Jag ahr provat min nya sadel...

Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

I butiken har dom ju också massor av Stubben och Prestige, var där förra lördan och kollade efter beg. hoppsadel till syrrans häst och kikade lite på dom nya med, då var där nästan bara såna!

MIN första spontana reaktion när jag ser bilderna är:

Vad SMAL den är frammifrån...

Vad får du för mått, i cm, om du tar en linjal eller en tumstock och mäter bredden frammifrån just precis där bossorna börjar och där dom slutar...
Sett alldeles frammifrån...
Förstår du hur jag menar?

Jag ska ta samma mått själv i kväll...

Och när jag har haft en sadel med förliten bomvidd på Fjordingen och på Lippen så har dom både glidit bakåt och åt någon sida...
Ponnyn har "värre" reaktion..när man spänner sadelgjorden och det inte känns bra "morrar" han och biter i krubban...Tar du ändå ut honom och försöker sitta upp kryper han ihop och vägrar gå ett steg...

Lite out off order..
När jag nyss hade köpt ponnyn så var han både mager och rätt rak i ryggen medVÄL synlig ryggrad och manke...

Nu är han rätt bred och med rätt så svängd rygg...
Fast när han väl rids och jobbar, så sätter han rumpan under sej.
Och det gör att Wintecen, men sin svängda bom, gärna glappar bak då ryggen blir rakare iom att han sätter under sej rumpan..

Nu är jag ingen expert på haflingerryggar, men jag undrar om det kanske är så att hästar med korta raka ryggar blir sådana när dom väl hittar rätt sadel och man kan jobba ännu mer med muskeluppbyggande arbetet...

OBS!Inget försök att "trycka ner" dej ännu mer i skoskaften utan mer en allmän reflektion..om du förstår hur jag menar...

/palle som också har en stor rumpa och "liten" häst....

Vad menar du? Att han skulle få en mer svängd rygg desto mer välmusklad han blir?

Högst upp mellan bossorna: 12 cm (på min Globus tror jag måttet är 14 cm, kan kolla is tallet sen)
Om du ser på den här bilden, precis var panelerna har rynkat sig (precis ovanför knästöden) är måttet 21 cm.

http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/?action=view&current=106_0699.jpg

Och av min erfarenhet när jag har mätt där är en vid bom (t.ex. W eller 32) 22-23 cm och jag tror min Globus faktiskt är 26 cm där.

Måtten precis där framme där öglorna sitter och precis ovanför där knästöden börjar..

Alltså, om en häst får mer muskler på uppepå rumpan, och fram till där sista revbenet fäster...
Då blir ju rygglinjen mer bananformad än rak..

Åtmindstånde var det där ponnyn satte dom mest synliga musklarna..iallafall så pass synliga att hovslagarn knappt trodde det var samma häst mellan 2 verkningar...

Tycker inte att du kan klaga på priset på den sadeln!
Men,det är en svår färg att hålla snygg.
Har en kompis som har haft en likadan och hon är pedant,men har ändå fått lite småfläckar och repor på sin!
Det går inte att kontakta utländsk sadelmakare,där haflingern är vanligare och man har mer erfarenhet av specialsadlar till dem?

Diabolical_Kitten skrev:
Vad menar du? Att han skulle få en mer svängd rygg desto mer välmusklad han blir?

Högst upp mellan bossorna: 12 cm (på min Globus tror jag måttet är 14 cm, kan kolla is tallet sen)
Om du ser på den här bilden, precis var panelerna har rynkat sig (precis ovanför knästöden) är måttet 21 cm.

http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/?action=view&current=106_0699.jpg

Och av min erfarenhet när jag har mätt där är en vid bom (t.ex. W eller 32) 22-23 cm och jag tror min Globus faktiskt är 26 cm där.
Börjar panelerna på samma ställe på alla sadlarna? Är panelerna/stoppning utformad på samma sätt? Om inte kanske det kan påverka hur många cm du får om du mäter på exakt samma ställe? Man kanske behöver mäta på olika ställen? OBS! Funderar bara, jag kan vara ute och cykla här.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, jag vet iofs inte hur den ser ut IRL,men den ser fin ut på bilden och när jag pratade med hippomarket sa hon att den var fin.
Jag evt itne om det är samma läder, men jag skulle inte tro det (det verkar inte vara vanligt iaf)

Men vad tycker du då, jag ska ringa Ingdams nu, ska jag be om en ny bomändring på denna eller ska jag be om en Clincher hopp (typ 12 000 ny, men kan inte ändra bom på) istället?
Om du tycker om sadeln i övrigt och tror att den kommer att passa efter en bomändring så satsa på det. Annars kanske det blir samma visa igen, fast med Clinchern.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, vi provade inte den här Passieren, vi provade en Optimum och den avr bara i 16,5 men den la han var jag lägger sadlarna. Den var rätt bomvidd då och den gled inte bak.
Vet du vad det annars kan vara då förutom bomvidden?
För smal är den, en helhand (och mina händer är inte små...) är för mkt när hästen ska kunna växa i den. Även om den sjunker ihop 1 cm är den för smal.
Jag tar bilder idag så får ni se.
OK, ni provade aldrig din modell av sadeln på hästen. Kan det förklara en del av skillnaden i extra utrymme mellan manke och framvalv? Att din sadel är högre där än vad Optimumen är? Ett exempel på vad jag menar: Om jag jämför min nuvarande Stübben Siegfried 94 med min f d Siegfried MF så är 94:an högre i framvalvet än vad MF:n är. Bomvidderna är desamma och passformen, med undantag för framvalvet, är likvärdig.

Snälla D_K - ta nu inte detta som att jag vill att du absolut ska köpa en bomlös, utan det är helt uppriktigt ett ärligt förslag så att du har något som iaf fungerar under tiden som du letar efter en hopp eller dressyrsadel.

Visst är det så att du aldrig haft en bomlös sadel på din häst? Kan du inte testa en Shorty-variant av Comfort ca 47-48 cm anläggning eller den nya Karl som Kaupre har som är en variant utan paneler men med pad istället som är totalt 50 cm?

Jag VET att de i centrimetrar är för långa för din häst, men Comforten är också egentligen för lång för min som har max 40 cm sadelläge, men det funkar iaf! Vi har ju diskuterat till oändlighet hur de fördelar trycket, men vad jag kan se på min Comfort och vad jag har hört av de sadlar som har pad, är att trycket ÄR mindre längst bak och längst fram.

Kan du inte bara testa? Det måste ju finnas någon i din närhet som kan tänka sig att du får låna och provrida några gånger och göra en egen bedömning.

Din vinst är att du har en sadel som du kan rida i när du inte har någon annan som passar och om du bara ska rida i den bomlösa några gånger per vecka och annars i bomsadel så lär din häst knappast ta skada av om den är lite för lång heller.

Karl är dessutom billig - kostar 3500 plus pad. Den ser ut så här (finns i svart också):
Karl%20london%20l.jpg

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, vi provade inte den här Passieren, vi provade en Optimum och den avr bara i 16,5 men den la han var jag lägger sadlarna. Den var rätt bomvidd då och den gled inte bak.
Vet du vad det annars kan vara då förutom bomvidden?
För smal är den, en helhand (och mina händer är inte små...) är för mkt när hästen ska kunna växa i den. Även om den sjunker ihop 1 cm är den för smal.
Jag tar bilder idag så får ni se.

Jag vet tyvärr inte vad det skulle vara annars, och jag menade inte att den inte var för smal (det låter den som med tanke på cm-måtten) utan om det verkligen är det som gör att den glider, mest för den ju verkar ligga still på ett ställe ändå, de jag haft som varit försmala har inte velat ligga bra nånstans på ryggen (på stallgången) sas. Och under ridning glidit fram eller legat 'ovanpå' och vickat i sidled. Det var bara en allmän fundering allltså, inga tips på lager tyvärr.

Knapplån

Jag tänker vidare ang bomlöst jag med. Om du rider BARBACKA, då kommer trycket inte för långt bak va? hur mycket har du 'över' då?

Det jag klurar över är ju att jag kikat lite på min FF, nu har jag ju en 16" sits på den, men själva sadeln är ju lika lång som den är med 18" sits. Vet dock inte cm skillnaderna men det var det jag tänkte försöka måtta. Och man får ju 'dra av' för framvalvet t ex, där man ju inte sitter etc. Dvs det borde även med maxat stor sits bli centimetrar över. Frågan är hur många, dvs om du får 'loss' 10 cm med en 18" sits (för det är ju 10 cm du behöver få 'bort' liksom). Om du vill kan jag fota min när den ligger på hästen så kanske det ger dig ett hum, fast det är fel sits?

För jag har ju bara 33 ynka centimeter att leka med jag och du har 12 cm till, och frågan är om du verkligen får tryck över mer än 12 cm till ens med en 18" sits, jag tror inte det är SÅ stor skillnad i själva sitsen ens. (Sen har jag ingena ning om deras 18" är lagom stor för din rumpa och sånt, dit har jag inte kommit än)

Inne på samma linje som Camilla, att du ska ha NÅGOT att rida i tills du hittat rätt.

Alltså, sånt slitage blir det efter att sadeln använts i två veckor!!!!!!!! På min Passier hade jag ljusbruna Prestige stigläder (bättre kvalite blir det liksom inte..) och ändå fick sadeln mörka märken. Det BLIR bara så. Så acceptera det eller köp en svart sadel. Förstår att du är besviken på att den inte passade, men gnäll inte på märken efter stigläder om du köper en begagnad sadel....

Tycker helt allvarligt att du ska lägga ner detta med att hitta en hoppsadel och lägga pengar på en dressyrsadel istället där du vet med säkerhet att det finns modeller som passar. Vad är bättre? Att ha en dressyrsadel så att du kan rida din häst ordentligt eller att inte ha någon sadel alls och inte kunna rida öht? SKIT I HOPPNINGEN!

Eller så säljer du hästen och köper en ny häst med bättre sadelläge som du kan hitta sadlar till...

Camilla_H skrev:
Snälla D_K - ta nu inte detta som att jag vill att du absolut ska köpa en bomlös, utan det är helt uppriktigt ett ärligt förslag så att du har något som iaf fungerar under tiden som du letar efter en hopp eller dressyrsadel.

Visst är det så att du aldrig haft en bomlös sadel på din häst? Kan du inte testa en Shorty-variant av Comfort ca 47-48 cm anläggning eller den nya Karl som Kaupre har som är en variant utan paneler men med pad istället som är totalt 50 cm?

Jag VET att de i centrimetrar är för långa för din häst, men Comforten är också egentligen för lång för min som har max 40 cm sadelläge, men det funkar iaf! Vi har ju diskuterat till oändlighet hur de fördelar trycket, men vad jag kan se på min Comfort och vad jag har hört av de sadlar som har pad, är att trycket ÄR mindre längst bak och längst fram.

Kan du inte bara testa? Det måste ju finnas någon i din närhet som kan tänka sig att du får låna och provrida några gånger och göra en egen bedömning.

Din vinst är att du har en sadel som du kan rida i när du inte har någon annan som passar och om du bara ska rida i den bomlösa några gånger per vecka och annars i bomsadel så lär din häst knappast ta skada av om den är lite för lång heller.

Karl är dessutom billig - kostar 3500 plus pad. Den ser ut så här (finns i svart också):
Karl%20london%20l.jpg

Var hittar du den sadeln för 3500??? Den kostar 4800:- hos kaupre.

palle skrev:
Måtten precis där framme där öglorna sitter och precis ovanför där knästöden börjar..

Alltså, om en häst får mer muskler på uppepå rumpan, och fram till där sista revbenet fäster...
Då blir ju rygglinjen mer bananformad än rak..

Åtmindstånde var det där ponnyn satte dom mest synliga musklarna..iallafall så pass synliga att hovslagarn knappt trodde det var samma häst mellan 2 verkningar...
Men hästen ska ju inte abra få muskler på länden och rumpan. Min häst musklar sig ganska jämt över ryggen tycker jag.

Och det är där jag har tagit måtten...

MoQ skrev:
Tycker inte att du kan klaga på priset på den sadeln!
Men,det är en svår färg att hålla snygg.
Har en kompis som har haft en likadan och hon är pedant,men har ändå fått lite småfläckar och repor på sin!
Det går inte att kontakta utländsk sadelmakare,där haflingern är vanligare och man har mer erfarenhet av specialsadlar till dem?
Okej, bra att det är några som inte tycker att jag ahr blivit blåst ;)

Tyvärr... Det är då England som gäller, och där finns en tillverkare som är villiga att specialsy en hoppsadel på en allround/fälttävlans bom, kostar typ 15000 med frakt. Jag ahr haft en tråd om detta förut, men de flesta tyckte att jag skulle hitta nåt annat, och vid närmare eftertanke vågar jag itne köpa en sadel som inte går att returnera sen.

Panelerna börjar på samma ställe vid alla sadlar. Och generellt kan man säga att alla sadlar med vid bom har runt 14 cm där, men jag vet inte om Passieren har mindre utrymme där pga att den är ändrad i bommen (den avr npormal bom innan). Jag vet inte hur det funkar...
Det nedre måttet varierar mellan de olika sadlarna, mkt om det är hopp eller dressyrsadel. Där var sadeln rynkar sig är det 34 cm på min Globus dressyr, och på en Stubben hopp 32 bom är det lite över 20, pga kortare paneler.
Men jag tycker ju att den här Passieren ska vara bra mkt bredare än en Stubben 32...

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka