Bukefalos 28 år!

Jag behöver ventilera mig lite

Sv: Jag behöver ventilera mig lite

Tack alla för er syn på saken.
Ang två operationer. Första op var då vet hoppades på att det skulle räcka med att bara rensa ut allt trasigt i tassen.
Då detta inte hjälpte utan hon fortfarande hoppade på tre ben blev det ny op. Och hmm ja ser att jag formulerade mig luddigt ... det är innersta tån och bakomvarande småben som är borta. Detta borde inte ställa till med så stora problem. Det finns vallhundar som jobbar bra trots avsaknad av tår.
Jag tog upp amputering av hela då jag fått det förslaget av andra, men jag är väldigt emot detta och det kommer inte ske.
Det har gått 6 månader sedan skadan uppkom (manglad av baggen) och efter att hon läkt ihop har vi följt ett bra rehabprogram för uppbyggnad av henne igen då hon ju tappat muskelmassa.
Den stora frågan är ju om hon kommer bli smärtfri, det kan inget annat än mer tid utvisa. Hon visar smärta i både tass (där borde ingen smärta finnas då allt trasigt är bortopererat) och i knät.
Jag hoppas ju och gör allt jag kan.
Blir hon bara såpass bra att hon kan klara av att jobba korta pass, om så bara in och ut eller korta hämtningar och hon är nöjd och mår bra med det så skulle jag vara överlycklig!
Avlivning har vi diskuterat och det finns ju i bakhuvudet hela tiden.
Första steget är ju att bli smärtfri, har pratat med vet förra veckan och han ska kika på henne igen. Jag vill ju inte ge upp än, men om inte smärtan snart börjar ge sig så mår hon nog bäst av att få somna :cry:
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite

Sex månader är väldigt lång tid ur en hunds perspektiv, och speciellt om man inte ser någon förbättring. Jag anser att man även måste ta med lidande hos hunden som en aspekt när man överväger om det är värt att att fortsätta. Hur mycket har det redan kostat hunden i form av lidande och hur mycket mer kommer det att kosta?
Just hur tufft hunden kommer att ha det under behandling och rehab är egentligen det viktigaste för mug. Jag sätter till exempel inte en unghund i bur i sex månader även om prognosen skulle vara mycket god. Jag är helt enkelt inte beredd att utsätta en hund för det helvete det kan innebära bara för att hålla liv i den.

Därför tycker jag att TS ska ta sig en allvarlig funderare. Även om hunden blir frisk, vad har den då fått utstå?
Och om den ändå inte klarar sig, då har man utsat den för lidande helt i onödan. Hellre bryta för tidigt än för sent.
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite

Därför tycker jag att TS ska ta sig en allvarlig funderare. Även om hunden blir frisk, vad har den då fått utstå?
Och om den ändå inte klarar sig, då har man utsat den för lidande helt i onödan. Hellre bryta för tidigt än för sent.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite

Jag håller faktiskt inte med, men ingen ide att diskutera detta mer då det kan hålla på i all evighet. Folk har och kommer alltid att ha skilda meningar i sådana här frågor.
Men måste säga att jag i såna fall är rena djurplågaren som lät min unghund/valp lida i hela 9 månader!!

Hur som helst, det är iaf inte mitt utan TS val hur h*n ska göra... TS frågade om råd och om hur andra skulle göra, och jag gav mitt råd och svar på hur JAG skulle göra. Sen är det upp till TS om h*n vill ta till sig av det jag sagt.
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite

KL

I detta läget är det svårt att råda tycker jag, då ingen känner din hund - det är bara du själv som måste känna vad du vill och vad som är rätt.

Har själv en bekant som två gånger fått operera sig borde collie för ostekondros i boglederna (tror det heter då) och det under hans första 1,5 år. Så nästan ett helt år har gått åt till enbart rehab.

Hunden verkar ha klarat det galant ändå och är en otroligt duktig hund då dom fått lägga fokus på minimala tankeövningar som dom har stor nytta av idag då dom börjar träna inför tävlingslydnad. Tror även den ska användas till vallning senare, då dom har egen gård med djur - men är inte helt säker på just den biten. Dock är den idag igångsatt och tränas, men vägen dit har varit oerhört lång och tror matten haft många och långa stunder av förtvivlan och funderingar - men dom har kirrat det med bravur. Både hunden och hon:)
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite


Lite knappis.
Fäis var till försäljning via SVaK innan vi flyttade till 08 land, Avelsrådets grand old lady trodde att han skulle klara att bli en aktiv förortshund. Vi vallade både nöt o får o livet lekte. Han var utlånad till en köttkobesättning några veckor, de gick kurs o hittade en lovande unghund.

Ve o fasa, han blev ormbiten, det gick inte upp för oss direkt,, först när han fick en läppböld o huvudet svällde upp som en fotboll förstod vi att något var fel.
Inflammationer rasade runt i hans kropp, ett år av helvete. Han blev frisk, men vi tog inte upp vallning,, istället körde vi spår o specialsök.
Året då han nöjde sig med koppelprommenader runt kvarteret kommer jag aldrig att glömma.
 
Sv: Jag behöver ventilera mig lite

Har det gjorts MR-röntgen för att utesluta att nerver är klämda/ligger fel nu efter op? Vi gjorde det på min gamle hund efter att ha funnit en missbildning på en kota i ryggen. Vet ville utesluta att det låg och skavde.

Du måste själv se vad som är värt att göra. Jag har en omplacering sen ett år tillbaka. Han blev som 6månaders påkörd varav lårbenet gick rakt av. Förra ägaren och veten han vände sig till är gamla bruksrävar som är väldigt hårda i sin bedömning kring spara/kassera. Dom valde att ge valpen en chans. 3 cm av benet fick kapas för att sedan fixeras med 17 cm långa stålstänger. En tid med gips och lång rehab senare visade det sig vara rätt att ge honom en chans till. Han är idag en fantastisk hund som gör allt vad alla andra brukshundar klarar av (och han använder ändå inte benet fullt ut i arbete).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 252
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 485
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 490
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp