Järnbrist

O

oidipus

Har hört att vissa hästar kan få lite järnbrist under höst och vår. Någon som vet något om detta? Hur yttrar det sig och vad kan man göra för att förebygga?
 
Järnbrist hos häst är enligt de veterinärer jag pratat med OVANLIGT.

Tecknen är de samma som hos människor, trötthet.

Min ena häst fick järnbrist ett år, han blev trött.
Nu är det en rätt "rask" häst, så i ridning kändes ingen skillnad, men han låg ner och vilade så enormt mkt mer än han brukar.
Bla i hagen i hällregn på senhösten! :crazy:

Järnbrist konstateras enkelt med hjälp av blodprov.

Enligt min veterinär var järnbrist hos häst så ovanligt, så man behövde inte förebygga annat än att ge hästen ett bra foder.

Jag tog för säkerhets skull nytt blodprov vid samma tidpunkt året efter, trots att han inte var trött på ngt vis, men då hade min häst ingen järnbrist.

Järnpreparat fanns att köpa på Lantmännen. Inte ens värst dyrt.
Han fick en "dosperiod" som rekommenderades på flaskan, sedan väntade jag ett par veckor och tog nytt blodprov.
Och då hade han ingen järnbrist längre.

Veterinären sa att järnbristen KAN komma efter en liten infektion, men blodprovet visade ingen infektion, och jag hade inte heller märkt ngn sådan på min häst.
 
Min häst hade brist på röda blodkroppar vilket väll är ungefär detsamma som järnbrist.
Det var på hösten och hon blev jättetrött och ville inte göra någonting. Kanske var det en kombination av pälssättning och kraftig brunst som var utlösare.
Vi avmaskade en extra gång och gav extra b-vitamin så piggade hon på sig igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, så tänker jag nu. Vad skulle jag ens bli till för? Från att jag var väldigt liten har livet varit en uppförsbacke. Det blir bättre...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 453
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp