Jag är TRÖTT på hans vaktande!

paradiset

Trådstartare
Men allvarligt, vad jag än testar så slutar inte min hund utan han vaktar mer och mer med skarpare och skarpare skall! Han skäller bara grannen går i lägenheten ovanför ( men de är ovanligt högljudda, springer och klampar och ibland låter det som att de flyttar möbler :shock: ) Vi bor i hyreshus och Melvin som hunden heter skäller inte tyst och några ggr utan han skäller skall efter skall efter skall så han verkligen låter livsfarlig för ovana gäster!

Skälla på honom argt förkastade vi fort för som sagt ev stress eller ångest eller vaktande ska ju inte vi förstärka genom att skrämma eler skälla med. Så vi är ganska passiva nu och t om helt passiva från ljud från grannen men även när det knackar på dörren försöker vi vara lugna och hunden VET han ska stanna på andra sidan grinden men försöker så fort han får chansen smita förbi eller öppna den själv och öppna ytterdörren!

Han är ingen tuff hund utan tvärtom osäker och överdrivet fjäskig vid besök. Så vi vill få honom att förstå att han inte ska ta den stöten ALLS, det är våra gäster och vårt ansvar! Nu funderar jag på att helt ta bort honom från situationen som han uppenbart inte klarar av och stänga in honom i köket utom synhåll för besökare och hallen som han vaktar. Tror ni en hund kan förstå att konsekvensen av skällande är att bli utestängd från det roliga?

Han är 20 mån och har blivit värre men alltid vaktat på dörren sedan han kom när han var 13 mån.

Sv: Jag är TRÖTT på hans vaktande!

Eller som jag nyss sa till maken ;)

Hur förändrar man en hund som översatt till människospråk:

Skriker hysteriskt när det knackar/ringer på dörren: DET KOMMER NÅGON; HERREGUD vad ska jag göra? Alarm, Alarm det kan vara en tjuv! Snälla hjälp mig-vem är det som kommer?? :D

Till:

BUFF, hallå polare, det kommer någon kan ni öppna och kolla? :cool:

jag är ingen expert men jag tror att jag hade gjort som så att när det knackar på dörren så går jag i lugn takt fram till dörren, med hunden bakom mig. sen klappar jag honom och talar lugnt med honom, för hunden bakom mig och öppnar dörren, hälsar på personerna och låter sen hunden hälsa. då blir det hela en lugn upplevelse och förhoppningsvis lugnar det ner honom :)

jag hade inte haft hunden inlåst

Det fungerar inte på vad jag vill. Visst om han får följa med så tystnar han när dörren öppnas men pga hans osäkerhet hälsas det hysteriskt o fjäskigt så jag vill inta ha honom där. Jag vill inte med hunden in i situationen som han så tydligt visar han inte är mogen för. Han bör få slippa men hur lär man hunden "jag tar över"? Hopp i korgen är SKITSVÅRT" HELA HAN VIBRERAR och han SKA hälsa! Så länge han ser gästen vill han dit, självbehärskning är helt klart inte hans grej. Jag har heller ingen naturligt bra plats för korgen en bit bort men inom synhåll för dörren heller. CM håller ju hunden bakom sig men det går inte, min springer förbi och tacklar alla barn is in väg vrålskällande som en attackhund till dörren, eller grinden om den är ordentligt stängd annars öppnar han den och springer fram och är ytterdörren olåst så öppnar han den med :o

Hur berömmer man efter ETT skall eller klickertränar en blockerad hund som skäller hela vägen fram till ytterdörren från ett annat rum???

VÅgar man tillrättavisa utan ord med tex att handgripligen ta bort honom i nackskinnet från ytterdörren " den förbjudna platsen" till bakom grindarna?

Han är faktiskt oerhört envis min hund så ibland får man frångå vissa principer och säga till honom att nu har du gått för långt i att ignorera mig!

Om jag bara VISSTE att metod (?) skulle hjälpa så skulle jag gärna ge den en chans men hur vet man vilken metod som fungerar på min hund?

Arrangera så att en kompis ringer på dörren för att träna hunden. Lägg en liten matta en bit från ytterdörren. När det ringer på dörren ska hunden lära sig att gå och sätta eller lägga sig på den mattan och stanna där tills besökaren har hängt av sig eller hur länge du vill att han ska sitta där. I och med att den som ringer på dörren gör det enbart för att du ska få träna så känner du ingen stress att du måste öppna snabbt. När du öppnar så fortsätter du koncentrera dig på hunden så att den blir kvar där den ska vara.

Som ett helt annat moment måste du även träna hunden att vara tyst. Prova att träna med klicker. När hunden är helt tyst så klickar du, berömmer och ger belöning. Flera gånger om. När han skäller står du bara och väntar ut honom tills han blir tyst, då blir det ny klick och ny belöning. Likaväl som man belönar skallet när man skalltränar måste man belöna "tystet" när det är det man tränar. Det brukar inte ta lång tid förrän de kommer på att om de är tysta så blir det godis.

Det lönar sig inte att ryta och skrika, ni blir bara mer stressade båda två.

Ge han ingen anledning till att skälla. Håll koll och va beredd innan han skäller, minsta tecken på att han stannar till, höjer öronen och lyssnar så få han att tänka på annat. Det skulle jag testa iaf:).

Börja lek med honom när dessa grannar börjar stöka, ta favorit leksaken och få honom på andra tankar så du bryter hans vanemönster. Eller göm godis så han får leta upp det så han vänjer sig vid att när det hörs oljud så är det inget att bry sig om. Tror knappast han struntar i dig, leksak och godis för att stå och lyssna och skälla på grannarna men det är vad jag TROR;).

Sen när det kommer till korrigering så skulle jag när någon ringer på dörren säga till att han ska ligga kvar i sin bädd, inte öppna dörren förrens han är tyst. Springer han till dörren lägga honom på bädden igen och säga tyst sen berömma mycket när han varit tyst och du öppnat. Det viktiga är bara ditt tålamod, att inte ge dig utan ska han ligga där så är det så hur många gånger han än bryter det du sagt.

Att stänga in tycker jag inte tar tag i problemet utan skallen kvarstår ju, utan man måste börja jobba med komandon så han förstår vad man menar och mycket beröm när han gör rätt. Och det viktigaste inte tjata och gnata för då hör han ingenting men va konsekvent. Hoppas det löser sig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 940
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 430
Senast: Gumman123
·
N
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd. Jag och min sambo har flyttat till ny lgh med vår treåriga boxer. Vi har nu fått reda på att hon skäller vid...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Jag har nu lärt känna min hund så bra så jag vet varför han beter sig som han gör, problemet är nu hur jag bäst löser det?? Min hund...
Svar
6
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka