det visste jag, vad jag menade var att jag inte visste om det var fredlösa som jagade dem, eller om det var några andra. Sorry, lite svamlig :smirk:

aha, men det gör inget (:
nu vet jag vad det betyder iallafall

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 345
Senast: Enya
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 045
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 767
Senast: Nota
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur