JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

J

josefajn

Igår när jag kom till stallet upptäckte jag något oroväckande. :cry:
Hur som hellst så hämtade jag honom från hagen, precis som vanligt och ställer upp honom på stallgången. Han beter sig precis så som han brukar göra, otålig och busig :smirk:. Men, Sen när jag tar av honom täcket och ska börja den vanliga rutinen av att kolla igenom honom efter någon eventuell svullnad eller skada, behövde inte ens börja att kolla efter honom när jag ser en STOR knöl, som hänger under hans bringa, som fortsätter längs med överdelen av benet och till sadelgjords staden. :eek: jag fick rent ut sagt panik, men jag tog tempen på honom, ocg den visade som vanligt 37,4 så det var inget konstigt och hans beteende var precis som vanligt. Så jag gick upp till stallägaren som tur i oturen har en hel del erfarenhet av just häst skador :crazy: Hon börjar titta och klämma på den för att se om den orsakar smärta, men inte gjorde det det, han rörde inte en min utan ville bara ha mer godis :smirk: Vi tog ut honom i paddocken för att se om han markerade i någon gångart, men inte. Han sprang runt och busade precis som vanligt och tyckte bara det var allmänt kul att få en sån uppmärksamhet :)
Men vi släppte ihop Pollec, min ponny, tillsammans med en ganska nyiflyttad häst för ungefär en vecka sedan. De har redan "gjort upp" och sen har dom inte visat sura miner överhuvud taget, inte ens vid utfodring. Men självklart tänkte jag att en rejäl spark kanske var orsaken, men stall ägaren var inte så säker på det, eftersom svullnaden var så konstig, satt konstigt och han hade inte ens lite LITE lort på sig och det är för tillfället FRUKTANSVÄRT lerigt i hagen:crazy: men som ni kanske tänker nu, han hade ju täcke på sig? Jo visst hande han det, men det borde kanske ha synts en liten reva eller kanske LITE lera eftersom han hade ett ljust täcke på sig, borde det kanske funnits något? men nej ingenting. Så då började hon tänka på om han kanske fått en infektion i någon lymfkörtel, men borde inte det visat något symptom iallafall dagen innan? För han hade ingen svullnad över huvud taget igår. Och då borde han haft feber eller? Ska till stallet sedan vid fem tiden när mamma kommer hem, är det värre idag eller om han visar smärta eller annat konstigt beteende ska vi ringa efter vet. men vad kan detta vara ? :crazy:

TPFH Josefin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

hej. min häst fick en knöl i sommras som hängde under bringan... i ofs så hade väldigt ont.. men inte där
knölen var. det var så att hon hade fått ett kraftigt slag (spark eller gått omkull eller nått liknande) på bogspetsen. där hade hon jätteont. svullnaden åker ner till lägsta punkt. det behöver inte alls vara nåt allvarligt. men känn igenom din häst o se om hon/han har ont eller är öm någon annan stans. min häst blev bra efter bara några dagar... fast då fick hon behandling med kortison o två salvor som skulle smörjas in över knölen. lycka till med din häst! :)
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

tack så mycket för svaret! :) Jag kommer att känna igenom varenda del av kroppen så fort jag kommer dit! (: Jo det är just det som är så konstigt, att han inte har ont. Men han har en OTROLIGT hög smärtgräns, då han lyckats fara ut för hemska skador förut. Som när han sparkade upp framsidan av frambetet om och om igen mot betong golvet som blev ett "trappsteg" upp för hans box, och bara fortsatte att sparka (då han tigger mat:smirk: ) men inte visat att det ens känns, vilket Vet. sa att en "vanlig" häst skulle utan tvekan halt, eftersom det var riktigt skadat och uppfläkt, såg nästan ut som om någon hade knivskurit :crazy: Snacka om att man var orolig tills man hittade anledningen till dom HEMSKA såren, detta fick vi lösa med att gummi förkläda stora delar av boxen, sen var det inget mer med det:smirk: så visst har han en smärtgräns som heter duga, det är väll tur i oturen det med :)
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Hjälp :crazy: Har i höstas börjat Omvårdnadslinjen och har haft Prov på just olika typer av ödem igår, och det är inget att leka med :crazy: Det är något att tänka på, men borde han inte då visat symptom som trötthet när jag rider honom ? eftersom ödem inte bara *poff* slår ut, utan har en bakomliggande orsak i hjärtat. Fast det är något att tänka på. Har tyvärr inget foto, men kan försöka att komma ihåg att ta ett par bilder när jag åker dit sedan. BTW så har mammsen ringt vet och han ska försöka komma redan i eftrmiddag, eller innom de närmsta dagarna!:)
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Men ödem kan ju komma av olika orasker och försvinna lika fort. Vårat ena sto får tex. alltid det några dagar innan fölning. Inget att bry sig om. Så du får nog förklara vad du menar med att" det är inget att leka med."
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Då är det kanske inte detsamma med häst som människa som jag antog, :smirk: . Och ödem för människa får man pga hjärtsvikt, som är ett mycket kritiskt tillstånd. Ödemet uppstår i lunorna om det är en vänsterkammarsvikt, och det är otroligt dödligt om man inte får den rätta vården. Vad som händer är att hjärtat inte orkar att pumpa ut blodet i kroppen & syre sätta det, så blodet går i stas (bakåt). Kroppens organ får därför inte dess organ & celler syre satta & kroppen kompenserar detta med att öka hjärtats frekvens (slå flera slag per minut) och att njurarna absorberar ut vätska ut i kroppen från blodet för att öka det venösa återflödet till hjärtat. Denna vätskan går vidare ut i lungorna & orsakar lung ödem och man mer eller mindre drungnar i sig själv på det viset. Självklart är det inte detta som min ponny råkat ut för, men jag drog kanske en för hastig utsats att inte alla ödem är så allvarliga, eller har jag fel ? :crazy: det är iallafall vad jag har lärt mig. Kopplade därför att ödem är ngt livsfarligt lite för fort :smirk:
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Ödem är väl en orsak till att vävnadsvätskan inte absorberats till blodet i den mängd det borde. Och oraken till DET kan ju vara många. Både allvarliga och mindre allvarliga.
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Ödem är väl en orsak till att vävnadsvätskan inte absorberats till blodet i den mängd det borde. Och oraken till DET kan ju vara många. Både allvarliga och mindre allvarliga.


"njurarna absorberar ut vätska ut i kroppen från blodet för att öka det venösa återflödet till hjärtat"
precis det som jag menar med det , men vad jag har lärt mig så är detta pga hjärtfel , och jag nämde även att det är vad JAG lärt mig, och det var nog en för hastig slutsats att det var något allvarligt, och jag nekar inte till ngn annan orsak, det stämmer säkert. Det återstår att se tills vet. kommer. :smirk:
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Vet om en häst som hade typ "ödem" i bringan och den visade sig ha hjärtfel.
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Vet om en häst som hade typ "ödem" i bringan och den visade sig ha hjärtfel.

Det sägs att det är just hjärtfel som är vanligast när det är ödem som är boven i dramat. :crazy: Hur gick det med den hästen ? fick dom avliva den? Eller fick den behandling, vad för beh? Blev den helt återställd? Tog det lång tid att få den återställd? Orolig ! :(
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Den slutade äta och dricka. Dom fick avliva den en månad innan beräknad fölning.
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Den slutade äta och dricka. Dom fick avliva den en månad innan beräknad fölning.
ojdå :crazy: men hans aptits är det anbolut inga problem med, än så länge .. (peppar peppar ta i trä:smirk: )
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Ödem är vätskeansamlingar, (svullnader), som beror på sämre venöst återflöde, alltså dålig blodcirkulation... Orskerna till ödem kan vara många... Det du pratar om är akut lungödem....
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

En vi känners häst har en knöl på undersidan av halsen. Hon har väl haft den där några år har jag för mig. Den "bara är där", vet inte vad det är men det stör nog inte hästen.
 
Sv: JÄTTE knöl, vad är detta? hjälp

Nu kan jag äntligen pusta ut ! :D
Det visade sig att det 'bara' var en kraftfull spark mot bubbens bringa, och detta innebär endast ett par dagar tills vila tills svullnaden gått över, men olyckligt nog ensam i hagen igen. Det känns skönt att veta att det inte alltid är så allvarligt som det serut! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 810
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp