Israel vs. stora delar av världen

EmmaBovary

Trådstartare
Med tanke på de raderade inläggen i Eurovisiontråden så tar jag tillfället i akt att starta en ny tråd om konflikten, som ju inte bara rör folkmordet i Gaza och den olagliga ockupationen av Västbanken. Israel har länge beskrivit det som att de bedriver ett krig på sju fronter (som inkluderar Gaza, Västbanken, Libanon, Syrien, Jemen, Irak och Iran) och igår sköt IDF "varningsskott" mot en delegation med diplomater som representerade över 30 länder. Andra fiender är FN och den tillhörande domstolen ICJ, ICC och eventuellt också EU nu när handelsavtalet ska få en översyn.

Senaste nytt på fronterna är att man nu fattat ett beslut om att vidta åtgärder för att det franska protektoratet i Jerusalem ska bli israeliskt. Perfekt drag efter att åtminstone en fransk diplomat var med i delegationen under gårdagen, och efter att man redan muckat med Macron efter att denne öppnat för att erkänna Palestina.

Hur bryter man det här, varför allt detta självförstärkande hat?
Man kan inte fördöma Hamas utan att bli kallad islamofob, man kan inte fördöma Israel utan att bli kallad antisemit. Ingen sida vill försöka leva i samförstånd (ja, det finns de som vill, men det är ju inte de som bestämmer).

Med tanke på de raderade inläggen i Eurovisiontråden så tar jag tillfället i akt att starta en ny tråd om konflikten, som ju inte bara rör folkmordet i Gaza och den olagliga ockupationen av Västbanken. Israel har länge beskrivit det som att de bedriver ett krig på sju fronter (som inkluderar Gaza, Västbanken, Libanon, Syrien, Jemen, Irak och Iran) och igår sköt IDF "varningsskott" mot en delegation med diplomater som representerade över 30 länder. Andra fiender är FN och den tillhörande domstolen ICJ, ICC och eventuellt också EU nu när handelsavtalet ska få en översyn.

Senaste nytt på fronterna är att man nu fattat ett beslut om att vidta åtgärder för att det franska protektoratet i Jerusalem ska bli israeliskt. Perfekt drag efter att åtminstone en fransk diplomat var med i delegationen under gårdagen, och efter att man redan muckat med Macron efter att denne öppnat för att erkänna Palestina.
DDR hade åtminstone den goda smaken att bygga muren i sitt eget land.

Mtp hur det traditionella stödet i Europa har försvunnit och att Europeiska länder hotar med sanktioner är Israel nu helt beroende av USA (som alltid varit deras största supporter). Med en Trump som gosar med oljestaterna skulle jag nog svettas lite om jag var Bibi. Anmärkningsvärt var att när Trump turnerade mellanöstern så inkluderades inte Israel.

Min gissning är att Israel vet att USA förr eller senare kommer att säga stopp och att de därför försöker driva så många Palestinier som möjligt och ockupera så mycket land som möjligt så snabbt som möjligt. Vilket sedan under förhandlingar då ses som Israeliskt territorium.

Man kan inte fördöma Hamas utan att bli kallad islamofob, man kan inte fördöma Israel utan att bli kallad antisemit. Ingen sida vill försöka leva i samförstånd (ja, det finns de som vill, men det är ju inte de som bestämmer).
Jag tror inte att någon kallas islamofob om de fördömer Hamas?

Mtp hur det traditionella stödet i Europa har försvunnit och att Europeiska länder hotar med sanktioner är Israel nu helt beroende av USA (som alltid varit deras största supporter). Med en Trump som gosar med oljestaterna skulle jag nog svettas lite om jag var Bibi. Anmärkningsvärt var att när Trump turnerade mellanöstern så inkluderades inte Israel.

Min gissning är att Israel vet att USA förr eller senare kommer att säga stopp och att de därför försöker driva så många Palestinier som möjligt och ockupera så mycket land som möjligt så snabbt som möjligt. Vilket sedan under förhandlingar då ses som Israeliskt territorium.
Jag tror tyvärr mest att de flesta länderna i Europa inte kommer göra något kännbart. Visst, EU granskar nu handelsavtalet - men det är tyvärr en annan femma att pausa det. De hade nämligen en rapport på sitt bord redan i slutet av förra året som rekommenderade att avbryta politisk dialog med Israel på grund av deras krigsföring, som viftades bort trots att de bad om att den skulle författas. https://theintercept.com/2024/12/23/eu-report-israel-war-crimes-complicity/

Jösses! I vilka miljöer rör du dig där den som kritiserar Hamas beskylld för att vara islamofob?

Förlåt för en säkert jättekorkad fråga men varför får bosättningar fortsätta fortsätta/startas/utvidgas? Jag fattar verkligen inte, alla är väl olagliga och har varit hela tiden, eller? Eller den biten kom man aldrig "överens" om öht?

Förlåt för en säkert jättekorkad fråga men varför får bosättningar fortsätta fortsätta/startas/utvidgas? Jag fattar verkligen inte, alla är väl olagliga och har varit hela tiden, eller? Eller den biten kom man aldrig "överens" om öht?
Enligt ICJ är ockupationen av palestinska områden olaglig, men så länge Israel opererar utan att straffas av omvärlden så är det ju som det är. PA har väl egentligen viss teoretisk möjlighet att skydda den egna befolkningen i åtminstone vissa områden, men den är begränsad och de ses väl i allmänhet som korrupta och för måna om relationen till Israel (och verkar hellre gripa personer som ses som ett hot för ockupationsmakten).

Den här är en läsvärd text om EU och Israel. https://dawnmena.org/is-europe-finally-shifting-its-stance-on-israel/

Den tar upp att Spanien och Irland föreslog en översyn av associationsavtalet med Israel redan i februari 2024 vilket både kommissionen och andra länder ignorerade. Och som jag nämnde i ett tidigare inlägg så fanns det ett förslag om att avsluta politisk dialog med Israel i höstas, men kommissionen och medlemsländerna ignorerade rapporten - som författades av svenska Olof Skoog som då var EU:s särskilda representant för mänskliga rättigheter.

Även om man nu beslutat att se över associationsavtalet så finns det flera problem, att häva det helt kommer troligtvis inte ske för det lär inte hända att länder som Ungern och Tjeckien går med på det. En kvalificerad majoritet kan dock säga upp delar av det, så det är mer realistiskt. Kommissionen, som egentligen skulle kunna agera lite mer självständigt, leds av Ursula von der Leyen som minst sagt är en nära allierad till Israel. Textförfattaren skriver att hon "has consistently deflected action against Israel and its settlement project" och nämner att hon förmodligen kommer att kunna påverka översynens "pace and scope".

Skoog har förövrigt blivit en av Kaja Kallas närmaste medarbetare, och intervjuas i Ekots lördagsintervju. Inte lyssnat på de än, men ska precis göra det så tänkte att jag lika gärna kan bifoga en länk till den också. https://www.sverigesradio.se/avsnit...dantaget-nar-det-galler-enhalligheten-inom-eu

Det israeliska politiska landskapet är väldigt komplicerat. Lite kortfattat kan man säga att det finns en ultrahöger som stöttar de mest extrema av de konservativa judar (tänk korkskruvslockar och skägg, hemmafruar med peruk, zionistisk superioritet, anser att bosättning är en religiös plikt).

De liberalare, socialdemokratiska falangerna har tidigare försökt att istället stötta Gazas utveckling, utbildning av befolkningen etc. Men dom förlorar röster om dom går för hårt åt bosättarna.

De mest konservativa judarna vill inte heller göra militärtjänst, vilket komplicerar det ytterligare.

Så eh ja bosättningar är tekniskt sett olagliga men det har passivt tillåtits för politiska poäng.

Jag förklarar inte bra nog tror jag, och kan inte nog om zionismens historia, men jag har själv bott i Israel en period och besökt flera gånger efter. Kortfattat: det är jävligt komplicerat. De flesta i befolkningen är "vanligt folk" av olika ursprung, tro, och politisk tillhörighet, men vill framförallt bara ha det normalt liksom. Och så finns det väldigt högljudda minoriteter som har stor påverkan på politiken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Israel

Nu kritiserar jag inte Hamas särskilt ofta, det är ju att slå in öppna dörrar att kritisera en terroristorganisation, men jag vet ändå att ditt antagande om Malmö inte stämmer på något generellt vis.
Så enkelt är det inte riktigt, om Hamas är en terroristorganisation kan diskuteras och det beror på hur kritiken ser ut men det är en hel del sunnimuslimer i Malmö och lyssnar på budskapet från en del imamer så kan det nog komma att ses som islamofobiskt.

Nu kritiserar jag inte Hamas särskilt ofta, det är ju att slå in öppna dörrar att kritisera en terroristorganisation, men jag vet ändå att ditt antagande om Malmö inte stämmer på något generellt vis.
Att anse att det är att slå in öppna dörrar att kritisera terroristorganisationen Hamas (i detta fall) är RIKTIGT farligt. Då har man absolut ingen susning om hur rika, mäktiga och vilket grepp de har om Gaza och spritt sig till Västbanken. Deras mål och dröm och kvinnornas mardröm är att skapa ett muslimskt kalifat.......... Det sägs att den största majoriteten i palestinademonstrationerna i Sverige och Europa är mot Hamas och för ett fritt palestinskt folk. Själv är jag övertygad om att många anser "ändamålet helgar medlen" och terroristerna gnuggar sina händer, skrattar åt dessa nyttiga idioter som inte begriper bättre. Ett enkelt test är ju att nyttiga idioter har lite annan text på sina plakat och skanderar lite nya ramsor:grin: INGA TERORISTER PÅ VÅRA GATOR, KROSSA HAMAS OCH BEFRIA PALESTINIERNA. ETT FRITT PALSESTINA UTAN HAMAS.

Enligt ICJ är ockupationen av palestinska områden olaglig, men så länge Israel opererar utan att straffas av omvärlden så är det ju som det är. PA har väl egentligen viss teoretisk möjlighet att skydda den egna befolkningen i åtminstone vissa områden, men den är begränsad och de ses väl i allmänhet som korrupta och för måna om relationen till Israel (och verkar hellre gripa personer som ses som ett hot för ockupationsmakten).

Ja det är främst hur omvärlden (mtp trådstarten) reagerat på bosättarrörelsen jag undrar över. Har den alltid "tillåtits"? Är det inte ens på kartan längre i kraven mot Israel från omvärlden att avsluta bosättningar helt?

Det israeliska politiska landskapet är väldigt komplicerat. Lite kortfattat kan man säga att det finns en ultrahöger som stöttar de mest extrema av de konservativa judar (tänk korkskruvslockar och skägg, hemmafruar med peruk, zionistisk superioritet, anser att bosättning är en religiös plikt).

De liberalare, socialdemokratiska falangerna har tidigare försökt att istället stötta Gazas utveckling, utbildning av befolkningen etc. Men dom förlorar röster om dom går för hårt åt bosättarna.

De mest konservativa judarna vill inte heller göra militärtjänst, vilket komplicerar det ytterligare.

Så eh ja bosättningar är tekniskt sett olagliga men det har passivt tillåtits för politiska poäng.

Jag förklarar inte bra nog tror jag, och kan inte nog om zionismens historia, men jag har själv bott i Israel en period och besökt flera gånger efter. Kortfattat: det är jävligt komplicerat. De flesta i befolkningen är "vanligt folk" av olika ursprung, tro, och politisk tillhörighet, men vill framförallt bara ha det normalt liksom. Och så finns det väldigt högljudda minoriteter som har stor påverkan på politiken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Israel

Att det är jävligt komplicerat har jag iaf fattat, tack för försöket att bena upp!

Politiska poäng inom Israel då? Eller från omvärlden?

Ska läsa lite mer på Wiki 😁

Jag fattar ju att min svart-vita hjärna inte gör sig bra i politiska sammanhang men jag har sedan första gångerna jag försökt läsa på om Israel-Palestina alltid fastnat i just bosättarna. Förstått det som att gränser ändå drogs och till ganska stor del erkänts. Men att bosättarrörelsen aldrig backade? Och jag fattar liksom inte hur det ska kunna bli någon lägre konfliktnivå om man kommer överens om saker som aldrig ens blir verklighet i start? Eller jag har helt fått något grundläggande om bakfoten?

Att det är jävligt komplicerat har jag iaf fattat, tack för försöket att bena upp!

Politiska poäng inom Israel då? Eller från omvärlden?

Ska läsa lite mer på Wiki 😁

Jag fattar ju att min svart-vita hjärna inte gör sig bra i politiska sammanhang men jag har sedan första gångerna jag försökt läsa på om Israel-Palestina alltid fastnat i just bosättarna. Förstått det som att gränser ändå drogs och till ganska stor del erkänts. Men att bosättarrörelsen aldrig backade? Och jag fattar liksom inte hur det ska kunna bli någon lägre konfliktnivå om man kommer överens om saker som aldrig ens blir verklighet i start? Eller jag har helt fått något grundläggande om bakfoten?

Inom Israel. Efter att Hamas röstades in i Gaza, så fick höger allt mer röster.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Likud

Det här är också viktigt, när Israel drog sig ur Gaza och flyttade ut alla bosättare pga alla bråken med Hamas (som blivit inröstade i Gazas parlament): https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_disengagement_from_the_Gaza_Strip

Efter det så blev Gaza allt mer isolerat och Gazas befolkning utlämnad till Hamas styre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka