Jag är kär jag är frälst jag är lycklig!

TinyWiny

Trådstartare
Fast för alltid, Jag har provat en bomlös sadel på min lilla häst:love:
Det går knappt att beskriva denna underbara känsla:D
Helt plötsligt tog hon ut steget...Hon orkade gallopera som hon aldrig gjort förut!
Aldrig mer en bomsadel det är inte längre ett alternativ!
Inget skav inga tryckpunkter som hon fått av alla "vanliga" sadlar!
Att jag dessutom satt som gjuten gjorde ju inte saken sämre:)
Det enda jag undrar är varför jag inte provat tidigare:confused:
Är bara så glad:D

Sv: Jag är kär jag är frälst jag är lycklig!

Grattis och välkommen till den nöjda sluta-leta-sadlar-för-brinnande-livet-och-tomma-plånböcker-skaran!!!

/Camilla

Välkommen till gänget! Jag hade samma upplevelse för någon månad sedan när jag fick hem min bomlösa. WOW så han RÖR sig var första tanken. Sen att jag inte klarar av att sitta stilla o snyggt i hans nya större rörelser ännu, det är en annan sak, men det är ändå positivt!

samma här.... är så himla nöjd med min barefoot. Vilken upplevelse att rida i den. Tänk att man inte provade bomlöst tidigare, allting stämmer nu....

Ni som är så supernöjda med era bomlösa: vilken bomlös är det ni har? *nyfiken*

jag har en barefoot betalade 5500:- för den. Stallvrå säljer den. En jätteskön sadel, som är mycket lämplig för "uteturer". Jag har även kvar min gamla bomsadel som jag också gillar, men märker att jag mer och mer tar min bomfria.....

Tack Polly_Mulle, Camilla_H och mag, det är underbart:D
Ska sälja min bomsadel vill aldrig se den mer:devil:

Jag har Star Trekk Comfort Shorty (www.kaupreridsport.se) och har haft den i ett år nu. Rider distans på medelsvår nivå men rider allting i denna sadel, även dressyr och western (som jag också tävlar i fast på lägre nivå). Sadeln kostar runt 10 000 kr. Har ett annat system än tex Barefoot som har pad, ST har paneler som sitter direkt på sadeln så den är mer som en bomsadel fast med läderbom.

/Camilla

Jo jag har haft mina funderingar på Espanolan själv eftersom jag rider enligt den Akademiska Ridkonsten. Fast just nu är jag bra sugen på en Branderup sadel med läderbom.
Snacka om beslutsångest. :crazy:

Va kul, jag har nyligen beställt en ST Dressage. Så nu väntar jag bara på att de ska komma på en bomlös hoppsadel för DET behöver jag...

//E

Jag har alltid ridit bomlöst på mina pållar, började först med Barefoot men gick sen över till Star Trekk och lär nog stanna kvar:)
Rider i ST comfort, espaniola och snart väntar jag hem Gaitern som jag har stora förväntningar på:)
Jag hoppas me att din Dressage blir bra på pållarna;) du vet nog vem jag är:banana:

hej!

Har idag testat en bomlös för första gången och det var ju hur skönt som helst. Snacka om att man får mycket bättre sitts:)

Men har bara en fundering.

Hur reagerade era hästar första gången:confused:

Min gick snällt i skritten, var lite fundersam i traven och i galoppen så sparkade han bakut hela tiden i början. När jag hade ridit ett tag så slutade han att sparka bakut och var sitt normala jag igen i galoppen, väldigt pigg och ville inte alls ta det lungt.

Att tillägga är att hästen inte blivit riden på mer än tre veckor och att han tidigare gått med en sadel som varit för smal för honom. Att han inte blivit riden beror på att han haft ont i ryggen pga. sadel och istället har vi bara tränat från marken, vilket han inte tycker är så kul.

Tror ni han reagerade så där därför att han var ovan:confused: :confused:

MVH Therese

En bomlös släpper igenom mer av ryttaren än en sadel med bom gör, vilket både är en fördel och en nackdel (i vissa fall).
Om han har lite ont i ryggen kanske du spände dig i galoppen och han reagerade på det för att det gjorde ont?
Oftast är det någon sådan enkel förklaring.

Min häst reagerade i traven när jag bad om mycket samling att sätta sig i en piaff helt utan förvarning för att mina hjälper gick så mycket mer igenom än jag var van vid...tilläggas ska att hon var långt från klar för det och det gav ett rejält bakslag i träningen då hon hade problem med låsningar och sina bakknän, vilket jag vid det tillfället inte visste om.

Det tar ett tag innan man vänjer sig, men de är bra sköna att rida i.

Nä, där håller jag inte med dig alls.

Jag jämför en BB Ecyuer och min Espaniola.
Min häst sa: för h-vete morsan vad du tar i!!:devil: när jag bad om lite böjning med sittbenen precis som jag brukar i min bomlösa. Den var verkligen skarp och tydlig.
Min teori är att en bom visserligen fördelar trycket på ett annat sätt men även tar med signaler i den hårda bommen.

/T

Ecyern är det träbom i inte läderbom. ;)
Det är stor skillnad mellan Eponan och Ecyern. Ecyern gillar jag inte alls, men Eponan älskar jag.

Jo det är ju det negativa att bommen tar en del av signalerna, men med en läderbom kommer man mer åt bomlösa hållet.

Ps: Jag försökte inte jämföra sadlarna och säga att det är bättre med bom. Det var bara en hög tanke i mitt skalle på vilken sadel jag vill ha. ;)

Hm...nej nu missförstod jag dig va?

Mja jag motsatte mig din kommentar "En bomlös släpper igenom mer av ryttaren än en sadel med bom gör....."
Vilket jag inte alls tycker då. Jag tycker bommen förstärker signalerna mer än vad tex min espaniola gör. Tycker mjukheten i den bomlösa gör att en del signaler inte kommer med.
Svårt att hitta en jämförelse som är vettig hmmm men en köksstol och en soffa då.. vilken släpper i genom mest?

Tror att Eponan är en bra sadel har bara sett den inte ridit i den tyvärr. Mest förtjust är jag än så länge i min Espaniola då jag kan "mecka" med den och bygga om efter behov.
Eponan kan man inte byta koppjärn i själv va?

/T

Jaha okej.

Jag har bara suttit i två bomlösa och på min häst upplevde jag det som att den släppte igenom mer, men å andra sidan red jag i en Portuguesa innan, vilket säkerligen förklarar en del av "släppa igenom" känslan.

Eponan red jag en del i när jag var på praktik i Danmark och älskade den, men just då tålde min hästs rygg ingenting. Nu börjar hon äntligen bli okej igen (har haft låsningar, har ärr i ryggmusklerna m.m.)

Nej det tror jag inte att man kan med Eponan, eller ja jag är ganska säker på att man inte kan det.

Jag vet nog vad som hänt här;)
Hästen din har gått med en för smal bom, alltså har det klämt...nu lägger du på en bomlös och VIPS så klämmer det inte och hästen känner sig fri och glad!
Varför kan inte hästar reagera så med lycka:)
Att hästen sen var pigg när du red så vet jag själv att min isis är SÅ känslig, och hästen känner av oss mer i en bomlös sadel för att man kommer för det första närmre i sadeln, dina sittben kan fasktikst kännas till hästen, du följer bättre med i ditt säte och hästen känner ju av det bättre och ä du "snabb" där så visst, samt att du kankse omedvetet satt på olika sätt som framkalllar mer påskjut osv...
så ge det några ggr och låt du själv lära känna sadeln och din kropp!
För jag lovar, du kommer vara mer medveten om hur du rider nu:idea:
Hästen tror jag fixar detta galant, nu är det upp till ryttaren att få ordning på sin kropp * tro mig, jag vet!!*

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka