D

Domaren

Min kompis har en ponny som är seg, har inte tagit blodprov (så segt är det inte).
Fick tips att det ev kan vara järnbrist.
Om hon bara ger extra järn, kan det överdoseras?
Och hur ger hon extra järn?
Finns det som vanligt tillskott?
 
Jag tycker att du ska börja med att se över hästens totala foderstat och se till att den får i sig rekommenderad mängd av alla mineraler och även vitaminer. Om hästen trots det känns slö/hängig, så kan man ge extra av vattenlösliga vitaminer (även t ex B-vitaminbrist kan ge en slö/hängig/ovillig häst). Men för att ge extra av någon enstaka mineral, tycker jag att man först ska kolla upp ev. brist med blodprov. Annars kan det göra mer skada än nytta.
 
Varför inte ta ett blodprov, så är man ju säker på om hästen lider av järnbrist?!
Kostade inte värst mkt.
Järnbrist hos häst är ovanligt fick jag veta.

Min ena häst hade det i allafall.
Järntillskott fanns att köpa på Lantmännen eller på apoteket. Kostade ett par hundra för en "behandlingsperiod".
 
I en artikel (i tyska Cavallo) som handlade om alternativmedicin stod det att överdosering av vitlök kan ge blodbrist. Det är ett sulfid i vitlöken (och vanlig lök) som gör ett enzym inaktivt. Detta enzym skyddar de röda blodkropparna mot skador. Hemoglobinet oxiderar och cellerna ändrar då form och förlorar sin förmåga (att hålla syre och co2). Veterinären som skrivit om det ser tydligen väldigt ofta hästar med mild anemi som bökat upp lök eller vitlök. Hur mycket man ska ge i fodret dagligen för att det ska "förgifta" hästen vet jag dock inte.

Järn finns ju iaf i solrosfrön. På innehålsförteckningen till "mina" solrosfrön (skalade) står det:
per 100 gr
2437 kJ
23 g protein
12,6 g kolhydrater
6 g kostfibrer
49,5 g fett
6,8 mg järn

Vad av detta hästar kan ta upp (och hur det ändras med skal på) vet jag dock inte.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: warg
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
380
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp