Jag behöver hjälp !!

Sv: Jag behöver hjälp !!

hmm travare om några brukar ju ha skyhög arbetsmoral och drivkraft - MEN på ridbanan brukar de ofta inte vara tillräckligt musklade och tränade för att orka jobba på de vis många ofta kräver. de krävs för mycket för tidigt.. jag har aldrig mött en ras representread som travaren att vara så otroligt arbetsvillig och viljan att vara ryttaren till lags är jättestark. man kommer långt på det bara de får hinna med och muskla på sig så de är väl förberedda för uppgiften.

är det där du känner att de inte vill jobba? för att de inte kan?? för att de inte får möjligheten.

men många tror att de räcker att de tävlat på travet och sen skritta i skogen så ska de orka bära sig i ett ridhus på små volter - det är ju två helt olika arbeten.
De enda krav jag har ställt på honom är att han ska skritta två hela varv på ridbanan utan att stanna.. Han är säkert arbetsvillig men han orkar inte bära mig om man säger så han har inga ryggmuskler och han inte blivigt riden på jätte länge.
Han saknar lite motivation att röra på sig men jag försöker få han att tycka det är kul genom att berömma honom jätte mycket när an gör rätt och inte stannar.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Om jag vore dig hade jag ridit ut hela första tiden, skrittat ute i skogen offroad och få honom att lyfta benen och kolla vart han ska, då använder dom automatiskt rygg och bakbenen. Ut och klättra.. osv.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Han hade bara typ gått premie och kval lopp sen blev det massa strul tydligen ..Han sa att det var därför han köpte honom..

Jaha , men han är iaf kvalad och då är dem tränade för start så han ahr ju mycket travartrav kvar och antagligen svårt för galopp? Eller är han lätt? det är ju olika mellan individerna. Du vet att du kan söka på hans namn på STC hemsida på sportinfo och se hur mycket han gått,och historik och sådant :)

Lycka till , tänk som om han vore 3 år och oinriden så kommer du få en superfin häst så småningom :)
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Jaha , men han är iaf kvalad och då är dem tränade för start så han ahr ju mycket travartrav kvar och antagligen svårt för galopp? Eller är han lätt? det är ju olika mellan individerna. Du vet att du kan söka på hans namn på STC hemsida på sportinfo och se hur mycket han gått,och historik och sådant :)

Lycka till , tänk som om han vore 3 år och oinriden så kommer du få en superfin häst så småningom :)

Han är nog den enda hästen jag någonsin träffat som föredrar galopp för trav. Jag har börjat longera honom nu och det går mycket bättre han skrittar på bra och varje gång jag vill att han ska trava så blir det bocksprång och galopp, men den bara skit lugn trav det är jätte skumt men det verkar som det är glädjesprång :D
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

jag får nog åxå säga samma tips som någon skrev här, rid ut så mkt det går, då menar jag inte flänga en runda;) utan ta vara på den naturliga bjudningen de har när man rider ut, och bara för att vägen är rak behöver du inte rida rakt! tex en sväng in på en annan väg, försök med ledande tygeltag och putta till med skänkelen, många tempoväxlingar osv osv, det har funkat på mina varmblod så jag delar gärna med mig av tips som funkat för mig!
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Var ett halvår sedan jag fick hem min travare han hade stått ett år och var/är inte så utbildad bara riden lite då o då o skog och mark.
Och jag ska säga att första gången jag satt på honom sa jag det känns som att rida på en kamel och dte har även mina andra travare innan gjort.
travare är vingliga och snubbliga.
men efter ett par månader så vinglade han inte mycket han blev stadigare och stadigare.

jag skrittade ca 2månader rakt fram i rask takt för att få igång honom och sedan började jag gå bredvid stigarna så han fick lyfta på fötterna och jobba med ryggen.
jag började klättra 2dar i veckan dock bara så länge han orkade ca 5-6gånger.
jag började sen trava och dte va hemskt att sitta på den kamelen det vinglade och jag red som en kratta..
men det blev bättre och bättre vi har tagit några galopper men han orkar interiktigt än så jag ska vänta ett tag med galoppen och bara fortsätta jobba på skritten och traven:)
det är så otroligt stor skillnad på honom så dte är inte klokt mot när han kom till mig!
han tålamod och ha inte för bråttom har jag lärt mig under dethär halvåret:)
lycka till!!!

/timme
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Kom in på denna tråd och det att det är intressant att läsa om detta. Jag är uppvuxen med travhästar och både ägt och tränat hästar till trav. Och har en egen ridtravare. Det är mycket arbete men när man väl får till det brukar det fungera bra.

Det finns en bok som finns till hjälp hur man ska tänka när man skolar om travhästen till ridhäst.

Den heter: Från tävlingstravare till ridhäst av Lillian Holmer

Hoppas det löser sig snart!!
// Sandra :)
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

hmm travare om några brukar ju ha skyhög arbetsmoral och drivkraft - jag har aldrig mött en ras representread som travaren att vara så otroligt arbetsvillig och viljan att vara ryttaren till lags är jättestark. man kommer långt på det bara de får hinna med och muskla på sig så de är väl förberedda för uppgiften.

ditt inlägg gjorde mig varm i hjärtat!
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Du har rätt i ditt tänk när du berömmer för att han ska tycka det är kul samt att ni ska ut i skogen och skrota nu men om han som du säger inte har mycket ryggmuskler är det bättre om ni promenerar en del också, långa promenader i skritt är stärkande. I övrigt får du tänka dig honom som en unghäst (men kanske lite mognare) så ta en vända ner till biblioteket och låna massor av böcker!

I skogen kan du också ta hjälp av naturliga hinder, t.ex. stenar och träd som draghjälp för tygeltagen. Han lär väl inte traska rätt in i ett träd direkt och travare brukar vara väldigt lättlärda och som någon sa, arbetsvilliga.

Lycka till.
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Hej! Jag har haft ridtravare större delen av mitt liv, fick min första som 11 åring och är idag 41....så det har blivit några stycken. Det finns en bra hemsida som heter ridtravare, googla så får du fram adressen, där de har en skola för hur man ska komma igång. Balansen kommer men mycket cavaletti...går ju även i skogen, rid över allt som du kan hitta. Tygeltagen blir ju samma som med en unghäst snabba eftergifter och massor med beröm. Du skriver inget om hästen gått på banan och isf hur länge. Kan vara så att den är van vid mycket skarpa bett. Lycka till!:)
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Börja med Horsemanship, va ute och gå med honom i upp och nerförsbackar och tömkör honom/henne lätt skulle nog jag har gjort! Lycka till !:)
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Tack men nu har jag ridigt honom en månad lite drygt och jag har longerat honom och massa sånt så han känns bättre nu men jag tänkte börja skritta lite längre turer nu men just nu jagar dom så det får vänta ett tag , Men tacj för tipset:bow:
 
Sv: Jag behöver hjälp !!

Hej på er, varmblodsmänniskor! tänkte bara berätta om min blogg, där jag skriver om mig och "mitt" varmblods vardag, tips på träningar, övningar m.m kommer komma. Välkomna och ta er en titt!

http://livetmedappo.bloggplatsen.se
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 353
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 917
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp