Bukefalos 28 år!

Istället för Viatop?

super

Trådstartare
Har en en jätte känslig och allergisk liten chihuahuahane på 5 år som ibland får hudutslag. Vi har lyckats hålla dessa hudutslag i schack med hjälp av Viatop, som har fungerat bra, men nu när det inte finns att få tag på längre så har vi lite problem. Vi har provat det mesta i medicinska schampon, klorhexidin pads/spray men det mesta retar bara upp huden ännu mer. Vi är hos veterinären av olika orsaker minst ett par ggr/år men veterinärerna står lite rådlösa så nu greppar jag halmstrån och frågar här, är det någon som har något tips eller idé? Kan tillägga att vi senast var hos vet för drygt 1 månad sedan för hudutslag som vi inte fick kontroll på och då hade den vet en tub Viatop kvar och då gick det över... Och vi i somras var hos vet ca 10 ggr då han fick en allvarlig infektion på något som dom inte kunde hitta, han är alltså super känslig!! Han går på specialmat och får inget utöver och han äter även kortison dagligen men vi försöker hålla det på låg nivå. Någon som har en idé?
 
Finns ju clorexyderm gel som precis som viatop är en gel med klorhexidin.
Annars brukar Douxo Lindra gelspray som man smörjer på vara super i kombination med klorhexidinschampo.
 
@Malibu_Stacy Tack för svar!
Han har svårt att klara dom flesta medicinska schampona, den enda som han inte reagerat jätte negativt på är Malaseb men även där blev han lite mjällig i huden efteråt, så vågar inte använda så ofta. :( Douxo lindra gelspray hade ingen som helst effekt när han hade sina senaste utslag. :/ Ska kolla upp Clorexyderm. Tack!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp