Israel vs. stora delar av världen

Att anse att det är att slå in öppna dörrar att kritisera terroristorganisationen Hamas (i detta fall) är RIKTIGT farligt. Då har man absolut ingen susning om hur rika, mäktiga och vilket grepp de har om Gaza och spritt sig till Västbanken. Deras mål och dröm och kvinnornas mardröm är att skapa ett muslimskt kalifat.......... Det sägs att den största majoriteten i palestinademonstrationerna i Sverige och Europa är mot Hamas och för ett fritt palestinskt folk. Själv är jag övertygad om att många anser "ändamålet helgar medlen" och terroristerna gnuggar sina händer, skrattar åt dessa nyttiga idioter som inte begriper bättre. Ett enkelt test är ju att nyttiga idioter har lite annan text på sina plakat och skanderar lite nya ramsor:grin: INGA TERORISTER PÅ VÅRA GATOR, KROSSA HAMAS OCH BEFRIA PALESTINIERNA. ETT FRITT PALSESTINA UTAN HAMAS.
Jag ser inte hur det där har med mig att göra överhuvudtaget.

Ja det är främst hur omvärlden (mtp trådstarten) reagerat på bosättarrörelsen jag undrar över. Har den alltid "tillåtits"? Är det inte ens på kartan längre i kraven mot Israel från omvärlden att avsluta bosättningar helt?
Generalförsamlingen i FN antog en resolution i höstas om att Israels olagliga ockupation av Gaza, Västbanken och östra Jerusalem måste upphöra inom 12 månader (inklusive de olagliga bosättningarna), apropå vad ICJ kom fram till. Men det lär ju inte inträffa.

Generalförsamlingen i FN antog en resolution i höstas om att Israels olagliga ockupation av Gaza, Västbanken och östra Jerusalem måste upphöra inom 12 månader (inklusive de olagliga bosättningarna), apropå vad ICJ kom fram till. Men det lär ju inte inträffa.

Är det första mer tydliga försöket till åtgärd mot bosättningarna?

Det blir ju så tandlöst, vad ska de göra när inget händer?

Det blir ju så tandlöst, vad ska de göra när inget händer?
Resolutioner fattade i generalförsamlingen är dessutom mer tandlösa än de som fattas i säkerhetsrådet - men i säkerhetsrådet finns möjligheten för de fem ständiga medlemmarna, som USA, att lägga in veto mot förslagen och det gör de i stort sett alltid när det rör Israel.

Det finns en dokumentär på SVT nu som jag rekommenderar alla att se, den är rätt kort. Dom har intervjuat extremister i båda läger, och jag tycker att det visar väldigt bra vad som är problemet: på båda sidor finns det väldigt engagerade människor som vill ha HELA området (alltså det som i nuläget officiellt är Israel + Gaza + Västbanken) till sin befolkningsgrupp. Och vill att den andra ska bort, helt och hållet.

Det finns en dokumentär på SVT nu som jag rekommenderar alla att se, den är rätt kort. Dom har intervjuat extremister i båda läger, och jag tycker att det visar väldigt bra vad som är problemet: på båda sidor finns det väldigt engagerade människor som vill ha HELA området (alltså det som i nuläget officiellt är Israel + Gaza + Västbanken) till sin befolkningsgrupp. Och vill att den andra ska bort, helt och hållet.
Vad heter den? :)

Tittade nu!

Slås av att personen som förmodligen såg läskigast ut -den hårt beväpnade mannen med någon konstig svart mask, som hade ett märke på vapnet som antyder att han är medlem i al-Aqsa martyrernas brigader, ironiskt nog den som uttryckte sig mest sansat. Han sa att han är emot att civila dödas och när han fick frågan om Israel och Palestina kan samexistera så sa han så länge ockupationen pågår så kan det inte bli fred. Vilket är något annat än att utplåna alla.

Jamen Egyptierna har ju byggt en mur mot Gaza som skulle fått Östtyskarna att blekna av avund. Varför har Egyptierna gjort det tror du?
I sitt eget land, till skillnad mot Israel var poängen.

Det finns flera svar, men det enkla är att hindra Israel att fördriva fler palestinier.

Varför tror du att Israel bygger en mur utanför sitt eget land?

,

Det israeliska politiska landskapet är väldigt komplicerat. Lite kortfattat kan man säga att det finns en ultrahöger som stöttar de mest extrema av de konservativa judar (tänk korkskruvslockar och skägg, hemmafruar med peruk, zionistisk superioritet, anser att bosättning är en religiös plikt).

De liberalare, socialdemokratiska falangerna har tidigare försökt att istället stötta Gazas utveckling, utbildning av befolkningen etc. Men dom förlorar röster om dom går för hårt åt bosättarna.

De mest konservativa judarna vill inte heller göra militärtjänst, vilket komplicerar det ytterligare.

Så eh ja bosättningar är tekniskt sett olagliga men det har passivt tillåtits för politiska poäng.

Jag förklarar inte bra nog tror jag, och kan inte nog om zionismens historia, men jag har själv bott i Israel en period och besökt flera gånger efter. Kortfattat: det är jävligt komplicerat. De flesta i befolkningen är "vanligt folk" av olika ursprung, tro, och politisk tillhörighet, men vill framförallt bara ha det normalt liksom. Och så finns det väldigt högljudda minoriteter som har stor påverkan på politiken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Israel
Nej bosättningarna har inte bara passivt tillåtits. De hur uppmuntrats och stöttat av Israels militär.

Att det är jävligt komplicerat har jag iaf fattat, tack för försöket att bena upp!

Politiska poäng inom Israel då? Eller från omvärlden?

Ska läsa lite mer på Wiki 😁

Jag fattar ju att min svart-vita hjärna inte gör sig bra i politiska sammanhang men jag har sedan första gångerna jag försökt läsa på om Israel-Palestina alltid fastnat i just bosättarna. Förstått det som att gränser ändå drogs och till ganska stor del erkänts. Men att bosättarrörelsen aldrig backade? Och jag fattar liksom inte hur det ska kunna bli någon lägre konfliktnivå om man kommer överens om saker som aldrig ens blir verklighet i start? Eller jag har helt fått något grundläggande om bakfoten?
Pröva en bok: https://historiskamedia.se/bok/rote...TZSkAxUc6_4qN6Vj0n_XnMFYBzr09dPX8HnWMAPjL0Mmq

I sitt eget land, till skillnad mot Israel var poängen.

Det finns flera svar, men det enkla är att hindra Israel att fördriva fler palestinier.

Varför tror du att Israel bygger en mur utanför sitt eget land?

,
Egypten har ju också haft problem med att Israel bombat gränsen.

Jag upplever att du vred till det lite där. Egypten såväl som de andra länderna runtom Israel vill inte ha (fler) palestinska flyktingar. Varje land har sina egna skäl (från praktiska till politiska till politisk-religiösa), men ingen vill ta emot dom.

Om man inte vill köpa en bok kan wikipedia ta en rätt långt, ang roten till konflikten:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mandate_for_Palestine

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Palestine

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1948_Palestine_war

Man skulle kunna säga att Israel-Palestina är ytterligare ett av brittiska imperiets koloniala tabbar, avkoloniserat --> konflikthärd pipeline.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka