Bukefalos 28 år!

Järntillskott

tott

Trådstartare
Finns det något järntillskott för häst som ENDAST innehåller järn?

Kan man ge för mycket järn? Vad händer då?

Berätta allt ni vet och tycker :bow:
 
Sv: Järntillskott

Min häst fick järntillskott ett tag, tror det hette Feratone eller dylikt och var väl i princip rent järn (fast utblandat med nåt melassaktigt för att bli smakligt och köptes i vanlig foderbutik.
DOCK ska man aldrig ge järntillskott utan att tillfråga veterinär för att för stor giva järn är farligt -dock kommer jag inte på varför just nu, men det sa veterinären med eftertryck.

Järn och C-vitamin hänger ihop, för att hästen ska kunna ta upp ett järntillskott på bästa sätt, behövs även ett ökat intag C-vitamin.
När min häst var förkyld och hängig togs blodprov som konstaterade järnbrist, så hon fick först en månad med tillskott på järn och c-vitamin (i form av nyponsoppa) och efter nytt blodprov som visade brist ännu, fick hon en omgång till. Detta hjälpte immunförsvaret att komma igång igen och hon blev väldigt pigg och glad igen!
Men jag skulle inte våga ge järntillskott utan via blodprov konstaterad järnbrist.
 
Sv: Järntillskott

Ja man kan ge för mkt järn, leder bla till sämre upptag av andra mineraler med brist av dessa som följd.
Står lite om det på www.unisus.se under foder
 
Sv: Järntillskott

Kan inte hästar även bli förgiftade som männiksor och andra djur?
 
Sv: Järntillskott

iron.jpg



Järntillskott för häst. För dig som behöver extra energi och bra järnvärden.

Perfekt för hästar som "tappat" energin och för hopphästar, fälttävlanshästar och tävlingshästar.

1 liter.

Dosering. Häst 25ml/dag

Analys per 25ml
Järn 375 mg
Vitamin B12 560mcg


http://www.hastbutiken.se
 
Sv: Järntillskott

Vad tyder ett lågt hb-värde på då? Och hur kan man få upp det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan. Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 653
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: warg
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp