Jämförelse klippmaskiner

MiniLi

Trådstartare
Jag ska köpa mig en klippmaskin men har jättesvårt att bestämma vilken jag vill ha.
Har sökt och läst i gamla trådar men inte hittat svar så därför skapar jag en ny.

Krav:
Så tyst som möjligt
Så lite vibrationer som möjligt
Ej för tung
Ska klippa effektivt och snyggt.
Kan tänka mig att lägga max 6000 om det är en riktigt bra maskin.

Sladdlöst verkar smidigt men är inte ett krav.

De jag funderar mellan just nu är Moser Avalon eller någon av DeLavals maskiner.

DeLaval har två batteridrivna, R200 och CB35. Skillnad?
Sen undrar jag hur stor skillnad det är mellan DeLavals CC3-180 och HCP65?

Jag lånade en HCP65 förra året och den var relativt tyst och klippte jättebra. Men är den nyare modellen ännu bättre? Ganska stor prisskillnad..

Till sist, vilken av dessa 5 maskiner tror du bäst motsvarar mina krav?

Om någon har förslag på annan maskin som du tycker är bättre än de jag har radat upp tar jag gärna emot info!
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Hänger på här, om det är okej? Måste köpa en klippmaskin, vi har fått låna en men ponnyn får panik av den eftersom den är väldigt högljudd. Så jag vill ha en som är så tyst det bara går!

Det går bra att klippa honom med den lilla klippmaskinen från Hööks, den som egentligen är till för att trimma benen och ansiktet med, så om ni vet någon maskin som inte låter mer än den vore det helt fantastiskt.

Annars har jag inte så mycket krav, om den inte vibrerar så mycket är det ett plus men det är ljudet han tycker är jobbigt, vibrationerna är mest jobbiga för mina händer. Sladd eller ej har ingen betydelse.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

jag är supernöjd med min Mooser Avalon, tyst lätt, klipper snyggt o glider mjukt genom pälsen. Lång batteri tid, jag har klippt sju gånger med mitt första par skär o det är inte det minsta slitet :)
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

*kl*
Jag slår ett slag för Moser Avalon oxå!

Har precis helklippt min MYCKET tjockhåriga Isläning och den gick kanon genom hans päls.
Så lätt att arbeta med och klipper riktigt lätt å fint! :)

Lång batteritid! :D
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag har en DeLaval HCP65 som jag är jättenöjd med. Inte farligt tung, ligger bra i handen och klipper bra. Sladden är 5 m vilket gör att det är lätt att hänga undan den så att hästen inte kommer åt den, men jag får ändå en bit så att jag kan röra mig fritt bredvid hästen.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

delvis kl

Tack så mycket för alla svar.
Ingen som vet mer om Delavals modeller? Skillnad mellan dem?
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag köpte nyligen en Andis 2-speed. Den är helt suverän, lätt, tyst och smidig. Dock inte batteridriven.
Kostade ca 3000:-
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

är det inte den som är typ 35 watt? kollade på den för ett tag sen men tyckte den verkade alltför klen. hööks lilla har väl 45w om jag inte minns fel.

eiwo; om det är showmaster maskinen för 400 nånting du menar så är det ungefär samma ljudnivå på den och på moser avalon. dock är avalonen högre i ljudet, alltså högre ton. den andra brummar mer. typ. :p
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Ja, det är den jag menar :) Perfekt, då blir det nog en moser avalon till julklapp :angel:;)
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag har klippt med De Lavals stora batteridrivna R200. SUVERÄN! Klipper hela min häst på ett av batterierna. Den jag lånade hade 2 batterier, så även stora väldigt håriga hästar skulle kunna klippas utan ny uppladdning.

Har även lånat en av de nya, elclipper HCP65. Lätt, tyst. Men jag tycker att den är väldigt mycket klenare än de starkare maskinerna. Tog jäkligt mycket längre tid att klippa hästen och jag fick jobba mer för att få klippt de där luddiga svårare partierna.

Kontentan är att den maskin jag skall köpa skall vara specificerad för häst och KO! För de är starkare motormässigt och klipper håren som man körde en varm kniv i smör :)

Jag skall själv köpa och jag sparar nog ihop till de 2000:- extra som R200 kostar. Så bekvämt med batteri, att slippa tänka på hur man lägger sladden så hästen inte kan kliva på den.... Kan hålla maskinen hur som helst.... Blir till att spara ihop de 6000:- som R200 kostar *suck*.

När det gäller Moser Avalon så har 3 personer i mitt förra stall köpt den. Alla tre har reklamerat den. Randig klippning, slutar funka mitt i klippningen, "kammar" bara håren. Nu hade alla köpt på samma butik under en period av ca 6 månader, så det kan ju varit en felaktig sändning.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

avalon är inte lämpad för täta och tjocka pälsar, då tugger den bara. den är för rädda hästar med mjuk och tunn päls. såna som man inte kan klippa med en vanlig stor maskin. tyvärr marknadsförs den här i sverige som "mkt kraftig, stark maskin" vilket är rent skitsnack. kollar man på engelska sidor så står där att den inte är lämpad för tjocka pälsar och helklippningar....

som du säger är komaskinerna oslagbara vad gäller styrka, har en från willab som är 350w. den klipper vad som helst när som helst kan jag säga. men den låter ju tillsvarande! :p
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Håller med om komaskinerna, men tycker inte min Delaval är så högljudd! Den har många år på nacken dock och jag vet inte vad modellen heter. Men den är batteridriven och har tidigare använts till att klippa kossor. Är skären bara fräscha är det som att skära i mjuk smör, även på min nordsvensk med extremt tjock och tät päls. Går så smidigt att jag alltid råkar klippa för mkt :p
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Håller med om komaskinerna, men tycker inte min Delaval är så högljudd! Den har många år på nacken dock och jag vet inte vad modellen heter. Men den är batteridriven och har tidigare använts till att klippa kossor. Är skären bara fräscha är det som att skära i mjuk smör, även på min nordsvensk med extremt tjock och tät päls. Går så smidigt att jag alltid råkar klippa för mkt :p

Det är säkert en R200 :) Finns bara 2 batteridrivna De Laval och den andra är en "trimningsmaskin" för ljuver, huvud och sådanan saker - inte alls så kraftfull. Jag tycker inte heller att ljudnivån är så farlig. Funkar sååååå bra.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Okej :) Måste lämna skären på slip idag - glömmer varje år så varje år är de rostiga igen! Vad ska man göra, förvara dem i försluten påse eller i olja som vissa säger? De slipades förra året så det känns ju jävligt korkat att behöva göra det nu igen efter bara 2 spårklippningar...

Kan säga att det enda negativa är att batteriet börjar bli sämre. Men jag tror maskinen är över 10 år gammal så det är väl rätt okej ;)
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag förvarar mina skär med lite olja på "taggarna" och inlindade i papper. De har aldrig blivit rostiga. :)
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Förvara dem i olja i typ plastpåse - rikligt med olja.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Det är säkert en R200 :) Finns bara 2 batteridrivna De Laval och den andra är en "trimningsmaskin" för ljuver, huvud och sådanan saker - inte alls så kraftfull. Jag tycker inte heller att ljudnivån är så farlig. Funkar sååååå bra.

Menar du CB35 när du pratar om "den andra"?
Det lät väldigt bra när man läste om den på hemsidan men du menar att den inte är bra?
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Hur mycket låter R200? Kanske svårt att uppskatta men om du jämför med HCP65?

Ljudet är det som är allra viktigast för mig, vill kunna klippa utan att droga hästen..
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

och vart går gränsen för tät päls?
Min sätter inte speciellt lång päls men ganska tät..
Inte som en islänning men mer än vad jag ser som "vanligt" för fullblod..
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

KL

Kan man alltså förvara skären i en plastpåse med olja långvarigt? dvs kan de ligga i den påsen med olja hela de typ 11 månader som det blir mellan sista klippningen (januari) och nästa klippning (okt/nov)?
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 834
Senast: caballus
·
Utrustning Jag måste pga medicinska skäl klippa min shettis. Hon har en ganska tjock och tovig päls så jag behöver en relativt rejäl maskin, och...
Svar
17
· Visningar
2 564
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Jag var helt inne på att införskaffa en Moser Avalon till min svårklippta häst, för jag ville h en batteridriven klippmaskin och den...
Svar
3
· Visningar
1 944
Senast: willy
·
Utrustning Jag vill ha en lättare och tystare klippmskin till hästarna. Båda är känsliga för ljudet och jag vill ha en lättare maskin att hålla i...
2
Svar
20
· Visningar
7 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp