Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

S

sialina

Vi håller på för fullt att bygga ett häststall kombinerat med garage och sadelkammare. Vi har murat upp stallet och min önskan är att vi ska mura upp boxarna också men då behöver jag köpa boxdörrar, fönstergaller och galler mellan boxarna. Någon som har bra tips på var man kan köpa detta och vilka regler som gäller? Vi har 4 boxar och kommer att ha 3 stora och en ponny där. Jag skulle vilja ha en dörr till ponnyn som han kan se ut genom så han inte blir så ensam.. Tar tacksamt emot alla tips och info!
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Hola,

Ett mått man skall ha i huvudet är att boxdörren måste vara 120 cm bred.
Immer här på forumet har jättefina murade boxar med luftiga dörrar som en liten häst skulle se ut genom. Hon har länkat till bilder på lite olika ställen så prova att avända sökfunktionen.

mvh Eva
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Såhär har de gjort i stallet jag had emin häst förut!

gosan3.jpg
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Du får hemskt gärna pma mig om vart ni köpte era boxdörrar:laugh:
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Får man fråga varför ni har dörrar med galler/stänger? Är man inte rädd för ev skador om hästen sparkar etc? (jo, jag vet att det finns minimått på hur galler ska se ut, men ändå)

Har aldrig sett ett stall med sådana boxdörrar, därav min fråga...
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Dörrar med galler/stänger har man när man har murade boxar.
Då får luften möjlighet att cirkulera fritt.

Immer
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Ja du fick svar på din fråga från annat håll :laugh:

Er andra skickar jag PM till!
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Vad kostar det att mura då ?
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

moffsan:
Gillar dina boxdörrar väldigt mycket. Vill du skicka PM till mig om var jag kan köpa sådana?
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Dörrar med galler/stänger har man när man har murade boxar.
Då får luften möjlighet att cirkulera fritt.

Immer

Blir det så mycket tätare med en vanlig dörr alltså?

Jag funderar på murade uteboxar med vanlig dörr och galler att stänga för natten längst upp, det är alltså ingen bra idé?
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Förutom ventilationsaspekten gillar jag gallerdörrar då man lätt o snabbt får uppsikt över hela hästen från stallgången! Nackdel ( i ett stall jag höll till i en del förr) kan vara om nån häst upptäcker hur mycket det låter, hur mycket uppmärksamhet man får och hur kul det då är att stå och sparka på dörren....;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

Det låter som en bra lösning i uteboxar. Hela gallerdörrar där kanske ger lite väl mycket drag i boxarna. Finns ju även trädörrar med smala luftglipor kanske kan vara nåt? Annars skulle jag nog vilja ha någon mer ventilation i bakkant, kanske en öppen glipa mellan vägg och tak, eller någon form av block med hål? Så att det inte bara blir ett enda friskluftsintag, tror luften kan bli väl stillastående då.
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

vet inte var du bor men jag forsoker bli av med 4 dorrar, 120 bred och 150 hog. billigt. vanliga tradorrar och 2 har skydd pa insidan mot sparkar el dyl. tyvarr ingen dorr for pony. pma mig om du ar intresserad.
jag bor i varmland om du ar intresserad..
valdigt fint det dar murade stallet MEN kan vara problem med det dar bangandet. alternativ ar tradorr med spjalor.. fint var det dock..
kat
 
Sv: Jag behöver boxdörrar till mitt stall...

*kl*

Hej hej.. jag har oxå murade boxar, men har vanlig trädörr... Har även låtit bli att ha galler på och imellan boxarna, tycker det funkar ypperligt utan...

Bilder:

Från stallgången.. På Höger sida är det utskuret två Fyrkanter i boxväggen, de har vi gjort till Shettisarna, så de kan titta ut... :p

28597528.jpg


Här ser man hålen till shettisarna bättre (iaf. den ena)
28597590.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp