Liten hundras som gillar att knata långt och länge

En kund har 2-3 st. De är inte speciellt tillgängliga, mest intresserade av varann. Kanske för att de är i flock?
Vår IF är en av de mest älsvärda och sociala hundar jag någonsin träffat, hans pappa är likadan. Mamman är också väldigt social och vänlig mot folk, men inte lika mycket "in your face" som far och son :D (vår hund är ensamhund i familjen, föräldrarna lever i flock).

Jag har hört om och träffat fler som är som min än som de du träffat :)
 
Isländsk fårhund är absolut en gammal favorit. Men de skäller för mycket, som jag bor. Och för min egen del också. Men annars vore den nog perfekt.

Vad gäller terrier så känner jag mig inte som en terriermänniska 😬 men jag har faktiskt tittat lite på norfolkterrier. Så hur som helst var du rätt ute @Roheryn 🙂 fast det är raser som mer ligger i det osannolika bakvattnet och skvalpar.
 
Jag har tänkt att när jag vill ha en liten hund så vill jag ha en Schipperke! Vet att dom ska vara vaktiga, men har träffat en del individer som inte är speciellt ljudliga av sig.

Står i alla fall såhär på SKKs sida.

"Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget överallt där ägaren själv kan ta sig fram. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Detta gör den till en idealisk kamrat att ha med sig i stort sett överallt. Dessemellan förvandlas den till en liten kramgo knähund. Schipperke tävlar också med framgång i lydnads- och bruksprov samt är road av och är duktig i agility."
 
Borderterrier är pigga, glada och hänger med på det mesta. Nackdelen ör väl att de kan ha mycket jakt i sig.
20230705_120655.jpg
 
Jag har tänkt att när jag vill ha en liten hund så vill jag ha en Schipperke! Vet att dom ska vara vaktiga, men har träffat en del individer som inte är speciellt ljudliga av sig.

Står i alla fall såhär på SKKs sida.

"Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget överallt där ägaren själv kan ta sig fram. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Detta gör den till en idealisk kamrat att ha med sig i stort sett överallt. Dessemellan förvandlas den till en liten kramgo knähund. Schipperke tävlar också med framgång i lydnads- och bruksprov samt är road av och är duktig i agility."
Har precis haft en schippe på agilitykurs, och jäklar vilken rolig hund. Har träffat flera av familjens hundar då vi stött på varandra på klubben/tävling tidigare och dom har alla varit framåt, träningsvilliga och trevliga hundar. Åtminstone de här individerna presterar fint på lydnadsplan.
Fick en i famnen igår medan ägaren torrhandlade en bit och får erkänna att dom där små ögonen som tittade på upp mig verkligen kunde få en att smälta. Inte problem att langas över i en okänd famn heller (fast som instruktör får man ju ibland förmånen att bli världens roligaste godistant också, det kan hjälpa 😅).
 
Jag har en shipperke och hon är fantastisk. Min första hund och hon flyttade till mig när hon var runt 5 år. Jag skulle passa henne åt en kompis men hon vägrade lämna sen. Så nu är hon 15.
Otroligt enkel hund, inte skällig, älskar skogen och ströva. Liten men inte ”mesig” i kroppen. Min har ju byggt mycket muskler på promenaderrna också.
 
Isländsk fårhund är absolut en gammal favorit. Men de skäller för mycket, som jag bor. Och för min egen del också. Men annars vore den nog perfekt.
Det kan jag förstå, och som jag sa så "behöver" nog en IF sin gård för att vara riktigt nöjd - vår älskar att sitta på gårdsplanen och bara spana :) Som jag bor, med typ 500 meter till närmsta granne, så är det inte heller hela världen om han skäller lite!
Vad gäller terrier så känner jag mig inte som en terriermänniska 😬 men jag har faktiskt tittat lite på norfolkterrier. Så hur som helst var du rätt ute @Roheryn 🙂 fast det är raser som mer ligger i det osannolika bakvattnet och skvalpar.
Norfolk, Norwich, westie, cairn, borderterrier.... finns väldigt många trevliga terriers, tycker jag! Jag gillar ju generellt terriertemperamentet, men ligger såklart rätt långt ifrån sheltien som du är van vid :)
 
Bara långpromenader?
Shih tzu och lhasa apso är i princip knäpptysta av sig och mycket jordnära och trygga i sig själva fryser heller inte alls om dom har lite päls och dom älskar att gå långt dessutom sjukt lätta att ha lösa.
 
Isländsk fårhund är absolut en gammal favorit. Men de skäller för mycket, som jag bor. Och för min egen del också. Men annars vore den nog perfekt.

Vad gäller terrier så känner jag mig inte som en terriermänniska 😬 men jag har faktiskt tittat lite på norfolkterrier. Så hur som helst var du rätt ute @Roheryn 🙂 fast det är raser som mer ligger i det osannolika bakvattnet och skvalpar.
Alla terrier är inte så särskilt mycket terrier på det sättet jag har träffat cairn Norfolk och australisk tycker ingen av dom var särskilt lika ex en jack russel.
 
Bara långpromenader?
Shih tzu och lhasa apso är i princip knäpptysta av sig och mycket jordnära och trygga i sig själva fryser heller inte alls om dom har lite päls och dom älskar att gå långt dessutom sjukt lätta att ha lösa.
Har inte de lite samma problem som Bichonerna då när det kommer till långa promenader i alla väder? Dvs att deras päls inte håller ute väta? Det är definitivt lösbart med kläder, men jag skulle själv inte rekommendera en hundras där de flesta individerna ogillar väta och dåligt väder om tanken är friluftsliv.
 
Har inte de lite samma problem som Bichonerna då när det kommer till långa promenader i alla väder? Dvs att deras päls inte håller ute väta? Det är definitivt lösbart med kläder, men jag skulle själv inte rekommendera en hundras där de flesta individerna ogillar väta och dåligt väder om tanken är friluftsliv.
Har just varit ute i två timmar med mina i ösregn och dom fryser inte något särskilt nu.
Har halvlång päls.
Vinter och snö älskar dom.
 
Har inte de lite samma problem som Bichonerna då när det kommer till långa promenader i alla väder? Dvs att deras päls inte håller ute väta? Det är definitivt lösbart med kläder, men jag skulle själv inte rekommendera en hundras där de flesta individerna ogillar väta och dåligt väder om tanken är friluftsliv.
Min familj har bichoner och det är inte samma typ av päls deras är mer som pudelpäls medans lhasans och shih tzuns är tät.
Många lider ju på sommaren just för dom har så tjock päls.
 
Min familj har bichoner och det är inte samma typ av päls deras är mer som pudelpäls medans lhasans och shih tzuns är tät.
Många lider ju på sommaren just för dom har så tjock päls.
Min fråga gällde inte tätheten, utan förmågan att stå emot väta. Det här mer att göra med om den är fet eller torr.
 
Min fråga gällde inte tätheten, utan förmågan att stå emot väta. Det här mer att göra med om den är fet eller torr.
Ja då vet jag jag upplever ändå en skillnad på mina jämfört med vänners exempelvis pudlar tycker inte mina fryser på samma sätt som många småhundar vilket ts efterfrågade.
 
Jag föreställer mig en liten robust friluftshund för alla årstider, men jag förstår att man kan klämma in många raser i en sån beskrivning, om man vill. En polarhund i miniatyr vore väl drömmen (och klee kai känner jag mig tveksam till, än så länge i alla fall). Alltså tänk utflykter i januari och tälta i oktober.

Borderterrier gillar jag egentligen. När jag säger att jag inte känner mig som en terriermänniska så utgår jag från ett par cairnterrier jag varit bekant med. 😄 Så om de är "light" så vet jag inte...

På min topplista just nu är shiba och schipperke (om ni nu är flera som menar att schipperke inte är speciellt skälliga, jag tror att jag tidigare har slutit ut dem för att jag snappade upp att de kan vara det). 🙂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 007
Senast: nilie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp