Isolerat stall eller inte?

Sandra -74

Trådstartare
Ska snart börja bygga stall och är just nu en aningen velig tycker min man.
Ena dagen ska jag ha det isolerat och nästa dag inte.
Stallet jag har idag är i en gammal ladugård som inte är isolerad utan det är liggande plank med stående klädsel på utsidan.

Jag kommer inte ha någon värmekälla i stallet även om jag isolerar det utan man får ha isolerade rör osv.
Hur har ni gjort?

Vi ska alltså bygga helt nytt fristående stall.

Sv: Isolerat stall eller inte?

Vi har en ombygg gammal koladugård. Den isolerade vi både i väggar och tak. Det är inget vi ångrat. Det viktiga är att ventilationen är tillräckligt bra. Med den går fukt och temperatur att regleras riktigt bra. Nu på sommaren är det svalt i stallet tack vare isoleringen. Utan den hade nog plåttaket gjort att de 30 graderna utomhus också hade känts i stallet. Nu håller det sig runt 20 grader. Superskönt! :)

Definitivt isolering, i både väggar och tak.

isolerat!! det blir betydligt varmare och torrare under vintern och det håller sig svalare på sommaren.

En fråga till er Berin, Lampi och Centaur då!

Har ni någon form av element i stallet eller värmer ni bara upp sadelkammare?

Vi har renoverat en gammal ladugård och isolerat den, annars kan man ju lika gärna ha lösdrift med ligghall istället. Stall ville vi ha just för värmens skull.. Nu har inte hästarna hunnit stå där någon vinter ännu, men vi kommer att värma upp sadelkammaren med element och sedan ha en byggfläkt i stallgången som "back up" under värsta kylan.

har bara i sadelkammaren. är så högt i tak ute i stallet och så stor luftvolym så det kostar millioner att värma upp... sätter in en fläkt några timmar på dagen om det blir under noll inne i stallet. som tur är händer det inte så ofta!

men för att det ska funka så måste man ha såpass bra ventilation i stallet att man inte behöver öppna dörrer och fönster. för då blir det givetvis kallt...

En fråga till er Berin, Lampi och Centaur då!

Har ni någon form av element i stallet eller värmer ni bara upp sadelkammare?

I sadelkammaren har jag ett s k kamelement. I stallet är det hästarna som är "element". Jag tror att man räknar ett en stor häst avger som ett 700W element om jag inte minns fel.

byggfläkt i stallgången som "back up" under värsta kylan.

Jag gjorde så en vinter när det var -20 för min ventilation slår ifrån när det går under nollan. Jag fick elräkningen i slutet på månaden och den brukar normalt vara 2.500-3.000 var 10.000:- den månaden. Kan väl säga som så att den har jag aldrig använt efter det.

Mina luftintag tar in luft ovanför stallet, från skullen, har inget hö där helt tomt, så det blir inte lika kallt som uteluften. Sen virar jag isolering runt temperaturkännaren så att fläkten går även om det blir kallt. Nu bor jag i södra Sverige så vi brukar inte ha så kalla vintrar men det är bättre att de står kallt med frisk luft än varmt och fuktigt.

Har endast en värmefläkt i sadelkammaren.

I ett isolerat stall måste man ha bättre ventilation då det är "tätare" och man lätt får problem med kondens annars, det ska vara torrt inne stallet - om det rinner vatten på väggarna så är ventilation för dålig.

Med vatten är det inte så kinkigt - man kan ha värmekabel, elvattenkoppar eller cirkulerande uppvärmt vatten som håller en +10 hela tiden medans det pumpas runt.

Bara isolering på rören räcker inte, isoleringen håller några dagar men om man får en rejäl köldknäpp som håller i sig i flera veckor så kommer kylan att gå igenom isoleringen förr eller senare.

Men med eluppvärmt vatten kan det hålla -10 i en vecka i sträck inne i stallet utan att det gör så mycket.... se också till att ni inte använder kopparrör i stallet, dels så tål dom inte "rörmockande" hästar särskilt väl och dels så spricker dom lätt om dom fryser.

Använd förzinkade stålrör alternativt PEX istället, stålrören har dock gängade kopplingar vilka håller för att en häst ger sig på dom vilket är en definitiv fördel.

allt runt vatten och så vet jag då jag redan idag har ett eget gammalt stall där det fryser om det blir för kallt.

Varför jag undrar är mer om det är bättre för hästarna med oisolerat eller om det inte gör någon större skillnad.
Jag själv är lite bekväm och vill nog ha isolerat men om det skulle vara mycket bättre för hästarna utan så får man kanske tänka om. Jag är ju i stallet mindre än hästarna.

En annan fördel med ett isolerat stall är ju att det inte blir varmt på sommaren :idea:
I mitt stall (isolerat) blir det inte över +18 grader på sommaren och på vintern blir det ytterst sällan under +5, vattnet fryser aldrig. Vi har inte rör till vattenkopparna utan armerad slang istället.
Men en god ventilation krävs förstås.

Vi har byggt oisolerat i stalldelen, uppvärmt i sadelkammaren och ska ha möjlighet att stänga av spolspilta och värma upp där också, om det blir kall vinter. Har haft stallet i 2 år och det kan frysa om det blir riktigt kallt ute. Vi har inte vattenkoppar och vattenledningarna kommer ut från sadelkammaren så det är vattnet i hinkarna som fryser om man glömmer dem på dagen. Annars tycker jag det är bara fördelar, men då bor vi förståss i Skåne där det inte är så väldigt bistra vintrar. Luften i vårt stall är kanon, och det blir inte speciellt varmt på sommaren om dörrarna hålls stängda. Vi har inte plåttak.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 783
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 395
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka