Jämställd föräldraledighet (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Känns som om du upprepar det @Badger kallar värderingar och normer.
Många barn går längre på förskola även som små och de far (så vitt jag vet, eftersom det är tillåtet) inte illa av det.

Det är ju precis det jag säger att jag inte vet så mycket om. Jag vet inte hur mycket en 1,5 åring generellt sett klarar av, och om långa dagar är rimligt eller inte. Att folk gör så behöver ju nödvändigtvis inte betyda att barnen inte blir trötta och överstimulerade och att folk hämtar 14 behöver ju inte betyda att barnen inte hade haft kul flera timmar till. Så givetvis spelar normer in, men ålder spelar givetvis också in på hur långa dagar barn generellt sett klarar av. Skulle jag gissa.

Nu kan ju jag bara utgå från mitt eget enstaka barn och hon känns trött när jag hämtar. Men det betyder ju inte heller att hon inte skulle kunna vila eller komma in i andra andningen där.
 
Vad skönt att höra! Vi har ställt i kö och tänker skola in vår bebis typ på ettårsdagen, vilket verkligen känns som att gå emot strömmen och tänker ett liknande upplägg med kortare dagar och delade veckor till att börja med istället för att skola in lite senare och gå heltid direkt.

Eftersom vi har en 4,5 åring hemma som tycker att det är jättetråkigt att bara få vara på förskolan tre korta dagar i veckan så vill vi verkligen skola in så snart som möjligt så att vi kan öka hennes tid.

Vi trodde 1 år skulle vara för tidigt men med facit i hand hade vår dotter nog mått bra av det. Hon har varit väldigt social och aktiv av sig så hela våren har det varit tufft att hitta på aktiviteter varje dag. Hon hade nog tyckt att förskolan varit kul!
 
Jag vet väldigt lite om detta eftersom mitt eget barn precis börjat förskolan och kommer att gå halvtid ett år, men kan det inte ha med åldern att göra också? Dottern är 1,5 och går 9-15. Jag vet faktiskt inte om hon skulle klara av så mycket längre dagar, hon brukar vara trött och kinkig när vi hämtar henne. Trots att hon annars fullkomligt älskar sin förskola, men det är ju mycket intryck. Jag tänker att det måste vara stor skillnad på barnen 1-2 år (vissa börjar ju redan som 1-åringar) och barn som är 3-4 år eller till och med 5.
Ja jag vet inte. Vi började med våra tider från efter inskolningen vid 16 månaders ålder eller så. Sov länge på fsk, säkert till 15. och brukade vara helmysig och sitta i knä och läsa bok vid hämtning 18:30 tex. Det är mycket mindre intryck tidigt och sent :)

kn: uppfattar det som att det var rätt ålder att börja och många lika gamla barn där. Vi hade då förskola i ett område som är lite mer diversifierat och öppet än villa/radhus/kedjehus området vi bor i nu. Så mer jämställda föräldrar och oerhört kompetent personal med universitetskoppling (personalen på den senare förskolan från 4 års ålder var inte så kompetent). (många små gossar klädda till tärna och små töser klädda till stjärngosse och alla möjliga och omöjliga djur. Stor chock till villaområdet där de inte skämdes över att stirra ut en femårig pojke klädd till lucia och personalen pratade om hur pojkar Är och hur flickor Är och alltid ritade bil till pojkar.)
 
Senast ändrad:
Så har vi det med. De vill ha maximal tid inlagd i schemat för att kunna bemanna och har schema 7-16.45, oftast blir det 7-15.30 eller 8.30-14.30 om sambon lämnar och hämtar. Tror inte det skulle vara några problem om jag någon dag behövde jobba till 17.30 (då de stänger) om jag kunde lämna lite senare den dagen. När jag lämnar är dottern alltid först på förskolan och det är en väldigt mysig stund som gör att hon hinner få lite egentid med pedagogerna. Tidigare lämnade jag senare men det var mycket stökigare och pedagogerna föreslog just detta under vår (hittills) enda period där lämningen var stökig.
Ah, vi la in schema de tider de hade öppet helt enkelt och hämtade vi tidigare eller lämnade senare vilket vi gjorde flera gånger i veckan blev de inte sura.
 
Ja jag vet inte. Vi började med våra tider från efter inskolningen vid 16 månaders ålder eller så. Sov länge på fsk, säkert till 15. och brukade vara helmysig och sitta i knä och läsa bok vid hämtning 18:30 tex. Det är mycket mindre intryck tidigt och sent :)

kn: uppfattar det som att det var rätt ålder att börja och många lika gamla barn där. Vi hade då förskola i ett område som är lite mer diversifierat och öppet än villaområdet vi bor i nu. Så mer jämställda föräldrar och oerhört kompetent personal med universitetskoppling (personalen på den senare förskolan från 4 års ålder var inte så kompetent). (många små gossar klädda till tärna och små töser klädda till stjärngosse och alla möjliga och omöjliga djur. Stor chock till villaområdet där de inte skämdes över att stirra ut en femårig pojke klädd till lucia.)

Så är det ju verkligen, nu är dottern på förskolan de timmar när det är mest fart. Lämnar jag 8.45 är hon först på plats, så morgonen hade ju varit lugn. Men nu är de enbart 8 st i sin grupp hittills och vi har haft lite inskolningstider fram tills nu. Denna vecka tror jag hennes kompisar kommer få längre dagar både på morgon och eftermiddag.

Jag har i varje fall en väldigt positiv uppfattning om förskolan rent generellt, och den vi har känns verkligen super. Så jag ser inget egenvärde med korta dagar. Vad ens barn trivs med får ju var och en märka!
 
Så är det ju verkligen, nu är dottern på förskolan de timmar när det är mest fart. Lämnar jag 8.45 är hon först på plats, så morgonen hade ju varit lugn. Men nu är de enbart 8 st i sin grupp hittills och vi har haft lite inskolningstider fram tills nu. Denna vecka tror jag hennes kompisar kommer få längre dagar både på morgon och eftermiddag.

Jag har i varje fall en väldigt positiv uppfattning om förskolan rent generellt, och den vi har känns verkligen super. Så jag ser inget egenvärde med korta dagar. Vad ens barn trivs med får ju var och en märka!
Ja exakt :) ( och jag inser ev att jag kan minnas fel 17:30 är nog sannolikt tiden jag ibland hämtade för 10 år sedan :) slutade en timma tidigare 16:00 och körde bil en timma ca. så 16:50 var idealt 17:30 var + bilkö om 40 min. Bara för att vara mer sannolikt exakt.)
 
Kräver förskolan att ni hämtar och lämnar samma tid varje dag? Vår ville mer ha ett ungefärligt ramverk och blev inte upprörda om vi hämtade tidigare två dagar och senare tre. Inte heller om jag lämnade 07 två dagar och mannen 08 tre dagar. Annars hade du ju kunnat låta bli att gå ned i tid och bara hämtat en annan tid.
Nä absolut inte, det är vi som vill hämta vid en viss tid!
 
Det är ju precis det jag säger att jag inte vet så mycket om. Jag vet inte hur mycket en 1,5 åring generellt sett klarar av, och om långa dagar är rimligt eller inte. Att folk gör så behöver ju nödvändigtvis inte betyda att barnen inte blir trötta och överstimulerade och att folk hämtar 14 behöver ju inte betyda att barnen inte hade haft kul flera timmar till. Så givetvis spelar normer in, men ålder spelar givetvis också in på hur långa dagar barn generellt sett klarar av. Skulle jag gissa.

Nu kan ju jag bara utgå från mitt eget enstaka barn och hon känns trött när jag hämtar. Men det betyder ju inte heller att hon inte skulle kunna vila eller komma in i andra andningen där.

Ålder, individuellt, och också hur bra de äter och sover på förskolan.

Vår yngsta fyller två senare i höst. Han är ofta på förskolan 7:45-16. Han känns inte överdrivet trött på kvällarna sedan. (Eller ja klart kan kan vara trött, men han somnar tex aldrig i cykelvagnen på väg hem, och är "som vanligt" hemma innan middagen. Han skulle nog klara av längre dagar på förskolan också utan större problem om vi ville. Nyckeln är att han äter i regel bra och sover sen som en stock 2 timmar varje dag tills de väcker honom. Så han får ju verkligen vila ut på förskolan också. Hans storebror hade mycket kämpigare i början och det tog lång tid innan han gick så långa dagar som lillebror gör nu. Men så sov han heller aldrig riktigt bra på förskolan (även om han när han väl blivit trygg där trivdes jättebra).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp