Snälla D_K - ta nu inte detta som att jag vill att du absolut ska köpa en bomlös, utan det är helt uppriktigt ett ärligt förslag så att du har något som iaf fungerar under tiden som du letar efter en hopp eller dressyrsadel.
Visst är det så att du aldrig haft en bomlös sadel på din häst? Kan du inte testa en Shorty-variant av Comfort ca 47-48 cm anläggning eller den nya Karl som Kaupre har som är en variant utan paneler men med pad istället som är totalt 50 cm?
Jag VET att de i centrimetrar är för långa för din häst, men Comforten är också egentligen för lång för min som har max 40 cm sadelläge, men det funkar iaf! Vi har ju diskuterat till oändlighet hur de fördelar trycket, men vad jag kan se på min Comfort och vad jag har hört av de sadlar som har pad, är att trycket ÄR mindre längst bak och längst fram.
Kan du inte bara testa? Det måste ju finnas någon i din närhet som kan tänka sig att du får låna och provrida några gånger och göra en egen bedömning.
Din vinst är att du har en sadel som du kan rida i när du inte har någon annan som passar och om du bara ska rida i den bomlösa några gånger per vecka och annars i bomsadel så lär din häst knappast ta skada av om den är lite för lång heller.
Karl är dessutom billig - kostar 3500 plus pad. Den ser ut så här (finns i svart också):