Jag behöver ta tag i mig själv - vart vänder jag mig?

anhe

Trådstartare
Jag skulle vilja jobba på en del saker hos mig själv, sånt som står i vägen för mig och gör att jag inte uppnår mina mål i livet. Målen är ganska basala. Ett visst mått av lycka till exempel. Jag skulle dessutom vilja jobba på en del saker i min relation till min partner, men kanske måste ta en sak i taget. Det här handlar alltså inte om några djupa livskriser, men jag vill uppnå personlig utveckling. Skulle behöva någon sorts coach i livet. Bär t.ex på en del ilska och bitterhet som jag inte vill ha. Varför det är en lång historia utan någon dramatisk bakgrund, men något jag vill förändra och behöver nog lite hjälp på traven.

Jag har ingen aning om hur man går till väga. Vart vänder jag mig? Vad kostar det? Hur gör man?
 
Under förutsättning att detta inte handlar om att du lider av någon depression eller annan psykisk störning (vilket det inte ser ut att gälla utifrån din trådstart):

Jag skulle rekommendera valfri privat psykoterapeut. Misstänker att man kan söka på Google med ort och psykoterapi

Kostnad: Ca 1000 kr/tim, kanske lite mer, kanske lite mindre.
 
Du kanske kan söka på samtalsterapi, och se om något intressant dyker upp i närheten av dig?

Det som känns viktigast (för mig) är att personkemin mellan mig och terapeuten stämmer.
 
Jag skulle också googla psykoterapeuter. Det finns numera även en uppsjö av så kallade "livscoacher" som förmodligen är billigare men - man får nog vad man betalar för ... De har ingen ordentlig utbildning, vilket däremot psykoterapeuter har.
 
Jag skulle vilja jobba på en del saker hos mig själv, sånt som står i vägen för mig och gör att jag inte uppnår mina mål i livet. Målen är ganska basala. Ett visst mått av lycka till exempel. Jag skulle dessutom vilja jobba på en del saker i min relation till min partner, men kanske måste ta en sak i taget. Det här handlar alltså inte om några djupa livskriser, men jag vill uppnå personlig utveckling. Skulle behöva någon sorts coach i livet. Bär t.ex på en del ilska och bitterhet som jag inte vill ha. Varför det är en lång historia utan någon dramatisk bakgrund, men något jag vill förändra och behöver nog lite hjälp på traven.

Jag har ingen aning om hur man går till väga. Vart vänder jag mig? Vad kostar det? Hur gör man?
Låter som att en livscoach är det du behöver. Googla :)
Jag har gått hos en och jag fick mycket hjälp!
 
Jag skulle också googla psykoterapeuter. Det finns numera även en uppsjö av så kallade "livscoacher" som förmodligen är billigare men - man får nog vad man betalar för ... De har ingen ordentlig utbildning, vilket däremot psykoterapeuter har.
Jag har, som jag skrev, varit till en livscoach och fick mycket hjälp. ...och inte var det billigt heller.
 
Jag har, som jag skrev, varit till en livscoach och fick mycket hjälp. ...och inte var det billigt heller.
Jaha, jag utgick från att det var billigare eftersom de inte har någon särskild utbildning, vilket psykoterapeuter har.

Vad som passar en beror nog på vad man är ute efter.
 
Nej det är väl en smaksak. För mig funkar det inte att öppna mig för någon som inte är på samma våglängd.
Nej, men det är ju en annan sak. Det jag vände mig mot var att kemin skulle vara viktigare än utbildning. Då kan man ju lika gärna prata med sin empatiska faster eller granne. Det är att underkänna värdet av de utbildningar som t ex psykologer och psykoterapeuter har.
 
Jag skulle vilja jobba på en del saker hos mig själv, sånt som står i vägen för mig och gör att jag inte uppnår mina mål i livet. Målen är ganska basala. Ett visst mått av lycka till exempel. Jag skulle dessutom vilja jobba på en del saker i min relation till min partner, men kanske måste ta en sak i taget. Det här handlar alltså inte om några djupa livskriser, men jag vill uppnå personlig utveckling. Skulle behöva någon sorts coach i livet. Bär t.ex på en del ilska och bitterhet som jag inte vill ha. Varför det är en lång historia utan någon dramatisk bakgrund, men något jag vill förändra och behöver nog lite hjälp på traven.

Jag har ingen aning om hur man går till väga. Vart vänder jag mig? Vad kostar det? Hur gör man?

Jag vet väl inte riktigt i vilken ände jag ska börja, det är väl det, livscoach, samtalsterapi, psykolog, psykoterapeut, familjerådgivning, känns som det finns mycket att välja på. Man vet ju hur man gör när man behöver uppsöka en läkare, men det här är främmande mark.
 
Jag hade ungefär samma skäl som du och började först hos psykologistudent på universitetet vilket var billigt och en bra början för att lära mig öppna upp, men därefter hos en erfaren psykoterapeut som verkligen hjälpt mig att ta jättekliv. Problemen i relationen löste sig automatiskt i takt med att jag kom till rätta med övriga saker.

Betalade 700 kr per 45-minuterssession och gick ungefär varannan vecka i ca 2 år. Hade kunnat sluta betydligt tidigare om bara ville reda ut det mest akuta men ville gärna fortsätta.

Håller med övriga om att en psykoterapeut med erfarenhet från flera områden är att föredra, det utesluter ju inte att man väljer den som man får bäst relation till.
 
Jag vet väl inte riktigt i vilken ände jag ska börja, det är väl det, livscoach, samtalsterapi, psykolog, psykoterapeut, familjerådgivning, känns som det finns mycket att välja på. Man vet ju hur man gör när man behöver uppsöka en läkare, men det här är främmande mark.
Psykologer har en lång högskoleutbildning. En del av dem har påbyggnadskurser till psykoterapeut, men även andra yrkesgrupper kan ha dessa påbyggnadskurser.
 
Följdfrågan, som många redan varit inne på, är självklart, är det någon som har provat, och har det varit bra?
 
Tips: Kolla även in beteendevetare som sysslar med samtal. :) Kolla gärna om du hittar någon som använder sig av nvc, giraffspråket i sitt arbete :up:
 
Följdfrågan, som många redan varit inne på, är självklart, är det någon som har provat, och har det varit bra?
Jag gick för länge sedan i psykodynamisk terapi och har nyligen nosat på KBT. Båda var mycket bra.

Förenklat och från mitt perspektiv skulle jag säga att psykodynamisk terapi handlar om att förstå sina mönster för att kunna påverka dem, medan KBT ger mycket konkreta tankeverktyg att hantera ens beteende med, oavsett vad mönstret beror på. Men som sagt, det är min tolkning av mina erfarenheter.
 
Nej, men det är ju en annan sak. Det jag vände mig mot var att kemin skulle vara viktigare än utbildning. Då kan man ju lika gärna prata med sin empatiska faster eller granne. Det är att underkänna värdet av de utbildningar som t ex psykologer och psykoterapeuter har.

Jag var nog lite otydlig, menade inte viktigare än att ha utbildning, utan viktigare än vilken typ av utbildning (psykolog/socionom/psykiater/coach osv osv). ☺️
 
Jag var nog lite otydlig, menade inte viktigare än att ha utbildning, utan viktigare än vilken typ av utbildning (psykolog/socionom/psykiater/coach osv osv). ☺️
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Psykiater är läkare. Psykologer och psykoterapeuter är utbildade i terapeutiska metoder, det är inte coacher. Så för mig är det viktigt vilken utbildning som ligger bakom, eftersom det är terapeutisk metod jag vill ha, inte "stödsamtal".

Och det finns så många utövare inom respektive gren att de flesta nog kan hitta någon de klickar med. Själv har jag erfarenhet av tre terapeuter och funderade faktiskt aldrig över om vi hade kemi eller inte, det var deras yrkeskunskap jag sökte. Men att jag inte funderade kanske berodde på att vi funkade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp