Israel vs. stora delar av världen

Jobbigt läge nu, till och med Tysklands förbundskansler tycker att Israel går för långt nu och han ska prata i telefon med Bibi i veckan (det är extremt för att vara Tyskland) och även Sverige kommer kalla upp ambassadören för ett snack (obs. inte ens Kristersson eller utrikesministern kommer göra det, utan det faller på kabinettsekreteraren).

Jag upplever att du vred till det lite där. Egypten såväl som de andra länderna runtom Israel vill inte ha (fler) palestinska flyktingar. Varje land har sina egna skäl (från praktiska till politiska till politisk-religiösa), men ingen vill ta emot dom.
Enklast vore om de fick vara i fred, så slapp de fly eller hur?

Nej, men sluta, det har varit konflikter och krig i regionen så länge regionen funnits. Egyptierna, kung David och sen kung Salomon som var från Judah, assyrierna, Salahadin, romarna, korstågen, mongolerna, turkarna (osmanska riket), osv osv osv osv. Det har aldrig varit riktig fred i tex Jerusalem. Den enda gången det var lugnare är väl egentligen under Sulejman och det Ottomanska riket för då var det väl ett par hundra år av relativt bra fred.

Här är en bra bild på hur Jerusalem har varit "erövrat" och vem som haft makten.
Visa bifogad fil 168212

Visst kan man skylla mycket på engelsmännen, men i det stora hela har judar, muslimer och andra folkgrupper alltid krigat om "det heliga landet". Därför konflikten är så svår att lösa, för alla tycker att de var där först och har rätt till marken. Och eftersom de ultraortodoxa judarna är helt övertygade om att de bor i "det utlovade landet" och att de fått marken direkt av Gud, så är det väldigt svårt att övertyga dem om att de inte ska få bosätta sig vart de vill. Och hur argumenterar man ens emot att de fått landet av Gud? Det står ju till och med i Bibeln, så inga kristna, vilket typ alla medlare är med USA, kan ju inte argumentera emot det. Man får säga vad man vill om amerikanarna, men ju mer right wing kristna de är (tänk MAGA), ju mer pro-Israeliska är de också. Det står ju i Bibeln.... Suck!

Hade israel fått bestämma över landmassan utan hot från omvärlden så kan jag spekulera i att det hade varit fred, för de vill bara leva sitt egna liv. Men så länge hotet från omvärlden består kommer det aldrig bli fred i regionen.
Men varför i hela världen skulle Israel bestämma över den där jordplätten? Och vilken med vilken rätt kan man fördriva folk därifrån för att lägga beslag på det för egen del?

Det är verkligen sjukt hur Jerusalemdagen firas, det måste vara ett helvete att vara palestinier och bo i ockuperade östra Jerusalem då. Det här året stormade bosättare (inklusive en Knessetledamot) UNRWA-lokaler, utöver den vanliga bärsärken i de muslimska kvarteren. Härligt att polisen knappt närvarar/ingriper när extremisterna springer runt och skriker "död till araber" "ingen seger utan al-Nakba" och ger sig på folk fysiskt, spottar på dem och förstör egendom. Bibi valde att hålla ett möte i Silwan (trots varningar om att det skulle vara extremt provocerande), och Ben-Givir med anhängare provocerade som vanligt med att vara för nära al-Aqsa.

https://www.theguardian.com/world/2...-old-city-in-jerusalem?CMP=Share_iOSApp_Other

Det är verkligen sjukt hur Jerusalemdagen firas, det måste vara ett helvete att vara palestinier och bo i ockuperade östra Jerusalem då. Det här året stormade bosättare (inklusive en Knessetledamot) UNRWA-lokaler, utöver den vanliga bärsärken i de muslimska kvarteren. Härligt att polisen knappt närvarar/ingriper när extremisterna springer runt och skriker "död till araber" "ingen seger utan al-Nakba" och ger sig på folk fysiskt, spottar på dem och förstör egendom. Bibi valde att hålla ett möte i Silwan (trots varningar om att det skulle vara extremt provocerande), och Ben-Givir med anhängare provocerade som vanligt med att vara för nära al-Aqsa.

https://www.theguardian.com/world/2...-old-city-in-jerusalem?CMP=Share_iOSApp_Other
Jag fattade först i år att det man firar är ockupationen av östra Jerusalem. Jag har inte hämtat mig.

Med tanke på de raderade inläggen i Eurovisiontråden så tar jag tillfället i akt att starta en ny tråd om konflikten, som ju inte bara rör folkmordet i Gaza och den olagliga ockupationen av Västbanken. Israel har länge beskrivit det som att de bedriver ett krig på sju fronter (som inkluderar Gaza, Västbanken, Libanon, Syrien, Jemen, Irak och Iran) och igår sköt IDF "varningsskott" mot en delegation med diplomater som representerade över 30 länder. Andra fiender är FN och den tillhörande domstolen ICJ, ICC och eventuellt också EU nu när handelsavtalet ska få en översyn.

Senaste nytt på fronterna är att man nu fattat ett beslut om att vidta åtgärder för att det franska protektoratet i Jerusalem ska bli israeliskt. Perfekt drag efter att åtminstone en fransk diplomat var med i delegationen under gårdagen, och efter att man redan muckat med Macron efter att denne öppnat för att erkänna Palestina.
En ny front just dropped, Israels krig inkluderar nu också en åttonde front som består av pro-palestinska demonstrationer i västvärlden. Iaf enligt Netanyahu på en IHRA-konferens.

Jag fattar inte. Kan du länka till något?
Var uppenbarligen inte mitt mest seriösa inlägg, haha. Men han nämnde faktiskt en åttonde front på riktigt, även om han såklart inte beskriver demonstrationerna som finns världen över som pro-Palestina och mot ett folkmord, utan mer i ordalag som "We see demonstrations, protests, in the capitals of the West and other countries that celebrate, celebrate these murderers, these rapists, these baby burners, these hostage takers. Celebrate." Därför antar jag att det blir naturligt för honom att dra hans favoritjämförelse mellan civilisation och barbari. "So what Israel is fighting here is not merely a seven-front war, which I’ll have to attend to it in a few minutes, but an eight-front war. It’s the war, ultimately, of civilization against barbarism."

https://www.gov.il/en/pages/pm-neta...onference-at-the-mfa-in-jerusalem-27-may-2025

Antar och hoppas att det dröjer innan övervakningsdrönare från Elbit bestyckas med något farligare, dock! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka