Bukefalos 28 år!

jag behöver gnälla av mig...

Bewildered

Trådstartare
Jo, det är ju som så att jag har en liten schäferkille på 4.5 månad som är uppe i spökåldern rätt ordentligt. Nu har jag tur så han spökar mest på sånt som han ska spöka på, nerrivna blomkrukor när vi kommer hem, folk som är spända/aggressiva/stirriga, suspekta ljud osv. Sånt som jag eg. vill att han ska reflektera över även som stor, fast inte riktigt med en SÅ pass stor reaktion.

Nu är det som så att dom flesta människor vi möter kommer på förr eller senare att han är en valp och därvid bara fjantig. Många vill pussigulla och hälsa, helt okey så länge dom snackar med mig först. (avskyr när folk tycker att min hund är allmän egendom..)

..men ett par gånger har jag - och hunden - blivit provocerade väldigt medvetet av en utomstående part.. och hur hemskt det här än låter så är det i majoritet medelålders män med härknytning till mellanöstern/arabvärlden. Så även idag. (Llewellyn, det var inte första gången idag.. har hänt liknande saker innan men då har jag inte orkat bry mig)

jag måste fråga... är det fler av er tjejer med "stora" jyckar som mött på samma sorts pissiga attityd där folk a) provocerat er hund och er för att sedan b) gorma på er hund för att när du säger ifrån sedan c) säga att det är olagligt att ha en folkilsken hund man inte har pli på nere på stan?

Min kille är Långt ifrån folkilsken - jag är det däremot. Men har någon annan drabbats av liknande händelser eller är det bara jag som har otur?



och innan dess mötte vi en liten terrierthingy på vägen ner till stan, lagom när Batzo släppt denna lille aggressiva tingest släpper lillens ägare på kopplet (flexi..) varvid den lille sk*ten kastar sig i arslet på min intet ont anande valp och gör en bettmarkering. Jag är blind på högesidan och såg därför inte rörselsen mot oss.. så allt jag hör är Batzo som skriker till, vänder mig och ser damen slita tillbaka sin hund, lägga den och hålla den nere... fick inte ens en fråga om hur det hade gått med min valp.... Och vad jag älskar dom där rabiata småskitarna till hundar som finns här i mitt bostadsområde... *grumpftgrumpft*

jag har en mäkta arg dag idag... tur att min valp är bäst i stan ändå ;)
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

låter inget kul alls...

jag kan inte säga att någon provocerat varken min cc eller schäfer men vet när jag var ute med schäfern när han var yngre att folk på andra sidan en gata ofta kunde vissla, uppenbart lockande på hunden som genast reagerade och undrade vad det var men oftast inte brydde sig mer än att stanna upp, titta och sen gå vidare....

Aldrig mött någon som "hållt på" på nära håll...
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

Jo, vi har folk på både distans och nära som pussigullar och lockar och har sig.. oftast skiter både hunden och jag i dom.. men när dom börjar gorma och ha sig så jävlar.
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

Hehe, jag är också rätt folkilsken när det väl kommer till.:angel:

Och jag som har 2 schäfrar har blivit provocerad av andra människor, oftast av utländska/invandrar män, hittills enbart med gamlingen.

Det mest vanliga är att man går i godan ro och så visslar ngn efter hunden, morrar eller skäller, varav jag ger en ond blick eller i annat fall sköter hunden 'jobbet' själv. Min gamling är rätt beng i huvudet så det slutar med att han tänder till och skrämmer skiten ur dem:devil:

Men en gång minns jag när jag och sambon var på väg någonstans med hunden, och en svart kille börjar moppsa upp sig och retar hunden, och sambon min (som tydligen hade en dålig dag) vände sig om och sa "Håll käften din apa innan hunden hugger dig". Lite roligt var det trots allt då han faktiskt höll käft och bad om ursäkt.:angel:

Med valpen som nu är 6 månader så har mååånga alltid tagit för givet att man får gå fram och hälsa. Spc. när han var liten och go. Jag blev helt rasande och sa att så gör man bara inte!:mad:
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

du anar inte hur skönt det var för mig att läsa det där idag... TACK! Det var faktiskt en enorm lättnad... då vet jag att det inte är mig det är fel på, eller min hund för den delen. Du är värd dagens kram!
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

du anar inte hur skönt det var för mig att läsa det där idag... TACK! Det var faktiskt en enorm lättnad... då vet jag att det inte är mig det är fel på, eller min hund för den delen.
Kul att höra.:p
Men det är dessvärre så det är, jag förstår inte varför människor ska hålla på så där? Vart är det roliga?
Om det är någon det är fel på så är det helt klart dem, inte dig, din hund, eller mig eller min hund;)

Du är värd dagens kram!
Oj, tack så hemskt mycket, Det värmde verkligen!:bow:
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

Kul att höra.:p
Men det är dessvärre så det är, jag förstår inte varför människor ska hålla på så där? Vart är det roliga?
Om det är någon det är fel på så är det helt klart dem, inte dig, din hund, eller mig eller min hund;)


Oj, tack så hemskt mycket, Det värmde verkligen!:bow:

Tjadu.. jag vet inte varför.. snuttigullet kan jag kanske förstå, många låter ju vemsom hälsa på valpen.. men det här provocerandet... kan det vara för att känna sig häftiga? Ungefär som småungar som kastar äppel på grannens mur utan anledningen? Få någon form av häftighets boost, "Fan va tuff jag e som vågar mucka med nån som har en siochsåhund för det vet ju alla att hundägare inte släpper sina hundar på folk"...

Jag kände mig som världens sämsta människa innan, du lättade upp min dag massor! :D Min första egna hund.. så jag kanske är en aning överkänslig ;)

hur kommer det sig att man låter sådana människor smolka ner ens dag egentligen? Jag brukar få mängder med komplimanger på min fjant, både att han är väldigt fin och väldigt väluppfostrad.. varför glömmer jag bort hur duktig han är för att en sån idiot ställer till det?

..*S* låter som om din gamling skulle falla min mor i smaken "Det är Bara BRA att dom väsnas på folk som beter sig konstigt, är det bara kontrollerat så gör det Absolut ingenting..!"
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

de som är värst är dels (svenska) studenter på bussen som försöker härma en morrande och skällande hund (vad är det med folk och deras härmande av djurläten? samma sak när jag åker buss med katten, alltid är det någon som mjauar...) och alkisarna (svenska) som tycker att mina hundar liknar nån hund de har haft och de måste bara få hälsa och kela lite.
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

Studenterna har jag inte haft några problem med alls..

Alkisarna däremot.. hehe, jag jobbade på systemet i somras så dom flesta tycker på att dom "känner" mig. Jag slipper undan dom med att presentera Batzo som "Bitsk och han ska bli vakthund när han blir färdig"
"Oh.. då ska han bli en sån som bits?"
"Jajemensan, nu ska vi gå, ha en bra dag!"

brukar räcka med det så vill dom inte hälsa fler gånger..
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

När jag fick valpis så förberedde jag mig på att folk skulle vilja komma fram och gulla med honom, vilket de även gjorde. De som frågade vid 'bra/rätt' tillfälle har givetvis fått hälsa på honom. Men jag kan då erkänna att jag fått en och annan chock när jag tex. stod och väntade någonstans, eller i värsta fall tränare lite smått med valpis.
Så kom vissa och bara "Nämen Ååh, titta vilken söt liten valp, jaaa heeeeeeej på diiiig vääänneeeen" men värsta bebis rösten och valpis blev skit glad och bara tjooohooo! Tack för den liksom, komma och avbryta en hur som helst-Utan lov dessutom!:eek::mad:
Skäms folk verkligen inte, eller har dom ingen hjärna att tänka med längre än vad näsan räcker?

Och inte nog med det, när han i sin extas hoppade och ville pussas så sa jag "Nero nej, inte hoppa" så att Han skulle lära sig, men att även De som fick hälsa skulle knuffa bort honom när han gör så. Vilka svar jag fick då, "Näe men det är Ok, han är så söt så". Liksom-hallå?! "Nej, han kommer nog inte vara lika söt längre när han väger 40 kg och hoppar på folk på det viset" har jag då sagt.
Har hänt flera gånger att jag lackat ut totalt vid liknande tillfällen och varit riktigt otrevlig och bett dom ge fan i Min hund.
Till slut blir man rätt så trött på det, att människor gång, på gång, på gång ska komma fram hur som helst.:cool:

Och ja, dessa 'typer' som ska provocera och styla för sina polare när man går där med sin hund. Vid de tillfällen har jag låtit gamlingen bli rabiat och även peppat honom lite:angel: Bästa är när man dessutom 'råkar' släppa efter på kopplet lite så att det Ser ut som att jag Kan tappa honom och han kommer närmare dem:devil: - och Oj så överraskade de plötsligt blir och backar undan i all hast. Hehe, vad ond jag känner mig nu.:angel:
Men, jag kan inte rå för att jag har en pantad omplacering som tycker att det är Hans plikt att beskydda mig, faktiskt.;)

Jag har slutat bry mig om människor som tror sig vara något eller som lägger sig i hur jag fostrar,tränar osv mina hundar. Jag har kommit på att livet är allt för kort att man ska låta sin dag bli förstörd pga. sådant. Men å andra sidan så förstår jag dig att du tar åt dig-för det är ju knappast ett normalt beteende att främmande människor ska bete sig så konstigt mot en/ens hund.

Men det var som sagt glädjande att höra att jag lättade upp din dag:p
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

*S* Mjo... man blir nog lite otrevlig när det för femtielfte gången samma dag kommer fram nån alt. står på håll och "snuttigullar" med hunden. Nu är förvissa min kille en sån som på sin höjd vrider på huvudet och tittar på dom när dom fjantpratar med honom vilket är väldigt skönt.. så det irriterar mig mer än det stör honom egentligen.

Blev faktiskt riktigt stolt idag, gjorde eg. en lite elak grej mot honom nyss.. vi tränade inkall, fot, sitt och ligg löst utanför huset och jag hade en killkompis med som är batzos busochlekpolare.. Vi har testat tidigare när han varit lös om han går till någon som snuttigullar, men då utan namn.. det gjorde han inte. Nu fick Batzo kommandot fot... Kompisen ropade, lockade, pockade men inte en min gjordes att gå till honom förrän Batzo fick ett varsågod :D Kanske inte en reservation alla vill ha i sin hund, men det är en grej jag uppskattar och verkligen, verkligen vill ha i min.


..ibland längtar jag verkligen till han blir en vuxen hund... *S* Nu är han visserligen rätt stor ändå.. nyss fyllda 19 veckor och runt 22-23 kg smal om inte mer nu, var nån vecka sedan jag vägde honom sist.

och jag tror på att man får vara lite ond ibland.. ;) det bor nog en liten jävel i oss allihopa. :devil: Du är itne med på att köpa en t-shirt där det står "Never mind the dog - beware its owner"? ;)
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

Du är itne med på att köpa en t-shirt där det står "Never mind the dog - beware its owner"? ;)
:rofl::rofl: Jo, lätt att jag är med på det, helt ärligt alltså! SÅ klockren!:rofl::bow:

Vad smart grej att träna det du gjorde. Har inte tänkt på det själv faktiskt:o *planerar morgondagens träning*;)

Duktig kille du har som inte bryr sig!

Nu är min Nero väldigt glad i det mesta, fast trots det så går han inte fram till andra människor alt. hundar utan min tillåtelse, inte ens när han är lös, då kommer han oftast självmant till min vänstra sida och går fot tills vi gått förbi.:bow: Och det är, lustigt nog något jag inte ens tränat in...

Du har rätt, det bor en liten :devil: i oss alla-Moahaha!
 
Sv: jag behöver gnälla av mig...

*S* Jo, han e faktiskt väldigt duktig överlag :D det där "inte gå till folk"tränandet kommer från min kära mor. Hon har en hel del intressanta grejer för sig och i en tid då man oroar sig för att folk ska stjäla ens hund så.. tänkte jag ska försöka utveckla det senare till att han förhoppningsvis lär sig att vägra gå/varna om någon försöker ta honom när han sitter bunden nånstans. Vi får väl se vad som händer.. han e ju bara en liten skit än så länge.

Bra, då beställer jag helt enkelt tid i tryckverkstan.. vilken storlek och färg vill du ha på t-shirten? ;)

Han verkar duktig din nero :) tusan, jag tror många gånger att dom lär sig/snappar upp så mycket mer än vi tror.. Som tex det där med "Naej, nu räcker det vännen, gå och lägg dig" det är ju inget man tränar.. de är bara något som växer fram i det hela..

*S* Jag tror man behöver ha den där lille djävulen i sig för att inte bli helt överkörd ;) så mer jävlighet och jävlaranamma så blir det nog bra ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 395
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag bor utanför stan, så hittills har jag tagit det rätt lugnt med min 4-månaders WSS valp, och mest låtit henne springa med lös i...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Viveka
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp