Järn och kaliumöverskott, vad göra??

salladfinger

Trådstartare
Har nu fått blodprovssvar på min häst, som endast äter silage(finns dock ingen analys och tillgå) och dricker kommunalt vatten. Ho har senaste tre månaderna börjat ruttna, utifrån och in (framtänder + hovar i dåligt skick, dålig läkningsförmåga)
Blodprovet visade tydliga indikationer på någon invärtes infektion, precis som vi misstänkt, även överskott på järn och kalium:confused:

Som jag ser det kan det inte vara dricksvattnet i sig, då det är kommunalt, och skulle ha uppmärksammats för länge sedan, hösilaget kan det förstås vara, men det låter märkligt eftersom övriga hästar är helt friska, varav den ena (nyss taget blodprov) har helt normala värden och äter samma foder i samma mängd.

Nu blev det ot..
Tänkte egentligen fråga om någon vet vad man gör åt dessa överskott? eftersom järn tydligen är väldigt svårt att göra sig av med, och kalium i stora mängder kan påverka hjärtat?

Veterinären kommer ut på måndag för ytterligare blodprov och utredningar, höanalys och vattenprov ska göras..

Tacksam för svar :)
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

“Iron overload” är ganska vanligt förekommande i USA (om du googlar så kan du hitta mycket information). Det är dock ganska komplicerat att ställa diagnos. Det räcker inte med att bara titta på serum järn. Man måste göra en fullständig blodanalys omfattande serum iron, ferritin and TIBC.

Det stora problemet med en hög järnhalt i foderstaten är att hästen inte kan göra sig av med ett överskott utan järnet ansamlas i kroppen, främst i levern. Jag har sett bilder av obducerade hästar där levern är helt kolsvart!!!

Ett överskott av järn kan ge upphov till en rad sjukdomstillstånd, t.ex. ökad risk för infektioner, arthritis, sen- och ligamentsskador, zink- och kopparbrist, förändrad glukosmetabolism och insulinresistens.

Vilka åtgärder kan man vidta? Det primära är att minska järnhalten i foderstaten. Dessutom kan man öka mängden konkurrerande mineraler så att en mindre mängd järn tas upp av hästen. Ett annat ingrepp är att tappa hästen på blod (måste ske i samråd med veterinär).

Det första du måste göra är att göra en fullständig foderanalys av ditt grovfoder, dvs. analysen måste omfatta även mikromineraler (Fe, Zn, Cu och Mn). Du bör också kolla upp järnhalten i det vatten du använder. Använder du kommunalt vatten så begär att få en analys av kommunen (järn i vatten är ofta mer tillgängligt för hästen än järn i fodret). Sen behöver du hjälp av en kunnig foderrådgivare.

Ett kaliumöverskott är mindre farligt men se till så att hästens natriumbehov är uppfyllt med råge, dvs. ge salt i fodret. En slicksten är inte tillräckligt.
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

tack för svar, jo foder och vattenanalys ska såklart göras,
men i detta läge är det väl inte bra att ge för mycket salt heller? har hört att järnöverskott även kan bero på uttorkning, och då är ju inte salt optimalt..
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

men i detta läge är det väl inte bra att ge för mycket salt heller? har hört att järnöverskott även kan bero på uttorkning, och då är ju inte salt optimalt..

Det finns tydligen många missuppfattningar när det gäller salt.

Uttorkning (dehydration) beror på att hästen dricker för lite i förhållande till den vätska den förlorar t.ex. genom svettning. Salt är törstdrivande och gör att hästen dricker mer.

http://tavlingsryttaren.se/2009/august/salt-ett-tillskott-allt-for-latt-att-glomma.html
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

men med tanke på att hästen dricker så dåligt som hon gör, inte utför något direkt arbete och samtidigt har en himalaya-sten som hon använder flitigt medan hon äter? hon står ofta och varvar att doppa höet, tugga det, slicka på stenen, doppa hö osv.

Tänker att det kan påverka njurarna negativt och leda till ytterligare vätskebrist om hon äter mer salt men fortfarande inte dricker ordentligt?
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Skulle stora mängder vetekli kunna hjälpa denna häst?
Tänkte att fytinsyran kelaterar till sig järnet som hästen får i sig genom grovfodret, så att den inte kan ta upp det!
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

klart intressant om det är pga grovfodret hon har överskott,
är det pga saltbrist så känns det ju också väldigt "lätt att ta på"

och ja, kanske ska prova byta ut himalayastenen och ge salt i foderform istället? har haft vanligt krafftsten innan, men den var inte alls lika aptitretande som himalaya.

hon får nu inte äta betfor, så vad ska man blanda salt i isf så hon får i sig allt?

ska skriva en liten lista med ideer och funderingar som jag kan bolla med veterinären när hon kommer ut imorgon :)

vad kan man göra åt höga kaliumvärden då?
finns det nåt "antidot" för att få ned värdena?
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Men du tror inte att det kan vara sjukodomstillståndet i kroppen som ger det förhöjda värdena? Om det skulle vara helt foder/vattenrelaterat borde rimligen de andra hästarna också vara påverkade?
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Men spaderäss har rätt. Hästen dricker för lite om den har saltbrist och mer om det får tillräckligt med salt. Ge rent salt inte himalayasten. Det kan vara mineraler i den som hästen inte behöver.

http://www.krafft.nu/kunskapsbank/k...tillgang/darfor_ar_salt_viktigt_for_din_hast/

Eftersom himalayastenen innehåller 98 % NaCl så tror jag att de övriga 2% som kan vara andra mineraler är rätt försumbara.
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

klart intressant om det är pga grovfodret hon har överskott,
är det pga saltbrist så känns det ju också väldigt "lätt att ta på"

och ja, kanske ska prova byta ut himalayastenen och ge salt i foderform istället? har haft vanligt krafftsten innan, men den var inte alls lika aptitretande som himalaya.

hon får nu inte äta betfor, så vad ska man blanda salt i isf så hon får i sig allt?

ska skriva en liten lista med ideer och funderingar som jag kan bolla med veterinären när hon kommer ut imorgon :)

vad kan man göra åt höga kaliumvärden då?
finns det nåt "antidot" för att få ned värdena?

Du behöver ju inte ta bort stenen för att du väljer att tillsätta salt i maten.

Intorkning kan leda till förhöjt K (förhöjt allt egentligen).
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Men du tror inte att det kan vara sjukodomstillståndet i kroppen som ger det förhöjda värdena? Om det skulle vara helt foder/vattenrelaterat borde rimligen de andra hästarna också vara påverkade?

det kan ju mycket väl vara så, men de andra kanske inte har några synliga symptom helt enkelt? ingen här som tagit blodprov på länge (förutom ovannämnda häst, tre månader sedan, och min, en vecka sedan) eftersom de är till synes friska och glada.

Men det är mycket möjligt att det har med infektionen att göra, jag tänker inte börja laborera på egen hand med salt osv, utan vill ha så många ideer som möjligt att bolla med veterinären nu i eftermiddag och sedan höra med henne vad hon tycker att nästa steg bör vara :)
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Eftersom himalayastenen innehåller 98 % NaCl så tror jag att de övriga 2% som kan vara andra mineraler är rätt försumbara.

så tänker jag med, eftersom hon inte heller äter några mineraltillskott i övrigt så kan det lilla knappast vara av skadlig mängd hur som helst..

tänker att om jag nu ger salt i fodret så tar jag bort saltstenen, så hon inte står och okynnes-slickar och får i sig för mycket salt? :)
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

så tänker jag med, eftersom hon inte heller äter några mineraltillskott i övrigt så kan det lilla knappast vara av skadlig mängd hur som helst..

tänker att om jag nu ger salt i fodret så tar jag bort saltstenen, så hon inte står och okynnes-slickar och får i sig för mycket salt? :)

Om hon inte är helt sönderstressad så kommer hon inte att slicka mer än hon behöver.

Står hon och slickar mkt på stenen i vanliga fall?

Jag fick hem min häst efter betet och jag vet inte om hon inte hade hittat slickstenarna där för hon var helt manisk och fullkomligt åt salt, trodde att jag skulle få begränsa tillgången, men hon sansade sig efter några veckor. Uppenbarligen behövde hon balansera upp nivåerna.
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

nja, snarare för lite :angel:

Tack för alla ideer!

Nu har vet varit ut och tagit ett kontrollprov iallafall, så får vi se om detta skvallrar om samma sak, hon trodde mycket väl att det kunde vara natrium-brist, precis som ni säger :)

Måste bara vänta med saltet tills vi är försäkrade om att det inte var ett falskt utslag förra gången, hon tyckte att det bästa skulle vara att blanda kontrollerad mängd i nån typ av foder, frågan är bara vad jag ska blanda det med som..
- Inte smular
- Inte innehåller socker
- Inte nämnvärt tillför varken järn eller kalium


Dock kvarstår frågan om detta har någonting med infektionen i kroppen att göra, eftersom tänderna drastiskt ruttnar så hoppas jag nästan på det :crazy:
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

puttar igen:bump:

första blodprovet gav falsk utslag om kalium, däremot hade järnvärdet nu blivit ännu högre:crazy:
är det någon som varit med om att det kan vara ledningarna eller vattenkopparna som ger järn-utfällningar?
har svårt att tro att det ska vara kommunala vattnet eftersom höga järnhalter i vatten smakar väldigt illa och lämnar tydliga spår efter sig i handfat och toaletter osv.?

Vet tycker att vattenprov ska tas direkt från hennes vattenkopp för att få fram exakt vad hon får i sig, går det?
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Det borde väl inte vara några problem. Men jag tycker ni ska ta blodprov av övriga hästar i stallet, det ger dig bäst svar på om det är vatten/foder eller om din häst helt enkelt är sjuk. Vilket jag tror... Är man uttorkad blir alla blodprov felaktiga, så om hästen är uttorkad bör man sätta den på vätska innan för att få korrekta värden.

Järnhaltigt vatten smakar inte alls illa, det smakar ganska sött. Vi hade mkt järn i vattnet här (rören var nästan igenrostade!) innan vi la nya rör, men vattnet smakade gott, aldrig någon som anmärkade på smaken.

Misstänker du vattenkoppen så vattna i hink!

Har du försökt att googla "abnormal levels of iron in blood" tex?
 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

Jag kom precis över den här meningen:

During this course, when I looked back at my pasture and hay analysis from the past, it became clear that the lack of copper and zinc were the least of my problems. In my area, the grass, hay, water (and even the mineral blocks I was recommending) consistently have extremely high levels of iron. [Excess iron cancels the absorption of copper and zinc- even if there is an “adequate” amount of those minerals available. Excess iron has many effects, including predisposition to infection, a predisposition to arthritis and increased risk of tendon/ligament problems, liver disease and altered glucose metabolism – including insulin resistance and overt diabetes. Eleanor Kellon, VMD]



 
Sv: Järn och kaliumöverskott, vad göra??

tack för svar,
jo visst kan det vara pga vätskebrist/infektion som värdena blivit galna, provade blanda saltvatten åt henne och det var inga problem, ställde sedan in två murarhinkar med vatten och stoppade spån i vattenkoppen så jag får en hum om hur mycket hon dricker under natten, plus att hon då inte dricker ur vattenkoppen så får jag se om hon verkar piggare eller så..

Ska ringa till kommunen på måndag och höra om vattenprovet också
höanalys var däremot lite omständigare eftersom balarna odlats på olika ängar med olika värden och alla nu är inplastade för förvar.. vi har en bal ute i hagen och en annan att kvällsfodra med, men de lär inte utgöra nog bra grund för en uppskattning av övriga balar:crazy:

vet trodde dock inte på att det skulle vara direkt relaterat till fodret eftersom de inte tillgodogör sig så stora mängder järn enbart från hö, utan det skulle isåfall ha berott på steroider eller någon typ av fodertillskott, och hästen har ju enbart fått silage i ett halvår..

Jag blir knäpp på det här, eftersom värdet stigit markant på en veckas tid så känns det som att jag måste hitta felet NU, helst igår!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp