Jag är arg och ledsen på min kanin

kenttjej

Trådstartare
Trots att han är kelig, gullig, gosig och tillgiven så har han snart förtagit all glädje med att ha husdjur...

Jag tar upp och gosar med honom varje dag, han får komma ut o skutta omkring ett par timmar dagligen (under uppsikt), jag försöker pyssla om honom och leka med honom så gott jag kan, i buren har han grenar, leksaker, fri tillgång på hö o vatten, han får pellets o grönsaker två ggr om dan men ändå måste han hitta på sattyg! Givetvis visste jag när jag skaffade honom att han inte skulle vara ett dött gosedjur utan att vi skulle få stå ut med lite bus o påhitt, men jag orkar inte längre!

Varje morgon vaknar jag av att han rycker, sliter, river och krafsar i sin plasttoalett. Den sitter fast i buren men han lyckas ändå vända den och gräva ur allt innehåll. Så när jag ger upp (för det går inte att sova för allt oväsen) så möts jag av stanken från hans kiss o bajs som är utspritt i hela buren. I den tomma toaletten flyter det omkring kiss o bajs för han gör ju sina behov i den ändå och är då dessutom kissig om fötterna. Jag öser tillbaka all toa-lätt i toan o sen är han där o gräver igen. Han får sig en skarp tillsägelse och ett sprut med vattenflaskan. Jag hinner bara vända ryggen till så här han där igen. Och igen. Och igen. Och igen. Såhär pågår det hela förmiddagen fram till ca kl 11 då han av utmattning somnar och ligger och sover resten av dan. Lagom till kl 22 när jag tänker gå o lägga mig så sätter han igång igen.

Jag orkar inte mer! Han håller ju på nonstop timmar i sträck, det eviga skramlet och det faktum att jag får städa hela tiden och dessutom köpa massor av halm (som följer med ut ur buren när jag städar) gör mig tokig. Det här kan kanske verka som ett litet problem men det känns som att jag ständigt är irriterad och skäller på honom, jag har inte längre ork att njuta av de fina stunderna när han är gosig o gullig...

Jag förstår ju att han är understimulerad men jag vet inte vad jag ska göra mer för honom. Han kan inte vara ute i lgh jämt o ständigt eftersom han äter upp allt jag har (tapeter, möbler mm) därför måste jag passa honom medan han är ute. Att göra en liten hage av kompostgaller räcker lixom inte, han behöver större utrymme att röra sig på. Har även försökt klickerträna, men han verkar rätt ointresserad av mat iaf när han får det ur handen på mig. Hoppning har jag inte gett mig på, varken han eller jag har sysslat med det innan o han är redan 2 år.

Jag vet inte vad jag ska göra och jag står inte ut längre!
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Större bur. Lägg in kvistar tex fr fruktträd till honom att knapra på. Ge strömaterial som går att bädda med tex halm.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

För det första så har du ingen rätt att vara arg och ledsen på din kanin för den kan faktiskt inte hjälpa att du har valt att ha den som husdjur, För det andra undrar jag hur din bur är utformad (mått) och vad det är för kanin?
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Men snälla du, han fattar inte att han gör dej arg och vad har du för andledning till att ens vara arg? Varför sprutar du vatten på honom?
Ta bort toaletten istället och låt honom göra sina behov där han vill.
De kaniner jag har haft genom åren har jag aldrig haft någon särskild toalåda åt, de har själva fixat ett hörn och det har varit enkelt att byta där emellan rengöringen av hela buren.
Jag tycker att du ska sälja din kanin istället för din frustration på honom är verkligen inte sund.
Om du ska ha honom kvar så skaffa en större bur, nu är det längesedan jag hade kanin sist men den bur jag hade då var 2,5x2 meter till en dvärgkanin och hennes kompis ett marsvin.
Jag hade aldrig problem med att de levde runt på det viset du beskriver men så anser jag att det är helt normalt att de låter om dem när de grejar med sina grenar och när de bäddar, leker och grejar.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Håller med TinyWiny, ta bort toalådan och låt kaninen utföra sitt naturliga beteende på olika sätt, kanske vill han bajsa uppe på hyllan eller i ett helt annat hörn eller så vill han gräva just där du har satt toalådan...

Oftast när man har såna här problem beror det på att man inte tänker på att djuret vill bete sig som det skulle ha gjort i det vilda. Läs om hur vildkaniner uppför sig och tänk igenom om din kanin hindras på något vis! Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Bort med plasttoaletten, det behövs egentligen inte, bara att ta bort spånet han har kissat på varje dag istället... lika enkelt det. Kankse hjälper det att skaffa en riktigt rejält stor bur. Alla kaniner har ett behov av att gräva, det går inte att ta ifrån dem. Mina har en stor låda under sängen med redan söndriga lakan där de kan möblera om hur fan de vill.

Sen är det bara så att kaniner låter. De har hyss för sig och det är bara sådana de är. De är nyfikna och aktiva djur. Mina för ett jävla liv större delen av natten, de kraffsar ur sin kattlåda, sprir ut skiten över hela rummet, hoppar upp i ansiktet på mig när jag sover. Har sönder mina lakan, river av mina tapeter. Tuggar sönder allt som ligger i deras väg. "Jovisst grenar och pinnar, det är ju kul ett tag.. men kolla! matte har glömt boken från biblioteket alldeles precis på undre hyllan av nattygsbordet. nOM NOm NOM." Och detta är alltså lösspringande kaniner. De vet vad de får och inte får göra, men är jag inte där gör de det lik förbannat.

Man får anpassa sig efter det, älskar man dem så går det, då kan man ha överseende med alla deras påhitt, för i slutet av dagen när de kommer upp och pussar en godnatt i sängen så är det värt det. Känner du redan nu att det här var inte det djuret du ville ha och du verkligen inte orkar med det längre, så sälj. Men älskar man sina djur så får man det att fungera, då orkar man.

Men det jag rekommenderar allra varmast är en kaninkompis (en kastrerad hona till exempel). Ha gärna honan på prov innan om det går så att du kan se om de gillar eller inte gillar varandra innan du bestämmer dig. Kanske känner du någon som inte vill ha sin gamla kanin heller längre? Då har den någon att leka med när du inte är där, någon att pyssla om. Men hyssen kanske inte alls slutar på grund av det, men de kankse blir färre och du får en lyckligare kanin.

Alternativet är att sälja kaninen.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Två kaniner kan lika gärna börja bråka som att trivas ihop.

Men lösningen på problemet är ju hur enkelt som helst: Ta bort toalådan. Det verkar ju vara enda problemet?
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Ha gärna honan på prov innan om det går så att du kan se om de gillar eller inte gillar varandra innan du bestämmer dig.

Citerar mig själv igen. Tycker det är svar nog.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Hejhallå! Som jag förstått så verkar det bara va toa-lådan?? Då tycker jag & många andra att du ska ta borttoa lådan. Egentligen så behövs den ju inte, för de vill nog kissa & bajsa lite var som helst? Men annars, så snälla skäll inte eller bli arg på din lille ninis, han har väl inte varit så dum? ;D Och annars, KANSKE det skulle funka att para kaninen ? Jag vet inte med det verkade låta ri ligtXP men jaja, hoppas det löser seej!
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Det låter helt klart som att han har tråkigt.
Du har ingen möjlighet att köpa kompostgaller och ställa runt buren, och sen låta buren vara öppen?
Då får han lite mera utrymme att vara på, vilket kanske kan räcka (värt ett försök).

Att ta bort toaletten är också en bra idé, som tidigare personer sagt.
Om han ändå gör sina behov i ett hörn blir det ju lättstädat i vilket fall.
Har testat toalett till några av mina utekaniner förut.
Lådan låg aldrig på samma ställe som jag ställt den, så jag gav upp väldigt fort.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Håller med de andra, verkar som han har tråkigt, och när han lever om sådär får han det han vill ha: uppmärksamhet. Min hona är sådär i perioder, men det som jag tycker funkar är att nattetid ha buren nånstans där hon kan hålla på men det inte stör mig. I min förra lägenhet släpade jag ut den i badrummet, för att sen släpa tillbaka den till köket på morgonen igen. Jag fick sova ostört, slapp strö på hela köksgolvet och hon slutade hålla på när hon insåg att det inte gav något resultat, och då fick buren såklart stå kvar på sin ordinarie plats i köket. Tilläggas bör kanske att hon alltid var lös annars utom när jag ansåg att det var sovdags, så en kanin som är lös 16 timmar om dygnet men instängd åtta tycker jag inte det är så synd om. ;) Sen bör man ju kanske ha en fast plats för buren men hon verkar inte fått några bestående men av det hela. :p

Nu när vi för tillfället bor hemma hos mina föräldrar står buren i hallen i andra änden av huset. Funkar alldeles utmärkt. :)

Så att ställa buren nån annanstans kanske skulle funka?
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Jag tycker att du ska ge bort honom till någon som bor på landet eller har möjlighet att låta honom skutta runt i trädgården.
För er bådas skull.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Ok, jag får ta all hård kritik. Jag vill inte sälja/lämna bort honom. För det första älskar jag honom (trots mitt negativa inlägg), för det andra kryllar det inte av folk som vill köpa vuxna kaniner precis...

Jag tycker alltså fortfarande om kaninen, men kände mig förtvivlad och tappade tålamodet med honom. Ja visst, jag kan hålla med om att det inte är rättvist att bli arg på sitt husdjur men jag är (tyvärr) bara människa.

När jag tog emot kaninen fick jag en bur av en bekant och jag tyckte då att buren kändes väldigt stor. Men efter en koll på SJVs hemsida så är den i minsta laget. Buren är i storleken för medelstora kaniner, och min pojke väger 2,9 kg, så en större bur hade ju varit att föredra. Eftersom jag inte är gjord av pengar (ingen giltig ursäkt, nej) så får vi prova med den temporära lösningen med kompostgaller.

Vi har redan ökat på utevistelsen, och jag tycker att det är lite bättre även om han blir lite stökig ibland. Grenar o kvistar har han förresten och de gillar han.

Anledningen till att jag använder toalådan åt honom är att när det funkar så är det jättebra. Så mycket lättare att städa dagligen istället för att gräva runt i buren. Har dessutom halm som underlag vilket både han och jag trivs bättre med, men då är det inte lämpligt att ta bort toalådan kan jag tycka.

En kaninkompis står givetvis högt på önskelistan, men inget man kan ordna sådär i en handvändning (speciellt inte med nuvarande buren). Någon parning är inte aktuellt eftersom han är kastrerad.

Tack för alla konkreta tips.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

Men du,sånt får man ta när man har djur.De uppför sig inte så som man önskar alla gånger och man får ofta ta det hela med en stor portion humor(har min egen lilla galning i åtanke:love:).

Att din kanin har tråkigt märks ganska väl,och tur är väl det att han visar det?Istället för att vara en liten,ledsen och uttråkad kanin försöker han underhålla sig på något sätt.Var med och aktivera honom när han är ute,många kaniner tycker om att leka med sin matte och på så sätt stärks eran relation istället för att gosa och gulla med honom.Om du nu inte kan skaffa en kompis som han kan leka med.

Och jag håller med flera andra,ta bort toalådan om den nu orsakar besvär.
 
Sv: Jag är arg och ledsen på min kanin

kl

Om han spratter ut pluttar och skrap pa golvet kan du kopa tex plexiglasskivor och satta upp en bit upp pa burgallret (10-15cm hog), man borrar sma hal och faster dem med staltrad. Det behover inte alls bli dyrt, ofta kan man anvanda spillbitar som man kan fa gratis/billigt. Jag hade det till en av mina kaniner som spratte mycket.

En boll med hal i som man stoppar godis i brukar vara en kul leksak, funkar inte sa bra inne i buren om du har halm men han kan ju ha den att buffa pa nar han leker i sin 'komposthage'.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 978
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 490
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 140
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp