Jäkla blomflugor!

Noxos

Trådstartare
Dessa små irriterande varelser verkar ha invaderat mitt hem. Jag trodde att det bara var en blomma (Palettblad) som var drabbad, men det verkar inte så. Palettbladet åkte ut häromdagen efter att ha blivit separerad från övriga blommor och behandlad med allehanda huskurer som vitlök, torka ut, fimpvatten etc.
Jag trodde att problemet var löst när den åkte ut. Nu verkar det som om fler växter är angripna.
Vad sjutton gör man? Slänger ut alla och börjar om?

@Wille : Hjälp!
 
Dessa små irriterande varelser verkar ha invaderat mitt hem. Jag trodde att det bara var en blomma (Palettblad) som var drabbad, men det verkar inte så. Palettbladet åkte ut häromdagen efter att ha blivit separerad från övriga blommor och behandlad med allehanda huskurer som vitlök, torka ut, fimpvatten etc.
Jag trodde att problemet var löst när den åkte ut. Nu verkar det som om fler växter är angripna.
Vad sjutton gör man? Slänger ut alla och börjar om?

@Wille : Hjälp!
Jag är rätt dålig på krukväxter och har aldrig drabbats av sorgmyggor på krukväxterna. Men såg att du redan hunnit få svar.
 
Jag drabbades i somras. Det absolut bästa förslaget som gjorde att jag faktiskt fick bukt med eländet var att dammsuga upp flugdj*vlarna. Jag hade dammsugaren framme och skruvade av rör + munstycke. Sen svepte jag över ställen där flugorna fanns. Skakade på växter så att de flög upp osv. Efter hållit på i VECKOR med diverse kurer var flugorna borta på 2-3 dagar med dammsugarmetoden.:devil:
 
Kanske inte mycket till hjälp just nu, men senare i vår kan jag rekommendera dig att köpa en pinguicula, som är en "köttätande blomma", som lockar till sig små insekter typ bananflugor och liknande. De fastnar på bladen. Jag har aldrig haft så bananflugefritt i mitt kök som i somras när denna bodde i köksfönstret...
1643495319984.png
 
Har också fått sorgmygg, med jord från Blomsterlandet

Fick de förra året, två paket med nematoder, i alla krukor. I år har de återvänt, också med växter från blomsterlandet. Med tanke på hur hutlöst dyra nematoderna är, så verkar det en strålande affärside.
:mad::mad::mad:
 
Har också fått sorgmygg, med jord från Blomsterlandet

Fick de förra året, två paket med nematoder, i alla krukor. I år har de återvänt, också med växter från blomsterlandet. Med tanke på hur hutlöst dyra nematoderna är, så verkar det en strålande affärside.
:mad::mad::mad:
Hutlöst? Vill minnas att jag betalade ett par hundra bara.
Man behöver ju inte spraya växterna, man gör såsom myrten beskriver och sprayar på flugorna.
Vilka huserar i krukorna. Där växterna också är. Hårsprayet försvinner ju inte i luften utan landar runt omkring i ganska stort område.
 
Hutlöst? Vill minnas att jag betalade ett par hundra bara.

Vilka huserar i krukorna. Där växterna också är. Hårsprayet försvinner ju inte i luften utan landar runt omkring i ganska stort område.
Ok, det har funkat för mig, ingen växt dog.
 
Dessa små irriterande varelser verkar ha invaderat mitt hem. Jag trodde att det bara var en blomma (Palettblad) som var drabbad, men det verkar inte så. Palettbladet åkte ut häromdagen efter att ha blivit separerad från övriga blommor och behandlad med allehanda huskurer som vitlök, torka ut, fimpvatten etc.
Jag trodde att problemet var löst när den åkte ut. Nu verkar det som om fler växter är angripna.
Vad sjutton gör man? Slänger ut alla och börjar om?

@Wille : Hjälp!
Nemablom, en förpackning räckte. Hade samtidigt gula klisterremsor uppe som fångade de vuxna myggen medan nematoderna åt upp larverna i jorden.
 
Tack för alla förslag! Jag har haft massvis med "fällor", men de små illbattingarna bor och lägger ägg i jorden. Hoppas Nematoder hjälper annars blir jag nog betraktad som lite knäpp när jag går här hemma och klappar frenitiskt i luften.. 😁😉
 
Något annat än jord högst upp kan potentiellt funka också, typ smågrus, perlite, eller nåt. Kommer sorgmyggen inte åt jorden så kan de inte lägga nya ägg.
Vattna underifrån ska hjälpa också, så det hålls torrt i övre jordlagret. Sorgmygg vill ha blöt jord :)
 
Dessa små irriterande varelser verkar ha invaderat mitt hem. Jag trodde att det bara var en blomma (Palettblad) som var drabbad, men det verkar inte så. Palettbladet åkte ut häromdagen efter att ha blivit separerad från övriga blommor och behandlad med allehanda huskurer som vitlök, torka ut, fimpvatten etc.
Jag trodde att problemet var löst när den åkte ut. Nu verkar det som om fler växter är angripna.
Vad sjutton gör man? Slänger ut alla och börjar om?

@Wille : Hjälp!
Jag tog vad jag hade hemma, när jag väl blivit tillräckligt förbannad. .
Radar.
Det funkade men är nog inte att rekommendera.
 
Jag har använt flugpapper, de stora arken för lantbruk. Klipp remsa, vik till en cirkel i lämplig storlek för krukan och tejpa ihop runt växtens stam. Effektivt för det tar ut de som rör sig strax över jordytan. Låt sitta tills det inte dyker upp några nya generationer längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp