jag behöver tips om kaninungar!

Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Parades hon 31 oktober så låter det som att hon är högdräktig.
De går ju 30-31 dagar och din hona bör då få ungarna i början av nästa vecka.

Edit: Mat utan pellets? Är det sk gnagarlyx du menar eller? Byt i så fall foder.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

men jag har inge pelets i fodret och jag vet inte riktigt när hon parades för det var rätt länge sen men jag gissar på att hon parades 31 för dom har kyv parat sig genom galret på guren!!!:heart33
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Har du möjlighet att ta bild på fodret? :)

Ang din hona, så bör du nog låta bli att klämma på hennes mage.
Är det i slutet av dräktigheten och magen är stor och spänd, brukar det inte uppskattas att man klämmer på magen.
Det är en sak att bara sätta handen lätt under magen, det brukar kunna gå bra.
Du får helt enkelt avvakta och se ifall det kommer några ungar eller ej.

Jag antar att ni tagit bort gallret och ersatt det med en trävägg?
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

hej jag undarar vad du menar med:

Jag antar att ni tagit bort gallret och ersatt det med en trävägg?

ska jag göra det eller vadXD hehe förlåt at jag frågar så myckt, men vad ska jag tänka på mer!:heart3
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

hej nu sitter jag här med min hon kanin Nora hon är tjock och hon biter på teket vad menas med det jag kan tyvär inte ta hort på maten som dom äter för kan inte föra över dom på datorn *typist också* hon har fått tuttar vad menas med de har hon ungar i magen då för när hon inte har de så är hon väldigt smal och har små tuttar! snälla svara på detta vill veta om jag ska låta henne vara eller inte under hon har ungar i magen blir jätte glad för svar!:heart3
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Eftersom du skrev att de har tjuvparat sig genom gallret på buren, så antar jag att du menar att det är en 2-fackare (dvs en bur avdelad till 2 burar) där väggen består av galler.
I sådana fall bör du definitivt byta ut det mot en trä-vägg.
Dels för att undvika fler tjuvparningar och dels för att det även finns risk för skador om de blir arga på varandra.
En trä-vägg förhindrar båda, om den är rätt uppsatt.

Att spenarna blivit större kan tyda på dräktighet, men även skendräktighet.
Låt henne vara i buren och ta inte upp henne alls.
Blev hon parad då du tror, ska hon ha vilken dag som helst.
Att då hålla på och plocka med henne gör att hon kan bli stressad, vilket hon inte behöver just nu.
Nu är det tid för henne att vila och samla kraft inför ev förlossning.

Så låt henne vara och avvakta!
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Se till att hon har material att boa med, typ halm, samt var noga med att hon har vatten.

Gnagarlyx är en blandning med massa godis, typ nötter, kroketter och torkad frukt. Ev. lite frön. Det består av massa fett och socker, vilket gör kaninerna feta och kan störa deras ganska känsliga matsmältningssystem. Dessutom saknar det ofta saker de behöver.
Bättre att ge ren pellets, för dvärgkaniner räcker oftast ca ½ dl per dag (självklart mer efter ungarna är födda).

Tänk på att alla foderbyten ska göras försiktigt.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Jag parade henne 11/12 igår asså 3 gånger och nu är jag säker på om hon komemr få ungar men hon drar pels från magen och hon har boat och har gjort sej redo för att föda när dom kommer tack för hjälpen :D:heart3333333333
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Hon parades igår och drar päls idag?
Låter starkt som att hon är skendräktig.

Eller så tog förra parningen (tjuvparningen genom gallret) och hon ska ha ungar snart.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Har du parat henne med hennes bror som det blev förra gången?

Tycker att du ska lära dig lite mer om kaniner innan du parar.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

men snart kommer jag få mina kaninungar vet inte varför men jag förmodlar att det va sen förra tjuv parningen!:heart
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Från tjuvparningen kan det inte vara, då du själv skrev att det skedde den 31:a.
Det är alltså 46 dagar sedan.
Alltså är hon antingen skendräktig, eller har blivit tjuvparad efter det också.

Mitt råd är att du helt avvaktar och ser ifall hon är dräktig nu, och låter bli att para henne något mer alls.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

asså nu har de gått en månad ja parade henne den 11 och igår va de den 11 och hon fick 6 kaninungar 1 lever för hon tog inte had om dom anndra :( men ja ee glad med den anndra och hon tar hand om den och så...! ja har ökat maten men hon äter inte tror ja ...! vet inte varför vatten har hon och hon har byfft ett bo som vi har flyttat in kaninen i men inte me händer eller nått utan säkert (den låg utanför boet utan spån eller nått på sej) men ja kontaktar dej igen om ja behöver hjälp :)
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Hej !
jag fick kaninungar för 2 dagar sen men jag skulle städa kaninmammans bur så skulle jah flytta boet där kaninungarna va i och sedan så lyfte jag upp boet och dom börja röra sig jätte mycket och grablade sig ut ur boet så alla låg utsprida hur gör jag ???? ska jag blocka upp alla för det gjorde jah jah tog dom med händerna och la dom på varandra och sen la jag ju så klart päls både under och över men tror du dom klara sig elr inte ?? SNÄLLA HJÄLP JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA + ATT JAG BÖRJA BLI OROLIG:cry: SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MIG OCH KANINUNGARNA OCH MAMMAN :heart:D
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Jag håller med det bli ju inavel då....! det är ju INTE bra !!! :crazy:
Men om du vill ha kaninungar så para henne med en annan kanin inte syskon FÅ dom inte vara då bli det inavel :( det va vaaad JAG tycker :rofl::banana:
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

låt buren vara, måste du städa så städa inte vid boet.
är bebisarna 2 dagar skulle jag defenetivt inte gå på och städa och röra runt i buren, har du otur blir honan stressad och har ihjäl bebisarna.

Inavel/linjeavel är inte fel i alla lägen, men i det här fallet verkar det som att det inte finns någon tanke bakom.

Jag tycker detta låter som VÄLDIGT oansvarig, oseriös avel som inte gynnar någon, allra minst kaninerna!.
 
Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Städa kisshörnan, rör inte boet mer än nödvändigt. Lägg tillbaka kaninungarna i boet om de inte är där. Att hantera ungarna är oftast inga problem (honan överger inte ungarna för att de har din lukt) men det kan stressa henne och boet måste få vara orört, det behöver inte städas utan det sköter mamman första veckorna.

Edit: Tycker du ska skaffa en bok eller så och läsa på också, bra för både dig, kaninerna och blivande ägarna!
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
779
Senast: Fetaost
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
266
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 270
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp