Jämförelse klippmaskiner

Sv: Jämförelse klippmaskiner

och vart går gränsen för tät päls?
Min sätter inte speciellt lång päls men ganska tät..
Inte som en islänning men mer än vad jag ser som "vanligt" för fullblod..

tror knappast du kan klassa din som tät pälsad i jmf med ordets traditionella bemärkelse. fullbloden har ofta tät men ganska mjuk och luddig vinterpäls, även de som sätter mycket (som min).
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

lånar tråden om det är okej?
Funderar på att köpa en moser avalon då hon förmodligen kommer vara svåklippt och inte gillar höga ljud!! Men har fått höra att man får klippa rätt långsamt med den? Stämmer de?
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

min klipper snabbt. Har klippt min welsh cob med tjock ullig päls, kompoisens sträv o tjockpälsade fjording o nu min mjuka trakhener. Klippt lika lätt o snabbt, inge problem alls. Tycker den är väldigt stark o hästarna trivs med den.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Hur mycket låter R200? Kanske svårt att uppskatta men om du jämför med HCP65?

Ljudet är det som är allra viktigast för mig, vill kunna klippa utan att droga hästen..

Oj så svårt att uppskatta. Jag lånar av kompisar i annat stall. Så jag har aldrig haft på maskinerna samtidigt. Jag tycker det är marginellt mindre ljud av HCP65, men det är min subjektiva bedömning av hur jag kommer ihåg att R200 låter.
På DeLavals hemsida anges HCP65 till 72 decibell och tyvärr finns ingen angivelse på R200 men det finns på elvarianten CC320 (dock väldigt mycket högre motoreffekt) den avnges till 93 decibell. Så högre än det är ju inte R200... Och är det så, då är ju R200 betydligt mer högljudd.

Men jag har inga problem med just ljudet, hästen klarar av högljudda maskiner. Därför har det inte varit så viktig jämförelsefaktor för mig.

Jag är tveksam till att det finns en OK maskin med så låg ljudnivå att superkänsliga hästar kan klippas utan drogning. Min väninna måste droga sin häst - även med den tysta Moser Avalon.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Menar du CB35 när du pratar om "den andra"?
Det lät väldigt bra när man läste om den på hemsidan men du menar att den inte är bra?

Ja, en R200 har 100w motorstyrka och CB35 har 35w motorstyrka. Jag har inte provat den. Men jag har klippt med 65w motorstyrka och det är STOR skilland mot 100w. De anger dessutom på hemsidan att det är en "maskin för trimmning" så den kan aldrig vara menad för helklippning.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag har haft en äldre modell av DeLaval CC320 tidigare, alltså en gammal klassisk ko-/hästsax. Låter ju rätt mkt, tung, men klipper bra.

Förra året köpte jag en ny; en Heiniger Progress och är super nöjd! Så himla lätt och smidig, klipper bra och låter inte så mkt. Båda mina hästar är känsliga men det funkade kanon med nya maskinen.

Heiniger Progress och DeLaval HCP65 är precis samma modell av maskin. Att jag tog en Heiniger är att jag känner en återförsäljare för dem.
De tipsade även mig om att livslängden på de batteri drivna inte är hälften så lång som på de med sladd vilket var avgörande för mig, som först absolut ville ha en sladdlös.

Så jag röstar absolut på att du ska köpa DeLaval HCP65. Maskinen och reservdelar finns nära till hands på alla Granngården butiker.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Vad tror du om de negativa åsikter som ibland kommer upp om Moser Avalon?
Jag har läst på flera ställen att du tycker din är väldigt bra men sen hör man att den är lite slö osv..
Vet du förresten om det finns decibell angivet för den maskinen?
Vet du vad priset ligger på?
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

tror knappast du kan klassa din som tät pälsad i jmf med ordets traditionella bemärkelse. fullbloden har ofta tät men ganska mjuk och luddig vinterpäls, även de som sätter mycket (som min).

Okej, ja du har rätt i att den mer är luddig.
Det var med tanke på att jag läst att Moser Avalon inte skulle passa för hästar med tät päls jag undrade, man vill ju inte stå där med en maskin som knappt kan tugga igenom pälsen bara för att det är lite oklart hur orden defineras :o:)
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Ja då stryker vi CB35 från listan. :)

R200 verkar intressant men jag skulle så väldigt gärna vilja veta exakt hur mycket som skiljer i ljudet..
Kanske man kan ringa tillverkaren och fråga? De borde ju ha testat..

Jag TROR att jag iallafall på sikt kommer kunna klippa utan att droga bara jag har en tillräckligt tyst maskin. Jag har märkt stor skillnad beroende på vilken maskin jag tidigare har lånat..
Men vissa maskiner står han på bakbenen så fort jag närmar mig och med HCP65 kunde jag klippa när han var lite lite avtaggad med lugnande...
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag var faktiskt inne i en butik idag som hade Heiniger.. Tyckte bara att de var så tunga!
Vd anser du om kvaliteten?
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Ja, fråga tillverkaren. Om du har tur så har din lokala affär bägge modellerna hemma. Här i Borås är R200 en beställningsvara, så jag kan inte kolla i affären hur stor skillnad det är på ljudet.

Mina 2 nuvarande stallkompisar som har HCP65 är oerhört nöjda med modellen. Det är bara jag som tycker att R200 är snäppet vassare, tog betydligt kortare tid att klippa. Det är ju också en aspekt när man klipper hästar som inte tycker om det. Att hålla på i evigheter kan ju få dem att bli väldigt otåliga....

Lycka till!
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag sitter och läser om CC3-180 och HCP65. Försöker förstå vad som faktiskt skiljer dem åt..

Beskrivning av CC3-180:
Tekniska data
- Vikt: 1,3 kg
- Längd: 30 cm
- Handtag diameter: 50 mm
- Motoreffekt: 180 W
- Motor: 220-240 V AC
- Klipphastighet: 2100-3200 rpm
- Sladdlängd: 5 meter
- Skärvinkel: 13 grader
- Överladdningsskydd: Elektroniskt
- Ljudnivå: 72-78 dB (A)
- Hastiheter: 3 hastigheter

HCP65:
Tekniska data
- Vikt: 930 g
- Längd: 280 mm
- Handtag diameter: 48 mm
- Motoreffekt: 65 W
- Motor: 230-240 V AC
- Klipphastighet: 2200 rpm
- Sladdlängd: 5 m
- Skärvinkel: 13 grader
- Överbelastningsskydd
- Ljudnivå: 72 dB (A)

Såå..
HCPn väger mindre. Är något mindre.
CC3n har högre motoreffekt och högre klipphastighet.
Samma sladdlängd.
Verkar vara samma saxhuvud (samma vinkel)
Samma ljudnivå.
CC3n har tre hastigheter.
Stor prisskillnad.

CC3n har även högre motoreffekt än R200.. Och eventuellt även tystare..
Det är inte mycket prisskillnad mellan dessa två heller..
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag har ju bara använt min ett år och var då kanon nöjd! Har ingenting att anmärka på!

DeLaval´s maskiner görs i Heiniger´s fabrik. så de flesta maskinerna finns både med DeLaval´s och Heiniger´s märke, dock så ligger Heiniger något bättre i pris då det är någon mellanhand mindre.

Just den som jag har, Heiniger Progress är den som säljs på Hööks. OCH det är exakt samma maskin som den DeLaval HCP65 som du lånade förra året. Alltså samma vikt, samma ljud, motor, effekt osv, exakt samma.

Så om du tyckte Heiniger vägde mkt så kan det inte ha varit samma maskin du tittade på. Finns ju såklart en massa olika där med, men i stort sett alla som finns som DeLaval finns alltså som Heiniger.

Heiniger är ju ett mkt större företag vad gäller klippmaskiner, hos DeLaval är det ju en rätt liten del. Dock kan det ju vara värt en del att Granngården saluför DeLaval, de flesta har ju nära till en sån butik :).
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

För att fortsätta mina funderingar så har Moser Avalon högre motoreffekt än HCP65 och även betydligt högre klipphastighet än både HCPn och CC3n..
Dock hittar jag inte decibell angivet någonstans..

Jag har ringt delaval och frågat om decibell på R200 men de visste inte.. :mad:
Han trodde dock att den skulle vara tystare än både HCPn och CC3n.. Det var tydligen det faktum att den var batteridriven som avgjorde..
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Kan också tillägga att jag inte är någon nybörjare vad gäller klippning av häst, utan har under 10 års tid klippt ca 30 hästar om året. Och jag upplevde en väldig skillnad på hur hästarna reagerade på den gamla vanliga maskinen mot den nya Heiniger Progressen.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Jag har ju bara använt min ett år och var då kanon nöjd! Har ingenting att anmärka på!

DeLaval´s maskiner görs i Heiniger´s fabrik. så de flesta maskinerna finns både med DeLaval´s och Heiniger´s märke, dock så ligger Heiniger något bättre i pris då det är någon mellanhand mindre.

Just den som jag har, Heiniger Progress är den som säljs på Hööks. OCH det är exakt samma maskin som den DeLaval HCP65 som du lånade förra året. Alltså samma vikt, samma ljud, motor, effekt osv, exakt samma.

Så om du tyckte Heiniger vägde mkt så kan det inte ha varit samma maskin du tittade på. Finns ju såklart en massa olika där med, men i stort sett alla som finns som DeLaval finns alltså som Heiniger.

Heiniger är ju ett mkt större företag vad gäller klippmaskiner, hos DeLaval är det ju en rätt liten del. Dock kan det ju vara värt en del att Granngården saluför DeLaval, de flesta har ju nära till en sån butik :).

Jaha okej.. Där ser man.
Det var nog inte en Progress jag höll i utan någon annan modell..
De hade även någon modell som heter Delta. Kanske är det den som motsvarar CCP-180?
De är ganska lika i modellen och har båda 180 w motor..
Hittade en sida där det skiljer 1200 kr i pris!!
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Vill du satsa på en bra maskin som håller i många år utan krabb ska du inte ta en batteridriven.

+ att den väger mer än HCPn, och tro mig det känner man av.

Sen har HCPn en magnet motor som skiljer sig emot de andra. Trots effekten på 65W så är det jämförbart med 150W på en vanlig motor, så mkt starkare är den. Tänk på det så du inte blir besviken.

Har en vän som extraknäcker med att klippa hästar den säsongen och hon har en vanlig maskin och en Moser Avalon, och inget ont om den maskinen, hon är nöjd, men man ska veta att den är mindre och det tar längre tid.

Hon har bara den maskinen för ben och huvuden osv, även om hon har fått klippa hela hästar som varit väldigt rädda av sig med den. Men det är inget man väljer i första hand enligt henne.
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Vill du satsa på en bra maskin som håller i många år utan krabb ska du inte ta en batteridriven.

+ att den väger mer än HCPn, och tro mig det känner man av.

Pratar du om Avalon eller R200 nu?

Just nu känns det som om det står mellan Heiniger Progress eller Heiniger Delta 3 (om den som jag tror är samma som CC3-180). Progress är något mindre och lättare medan Delta har större motor.
Men då undrar jag, har även Delta 3 denna magnetmotor?

Sladdlöst har aldrig varit ett krav. Jag skulle tycka att det var smidigt men det får inte vara på bekostnad av kvalitet..
 
Sv: Jämförelse klippmaskiner

Delta 3 har ingen magnetmotor utan en vanlig, traditionell.

Jämför man de två maskinerna så är olikheterna:

Deltan väger mer och är större.
Deltan låter mer vilken hastighet du än har den på.
Deltan har starkare motor.

Progressen är mer greppvänlig genom smalare handtag och har på ovansidan ett hölje an typ neopren som gör att du har ett kanon grepp.

Det är säkert bra med tre olika hastigheter som är på deltan, men för mig är det lite överkurs, då jag inte tror att man använder det speciellt mkt + att det alltid är större risk för att det strular/går sönder.

Jag är som sagt kanon nöjd med min Progress, var lyrisk efter första gången jag använt den :D.

Jag tror att de här citaten från en hemsida beskriver det hela rätt bra.

Delta 3:
"Den första klippmaskinen för häst och nöt med tre hastigheter.
Alltid enkel och lätt klippning även under hårda och svåra förhållanden.
Enkel att underhålla och designad för att klara alla situationer."

Och Progress:
"Tack vare det slimmade greppet, tyst gång, lätt vikt men ändå en robust klippmaskin.
Klippmaskinen på endast 65 Watt tillgodogör sig genom sin styrka genom sin magnet motor att den är
fullt jämförbar med en traditionell klippmaskin på 150 Watt.
Progress är det naturliga valet när man skall klippa nervösa och känsliga hästar."

Så klipper man rena, fräscha hästar så klarar man sig alldeles utmärkt med en Progress. Väljer man Deltan som klarar tuffare tag, så är det på bekostnad av smidighet och tysthet.
Och när jag skriver tuffare tag så menar jag kor som har intorkad smuts/skit etc.
De tvättar man inte innan man klipper dem inte ;).

Progressen är en hästmaskin medan Deltan är en häst/ko sax.

Hoppas det hjälper dig lite :).
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 834
Senast: caballus
·
Utrustning Jag måste pga medicinska skäl klippa min shettis. Hon har en ganska tjock och tovig päls så jag behöver en relativt rejäl maskin, och...
Svar
17
· Visningar
2 564
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Jag var helt inne på att införskaffa en Moser Avalon till min svårklippta häst, för jag ville h en batteridriven klippmaskin och den...
Svar
3
· Visningar
1 944
Senast: willy
·
Utrustning Jag vill ha en lättare och tystare klippmskin till hästarna. Båda är känsliga för ljudet och jag vill ha en lättare maskin att hålla i...
2
Svar
20
· Visningar
7 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp