jack russel-parson russel

Z

zana

Är det samma ras? har tittar på lite sidor och set verkar som om det blandar namnen lite huller om buller. jack parson terrier till exempel.

är det någon som vill reda ut detta åt mig? jag har alltid gillat jack russel och har tänkt att jag ska skaffa en sån ngn gång i framtiden när jag får tid. :)
 
det var samma ras tidigare men delades i två för några år sedan. parson jack russel terrier ser ut som en "vanlig" jack russel, men har längre ben.

rätta mig om jag har fel, men jag tror det är så.
 
Så parson jack russel är högställd och jack russel lågställd?
 
Parson jack russel har varit godkänd som ras i svenska kennelklubben under många år. Jack russel har blivit det för några år sen.
 
aha, ok, jag har bara trott att det finns massor av olika typer av jack russel, men då har jag väl ett namn på den typen jag vill ha nu då. de är s fina när de är lite större!
 
Bara en liten parentes: SKK hänvisar till raserna som Parson russel terrier (alltså utan "jack") respektive Jack russel terrier (med första registreringarna 2002). ;)
 
Det gick visst inte så bra för mig att lägga in bilden på Betsy! Tacksam om nån kan säga hur jag ska göra det för jag har tydligen glömt!

Betsy kan ni i alla fall se på vår hemsida!

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Så parson jack russel är högställd och jack russel lågställd?

I Sverige ja! Men i resten av varlden ar en Jack Russell-terrier en fyrkantig hund. Alltsa den har varken langa eller korta ben, utan benen ska vara lika langa som brostkorgen ar djup.
 
Om man går in och tittar på rasstandarden på JR registrerade i JRTC så är dom uppdelade i lågställda och högställda. Det mest önskvärda är att dom är högställda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 607
Senast: Fille
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 910
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 696
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp