Järnbrist

Men om du inte haft brist förr skulle jag nog i ditt läge ringa vårcentralen och berätta att jag inte mår helt bra pga x och y symptom, så får de göra en bedömning. När du träffar läkaren kan du nämna dina misstankar.
Jag instämmer.

I startinlägget frågar du om akuttid.
Järnbrist eller B-vitaminbrist är inte akut i vanliga fall och det blir inte större skillnad av att vänta .

Om man mår dåligt och behöver hjälp snabbare så är det - som jag ser det - inte pga diagnos utan på grund av att man mår väldigt dåligt. Kan du inte jobba eller är så dålig att du behöver hjälp snabbt så är det akuttid som gäller.

Annars är det väl OK att vänta?
 
Jag instämmer.

I startinlägget frågar du om akuttid.
Järnbrist eller B-vitaminbrist är inte akut i vanliga fall och det blir inte större skillnad av att vänta .

Om man mår dåligt och behöver hjälp snabbare så är det - som jag ser det - inte pga diagnos utan på grund av att man mår väldigt dåligt. Kan du inte jobba eller är så dålig att du behöver hjälp snabbt så är det akuttid som gäller.

Annars är det väl OK att vänta?
Min vc vill att man går på akuttiderna istället för att boka tid.
 
Nä jag vill kolla sköldkörteln också. Har lite som stämmer in på båda. Så tänker inte experimentera själv utan vill kolla upp det. Troligast järnbrist men ja lika bra kolla.
Men om det är järbrist behöver du väl inte någon läkare?

Det hjälper man själv lätt och elegant genom att köpa järntabletter receptfritt och börja äta dem. Det är inget experiment utan en helt normal åtgärd när man t.ex. har riklig mens.

/tanten - med livslång historia av blodbrist
 
Vilket dumt svar. Givetvis kan ingen här säga det. Men människor som självdiagnostiserar sig och kommer till sjukvården för att beställa prover har missförstått hur det fungerar.

Jag har heller inte gjort det. Jag har besvär som påminner om järnbrist. Vilka besvär och hur de påverkar mig har du ingen aning om och heller ingen anledning att veta. Då undrade jag hur man brukar gå tillväga med prover eftersom jag sällan besöker vården så har jag ingen aning hur man brukar göra.
 
Ja men jag behöver inte berätta det för dig eller hur. Sålänge du inte tänker komma hem till mig och ta prover + har med ett mobilt labb kan du ändå inte säga om jag har järnbrist eller ej.

Det är möjligt. Men eftersom jag är läkare skulle jag kunna gissa bättre än de flesta här.
Om jag hade lust att hjälpa dig, alltså.
Jag försöker bara underlätta din kontakt med vården, eftersom du lär bli missnöjd om du är så låst vid en diagnos som du kanske inte alls har.
 
Det är möjligt. Men eftersom jag är läkare skulle jag kunna gissa bättre än de flesta här.
Om jag hade lust att hjälpa dig, alltså.
Jag försöker bara underlätta din kontakt med vården, eftersom du lär bli missnöjd om du är så låst vid en diagnos som du kanske inte alls har.
Att TS säger vissa saker här betyder ju inte att hon kommer säga likadant till vården. Tycker nog du överreagerar.
 
Men om det är järbrist behöver du väl inte någon läkare?

Det hjälper man själv lätt och elegant genom att köpa järntabletter receptfritt och börja äta dem. Det är inget experiment utan en helt normal åtgärd när man t.ex. har riklig mens.

/tanten - med livslång historia av blodbrist
Men det finns ju många symptom som passar in på olika tillstånd. Varför börja äta tillskott innan man är utredd?

Att äta extra järn när man har riklig mens är ju väldigt annorlunda från att ta tillskott för att man misstänker brist pga div diffusa symptom. Tycker det är riktigt dumt att rekommendera att bara ta järntabletter när du inte har en aning om vilka symptom TS har. Eftersom hon nämner b12 och sköldkörteln också så har jag svårt att tro att riklig mens är huvudsymptomet..
 
Jag har heller inte gjort det. Jag har besvär som påminner om järnbrist. Vilka besvär och hur de påverkar mig har du ingen aning om och heller ingen anledning att veta. Då undrade jag hur man brukar gå tillväga med prover eftersom jag sällan besöker vården så har jag ingen aning hur man brukar göra.

Prover är inte riktigt patientens problem. Läkaren/sjuksköterskan beställer de prover som motiveras av besvären. :)
 
Om man vill ha hjälp så kan man också uttrycka sig trevligt.
Jag har inte bett dig online-diagnosticera mig. Du kan likaväl vara potatisodlare såvitt jag vet så ser ingen anledning att rabbla symptom för dig, även om det verkar störa dig.
 
Var inte det där onödigt otrevligt?

Jag såg en utsträckt hand från en erfaren läkare.
Du blir sur. Varför?
Jag vill inte ha någon online-diagnosticering och har heller inte bett om det. Då kunde jag ringt kry om jag ville ha det. Jag undrade hur man gör om man misstänker tex järnbrist, alltså bokar man tid för det tex. Ingenstans skrev jag "jag har blabla symptom vad kan det vara?". Jag tänker inte redovisa några symptom.
 
Jag vill inte ha någon online-diagnosticering och har heller inte bett om det. Då kunde jag ringt kry om jag ville ha det. Jag undrade hur man gör om man misstänker tex järnbrist. Ingenstans skrev jag "jag har blabla symptom vad kan det vara?". Jag tänker inte redovisa några symptom.
OK.

Mitt svar var att om man mistänker järnbrist så köper man järntabletter och tar en kur för att se om det blir bättre. Händer inget inom någon vecka så kontaktar man vården.
 
Jag har aldrig känt ett dugg men vid kontroll hade jag både järnbrist (fick niferex) och B12 brist (fick behepan)
men inte fan har jag känt nån skillnad på några månader.
 
OK.

Mitt svar var att om man mistänker järnbrist så köper man järntabletter och tar en kur för att se om det blir bättre. Händer inget inom någon vecka så kontaktar man vården.

Ja och jag kan ju sen välja att inte göra så. Du vet ju inte (fullt naturligt) vilka besvär jag känner och en rekommendation att exprimentera själv hade du inte gett om du visste. Nu vet du inte så jag kan förstå ditt svar ändå. Skitsamma jag köpte via werlabs och ska gå till en av deras mottagningar när jag inte jobbar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite. Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 989
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett födelsemärke som sitter på höger sida typ långt ner i armhålan/där översta delen bh-bandet går. Den har blivit...
Svar
16
· Visningar
2 018
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 544
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp