Liten hundras som gillar att knata långt och länge

Volpino italiano?, tycker de man träffar brukar vara rätt trevliga.

Jag föreställer mig en liten robust friluftshund för alla årstider, men jag förstår att man kan klämma in många raser i en sån beskrivning, om man vill. En polarhund i miniatyr vore väl drömmen (och klee kai känner jag mig tveksam till, än så länge i alla fall). Alltså tänk utflykter i januari och tälta i oktober.

Borderterrier gillar jag egentligen. När jag säger att jag inte känner mig som en terriermänniska så utgår jag från ett par cairnterrier jag varit bekant med. 😄 Så om de är "light" så vet jag inte...

På min topplista just nu är shiba och schipperke (om ni nu är flera som menar att schipperke inte är speciellt skälliga, jag tror att jag tidigare har slutit ut dem för att jag snappade upp att de kan vara det). 🙂
 
Volpino italiano?, tycker de man träffar brukar vara rätt trevliga.
Jag har träffat två. Den ena fick de kastrera för han var så hormonpåverkad att han satte på allt inom synhåll :D Sen blev den hur trevlig som helst. Den andre är bara lugn och fin och lättsam.
 
Jag föreställer mig en liten robust friluftshund för alla årstider, men jag förstår att man kan klämma in många raser i en sån beskrivning, om man vill. En polarhund i miniatyr vore väl drömmen (och klee kai känner jag mig tveksam till, än så länge i alla fall). Alltså tänk utflykter i januari och tälta i oktober.

Borderterrier gillar jag egentligen. När jag säger att jag inte känner mig som en terriermänniska så utgår jag från ett par cairnterrier jag varit bekant med. 😄 Så om de är "light" så vet jag inte...

På min topplista just nu är shiba och schipperke (om ni nu är flera som menar att schipperke inte är speciellt skälliga, jag tror att jag tidigare har slutit ut dem för att jag snappade upp att de kan vara det). 🙂
Jag tycker både Schippen och Shiban är riktigt trevliga val. Friska och sunda, funktionell päls i alla väder. :) Jag har tältat mycket med Chika och varit ute på flerdagsvandringar, det är är rätt vanligt i shibagrupperna jag är med i. Se bara till att träffa några stycken så att du är säker på att mentaliteten passar dig. Man blir snabbt ödmjuk när man delar hus med en shiba. :D
 
Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag hundsportar inte just nånting, vi gör lite tricks och freestyleliknande övningar, och jag börjar fundera på om sheltie verkligen är min optimala hundras. Jag gillar drag och att vandra, hehe. Min sheltie skulle nog gärna hellre använda huvudet lite mer och jag tycker att det känns som att han går långpromenader och vandringar av plikt och är ganska uttråkad, förutom de (få) gånger vi är på kalfjället, där verkar han faktiskt trivas. Han får dra lite på vintern, spark och skidor, men det är klart att han inte är direkt optimal hund för det och jag är hela tiden rädd att han tar i för mycket.

Jag har börjat leka med tanken på en annan ras, och jag har även tidigare genom åren haft rasvalstråd eller -trådar på detta forum. Men jag känner mig ju så otroligt hemma med sheltien.

Det är alltså en liten hund jag vill ha, högst som en (normal) sheltie stor. Den ska tåla kyla, egentligen mer än en sheltie gör. Och så ska den uppskatta eller rentav mest av allt gilla att gå, och gå, sitta i skogen och övernatta i tält. Jag förstår att ni vill föreslå finsk och svensk lapphund och kanske keeshond, men alltså helst ännu mindre (och mindre skällig, haha). Men i övrigt vill jag bara ha förslag jag kan leka vidare med. Jag har funderat på om en nätt alaskan husky skulle kunna vara nåt, eftersom jag är förtjust i drag, men jag är ändå osäker på om jag skulle aktivera en hund fysiskt på den nivån riktigt, plus att den ju ändå är större än jag egentligen vill ha.

Mittelspitz, vad gillar de här i livet till exempel? Förutom kanske att skälla, heh. Och nää, mina sheltiesar har inte alls skällt som en spets kan göra.
Jag förstår att man vill ha en hund som är mer lämpad för det man själv är intresserad av, men en del av de raser som tagits upp är ju väldigt självständiga. Sheltie är ju en rätt förig ras trots allt, är du säker på att du kommer tycka att det är kul med en hund som är helt tvärtemot?
 
Jag förstår att man vill ha en hund som är mer lämpad för det man själv är intresserad av, men en del av de raser som tagits upp är ju väldigt självständiga. Sheltie är ju en rätt förig ras trots allt, är du säker på att du kommer tycka att det är kul med en hund som är helt tvärtemot?
Näe 😁 inte alls.
 
Jag tycker både Schippen och Shiban är riktigt trevliga val. Friska och sunda, funktionell päls i alla väder. :) Jag har tältat mycket med Chika och varit ute på flerdagsvandringar, det är är rätt vanligt i shibagrupperna jag är med i. Se bara till att träffa några stycken så att du är säker på att mentaliteten passar dig. Man blir snabbt ödmjuk när man delar hus med en shiba. :D

Hihi, ja jag förstår. 😄

Jag kommer till att börja med anstränga mig för att lista ut vad som skulle kunna göra turen roligare för min hund nu. 😊
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Kan mellanpudel vara ett alternativ?
Jag letar själv efter en liknande hund som ts och har länge varit inne på Sheltie, men har också tittat mycket på mellanpudel.

Jag vill inte ha en självständig ras, utan söker en snäll, lättlärd hund som hela tiden vill vara i närheten. En hund som är lätt att ha lös, inte har jakt i sig och inte har lätt till skall.

Alla jakthundar och alla stövare går bort. Jag vill ha en hund med rak nos, vilket gör att många potentiella hundraser försvinner.

Cavalier king charles spaniel har jag tidigare tittat mycket på, men strukit pga hälsoläget.

Kvar (för min del) är mellanpudel och Sheltie. Jag är lite rädd för att Sheltien är för ”mycket” hund för mig.

Jag är inte intresserad av att tävla, utan söker promenadsällskap som ställer upp i alla väder och inte kräver så mycket hjärnaktivitet.
 
Kan mellanpudel vara ett alternativ?
Jag letar själv efter en liknande hund som ts och har länge varit inne på Sheltie, men har också tittat mycket på mellanpudel.

Jag vill inte ha en självständig ras, utan söker en snäll, lättlärd hund som hela tiden vill vara i närheten. En hund som är lätt att ha lös, inte har jakt i sig och inte har lätt till skall.

Alla jakthundar och alla stövare går bort. Jag vill ha en hund med rak nos, vilket gör att många potentiella hundraser försvinner.

Cavalier king charles spaniel har jag tidigare tittat mycket på, men strukit pga hälsoläget.

Kvar (för min del) är mellanpudel och Sheltie. Jag är lite rädd för att Sheltien är för ”mycket” hund för mig.

Jag är inte intresserad av att tävla, utan söker promenadsällskap som ställer upp i alla väder och inte kräver så mycket hjärnaktivitet.
Min mamma hade pudel och jag minns att det var besvärligt med pälsen på vintern. Snön fastnade om den hade lite päls och den frös mycket om man klippte bort den.
 
Kan mellanpudel vara ett alternativ?
Jag letar själv efter en liknande hund som ts och har länge varit inne på Sheltie, men har också tittat mycket på mellanpudel.

Jag vill inte ha en självständig ras, utan söker en snäll, lättlärd hund som hela tiden vill vara i närheten. En hund som är lätt att ha lös, inte har jakt i sig och inte har lätt till skall.

Alla jakthundar och alla stövare går bort. Jag vill ha en hund med rak nos, vilket gör att många potentiella hundraser försvinner.

Cavalier king charles spaniel har jag tidigare tittat mycket på, men strukit pga hälsoläget.

Kvar (för min del) är mellanpudel och Sheltie. Jag är lite rädd för att Sheltien är för ”mycket” hund för mig.

Jag är inte intresserad av att tävla, utan söker promenadsällskap som ställer upp i alla väder och inte kräver så mycket hjärnaktivitet.
Det låter precis som du beskriver min phalene när du skriver vilken typ av hund du vill ha 🙂 Hon är dock mindre än en mellanpudel.
 
Jag har en shipperke och hon är fantastisk. Min första hund och hon flyttade till mig när hon var runt 5 år. Jag skulle passa henne åt en kompis men hon vägrade lämna sen. Så nu är hon 15.
Otroligt enkel hund, inte skällig, älskar skogen och ströva. Liten men inte ”mesig” i kroppen. Min har ju byggt mycket muskler på promenaderrna också.
Jag blir så glad när folk gör något med sina shipperke. För ca 20 år sedan var det så många i min omgivning som skaffade dem som rena sällskapsdjur och då blev de mentala bitarna lidande (småtråkiga eller överaktiva, arbetsovilliga medlemmar ur rasgrupp 1 - va falls! I synnerhet som förutsättningarna var goda för att rasen skulle/ska vara en brukshund i miniatyr)

För jag skulle i TS skor kolla vidare på shiba om jag ville ha katthund och shipperke om jag ville ha hund (om man kan hitta en uppfödare som har aktiva hundar)
 
Min mamma hade pudel och jag minns att det var besvärligt med pälsen på vintern. Snön fastnade om den hade lite päls och den frös mycket om man klippte bort den.
Följer en tjej på Instagram som vandrar men sina pudlar året om :)
Kanske klippa benen och har päls plus täcke på kroppen?
 
Jag blir så glad när folk gör något med sina shipperke. För ca 20 år sedan var det så många i min omgivning som skaffade dem som rena sällskapsdjur och då blev de mentala bitarna lidande (småtråkiga eller överaktiva, arbetsovilliga medlemmar ur rasgrupp 1 - va falls! I synnerhet som förutsättningarna var goda för att rasen skulle/ska vara en brukshund i miniatyr)

För jag skulle i TS skor kolla vidare på shiba om jag ville ha katthund och shipperke om jag ville ha hund (om man kan hitta en uppfödare som har aktiva hundar)
kanske fördelen att vara nybörjare. Jag har ju ingen aning om hundskötsel men denna lilla hund berättar så tydligt vad hon vill och jag har följt hela tiden. Hon har fram till nu (hon har fått artros nu) gått mellan 5-15 km varje dag i 10 år (typ). Nu gör vi det i lugnare takt och uppdelat på fler promenader men fortfarande i skogen. Jag har bott dessa 10 år så det är nära till skog och grusvägar där hon kan ströva utan koppel.
Hon har sprungit på ängar och i diken och grävt fram sorkar som hon knaprat på (otrevligt ljud...men ibland har jag inte hunnit ta henne).
Veterinären tycker hon är i otroligt fin form för att var 15, musklad, alla tänder kvar osv.

Hon skäller inte förutom hemma om någon går förbi, hon skäller aldrig när vi möter hundar och de skäller, hon är jäkligt ointresserad av andra hundar (förutom nån enstaka), jagar inte katter eller annat.
Tror hon är ganska nöjd med sitt liv faktiskt.
 
@ufot Vi gillar nog lite samma! 😃 Har faktiskt väntat på om pudel skulle komma upp, och i det vardagliga tror jag att pudeln skulle passa mig. Men i den här specifika funderingen jag har är det som @Tonto säger.

Edit: det lät ju dumt, det mesta är ju vardag, jag menade väl personlighet, mentalitet.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Det låter precis som du beskriver min phalene när du skriver vilken typ av hund du vill ha 🙂 Hon är dock mindre än en mellanpudel.
Lite för liten, tyvärr.
Jag vill ju ha en tik, och dem är ju ännu mindre.

Sen vill jag inte ha en hund med så mycket vitt.

Optimal vikt som vuxen är 6-8 kg.
 
@ufot Vi gillar nog lite samma! 😃 Har faktiskt väntat på om pudel skulle komma upp, och i det vardagliga tror jag att pudeln skulle passa mig. Men i den här specifika funderingen jag har är det som @Tonto säger.

Edit: det lät ju dumt, det mesta är ju vardag, jag menade väl personlighet, mentalitet.
Känner en del som har pudel och de upplever inte pälsen som problematiskt vintertid.

Tror inte det fastnar mer på pudel än på Sheltie … och så slipper man ju fällandet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 473
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 007
Senast: nilie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp