Istället för korn ?

abc

Trådstartare
Min ponny funkar väldigt bra på korn,
men nu finns ingen jag kan dela en säck med.
Alltså blir kornkrosset för gammalt och tappar näringen.
Föreslå gärna nåt annat foder ni tycker är bra.
 
En foderrådgivare från Krafft har sagt att om man inte vill ge havre, så är lucern+olja ett bra alternativ som kraftfoder. Kan det vara nåt?
 
Men så dålig hållbarhet är det väl inte på kornkross?
Det håller ju bättre än havrekross i alla fall.

Men lusernhack kan du ju ge upp till 4 kg om dagen och det räcker ju långt.
 
Det tappar inte näring, det blir dåligt hygieniskt sett.

Havre är ju bra, men din kanske blir för het på det? Sen har du ju Krafft Grund och Groov, groov är väl kanske att föredra i ditt fall..

Sedan beror det ju på ditt hös värden.
 
Har du funderat på helt korn? Det håller sig bättre än krossat men måste mältas innan man kan ge det. Lite mer pyssel men väldigt enkelt, antingen häller du på hett vatten som det får stå och svälla i eller så häller du på kallt vatten och låter det stå över natten. Kan vara lagomt att hälla på det heta vattnet innan du ska rida så det hinner svalna under tiden du rider. När kornet är mjukt är det bara att fodra som vanligt.
 
2-3 veckor tror jag. Fettet börjar härskna sedan, man bör ju ge upp det så fort som möjligt. Du ser på det och känner på lukten, för att avgöra om det är bra eller ej.
 
Tjena.
Fråga (ärlig): Müsli och pellets är ju krossat/malt spannmål som majs, korn, soja etc. Håller det sig fräscht längre än korn och havrekross, och i såfall varför??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 255
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
676
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp