Liten hundras som gillar att knata långt och länge

Känner en del som har pudel och de upplever inte pälsen som problematiskt vintertid.

Tror inte det fastnar mer på pudel än på Sheltie … och så slipper man ju fällandet.
De jag känner med pudlar har absolut problem med is och snöbollar i pälsen vintertid om de inte är väldigt kortklippta. Även mellan tårna. Jag föreställer mig att sheltiens päls fungerar annorlunda och att snön glider ur som i en spetspäls, men jag kanske har fel där? :)
 
De jag känner med pudlar har absolut problem med is och snöbollar i pälsen vintertid om de inte är väldigt kortklippta. Även mellan tårna. Jag föreställer mig att sheltiens päls fungerar annorlunda och att snön glider ur som i en spetspäls, men jag kanske har fel där? :)
Vi hade pudel (storpudel) när jag var barn och ja, han fick snöbollar i pälsen vintertid. Han var aldrig riktigt långhårig, men heller inte kortklippt på benen.

Spetspäls är fantastisk! Allt glider ur. Kan tänka mig att det fastnar lite mer på en sheltie, men har ingen erfarenhet.
 
När det är klibbsnö får min sheltie bollar på benen och is mellan trampdynorna. Om det är oplogat och vi går länge brukar han också få is i tassarna. Men annars är vintern inget bekymmer eller jobb. (Bor alltså i Norrbotten med vintrar med snö.) Det enda jag tycker är en jobbig period är våren, när det är smutsiga smältpölar + snö, då fryser sand fast i benpälsen.

Jag skrev inte det i trådstarten, men ju mer ni har hjälpt mig att tänka, desto mer börjar jag tänka att jag skulle föredra den där "underhållsfria", vädertåliga pälsen.

Måste också poängtera att jag är ju inte missnöjd med min hund. 🙂 Jag får bara lite dåligt samvete när det känns som han tänker "vi bara går och går, vi gör aldrig något roligt". 😁🥲 Försöker sedan trådskapandet att tänka på att lägga in små aktiviteter på vägen.
 
Alltså min hund har aldrig problem med nåt i pälsen. Jag gör inte ens pälsvård mer än att dra bort när hon fäller och ev borstar om något speciellt hänt (rullat i sav eller vad som helst). Ingenting fastnar :D
 
Kan mellanpudel vara ett alternativ?
Jag letar själv efter en liknande hund som ts och har länge varit inne på Sheltie, men har också tittat mycket på mellanpudel.

Jag vill inte ha en självständig ras, utan söker en snäll, lättlärd hund som hela tiden vill vara i närheten. En hund som är lätt att ha lös, inte har jakt i sig och inte har lätt till skall.

Alla jakthundar och alla stövare går bort. Jag vill ha en hund med rak nos, vilket gör att många potentiella hundraser försvinner.

Cavalier king charles spaniel har jag tidigare tittat mycket på, men strukit pga hälsoläget.

Kvar (för min del) är mellanpudel och Sheltie. Jag är lite rädd för att Sheltien är för ”mycket” hund för mig.

Jag är inte intresserad av att tävla, utan söker promenadsällskap som ställer upp i alla väder och inte kräver så mycket hjärnaktivitet.
Jag tänker att mellanpudel är MER hund än shelties?
 
Jag hade tittat en gång till på västgötaspets och dess systerraser. De jag har träffat upplever jag som funktionella små hundar med positiv syn på livet. Inte heller så fruktansvärt skälliga som t ex lapphundarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 007
Senast: nilie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp