Jag behöver råd...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
...ang sadlar såklart.
Förra helgen provred jag Polly Mulles StarTrekk Dressage (på hennes underbara häst :p) och jag älskade den! En helt underbar sadel och jag vill så gärna ha en sån!

Men, jag har inte råd att lägga ut 10 000 på en begagnad eller 11 000 på en ny (eller jo, men då blir det ingen mat det närmaste halvåret ;)) och har då börjat fundera på om det skulle vara värt att sälja min Torsion?
Jag har inte provat ST CC på min häst än, men i januari får en sadelutprovare hem en som jag skulle få prova.
Vad hade ni gjort?
Anledningen till varför jag tvekar (även om min häst skulle älska ST:n) är att min Torsion alltid kommer att passa och det är den enda sadeln som har passat i snart ett år, fast hästen har breddat sig från 110 grader till 128 till 125 igen och har ändrat sig på alla håll och kanter.
ST:n är nog inte så lättanpassad, och jag oroar mig för om det kommer bli som innan, att jag kommer behöva byta sadeln igen var och varannan månad. (vilket jag ju inte vill)
Eller ska jag vänta i nåt halvår/år och spara ihop de 11 000 istället?
Om någon vecka får jag förhoppningsvis hem min nya hoppsadel (som jag hoppas passar) och det känns väl liiiite onödigt att ha 3 sadlar (varav 2 är bomlösa dressyrsadlar) till en och samma häst.

Så... Vad hade ni gjort?

Sv: Jag behöver råd...

Men, varför byta sadel om du har en som redan passar? Om jag hade gillat den sadeln jag hade nu, så hade jag behållt den, istället för att byta. För tänkt om den nya inte passar, så står man där igen.

Ja, jag kommer inte sälja min Torsion innan jag vet att STn passar... Men om den passar vill jag ju verkligen ha en sån...
Jag vet att jag egentligen inte borde byta :p men STn var helt perfekt! Jag verkligen älskar den sadeln! Därför velar jag...

Jag vet att jag är krånglig med mina sadeltrådar :crazy: men jag vet inte vad jag ska göra... Varför ska jag fortsätta prova sadlar som jag sen vill ha? Gaah.. Ibland blir jag trött på mig själv. :D

å andra sidan, passar inte ST CC en längre period kan du ju alltid byta tillbaka? :idea:
Annars hade jag nog väntat och sparat om jag var i din sits...
/LillaMy - suktar efter ST espaniolan:d

Visst är det en skön sadel! Snygg är den dessutom (neeej jag är inte partisk, jag looovar :D)

Jag tycker att när man väl har börjat våga pilla och prova att flytta runt panelerna så kan man lätt byta passform på den. Vet inte om du tänkte på det men jag har ca 15 cm bred kanal baktill för att den ska ligga i balans. Jag kan göra sätet djupare genom att lägga handdukar i fram och bakkant av sadeln. Höja fram eller bakvalv separat eller göra sätet planare genom att lägga handduk mitt under sadeln. Tryckbilden på schabraket och hästens reaktion är densamma.

Jo, du hade en väldigt bred kanal såg jag.. Tänkte inte på att jag kan ändra passformen genom att lägga handdukar lite här och var. Då kanske det kan vara värt att sälja min Torsion? Eller övertyga sambon att det inte blir något annat än makaroner till middag i ett halvår framöver :D

Jag paddar med handdukar eller bandagepaddar där det passar och om han tillfälligt ändrar formen. Jättesmidigt!

Ska kolla med bomviddsmallarna idag med om bomvidd 5 kan passa... Får hoppas på det :D Annars är det väl inget att göra åt..

Heylan böjde ju UT sitt järn relativt lätt har jag för mig. Däremot är det väldigt mycket svårare att trycka ihop dem... I övrigt håller jag med Polly_Mulle, otroligt härlig sadel att rida i och flyttbara paneler är guld värt. :D Och jag är inte heller partisk... :angel: Dessutom får man ju tävla i den, om man nu skulle vilja det. :)

Ja, det går säkert att böja ut järnen eller rida utan järn. Men jag måste ju kunna prova sadeln med rätt järn för att se om hästen gillar den... För jag tror inte Kaupre låter mig banka ut ett järn utan att behöva köpa det ;) Och att lägga 500 för ett järn, och 500 för att få prova sadeln känns liiiiite mycket om det visar sig att hästen avskyr den..

Haha, nej det går de nog inte med på... :p Hoppas att det funkar att provrida i nåt av de järnen som finns då, så kan du banka bäst du vill när du väl har köpt sadeln. ;) Håller tummarna för dig!

Gillar du ST CC bättre för att du sitter bättre i den? Att den känns bättre att rida i? I sådana fall skulle jag byta, förutsatt att den passar hästen lika bra:idea: Är det bara utseendet skulle jag överväga mera innan...

Nu har jag mätt min häst...
Finns det plats för en bred manke i STn? Min häst har gått ner en del i vikt nu efter betet, så han har blivit lite smalare på sidorna, men hans manke är fortfarande riktigt bred. Mätte honom idag till 126 grader över ryggen... :crazy: Jag har ritat lite i paint så ni kan se hur jag menar att han gått ner...

mankmall.jpg

Den lila vinkeln är 126 grader (på bilden är det inte det, utan det är bara för att visa hur han ser ut) och den röda är runt 115 grader. Han är 126 grader bred ca 15 cm ner på vardera sidan om manken, sen blir han tunnare. (någon som fattar hur jag menar?)

Tror ni bomvidd 5 kan gå om man flyttar bossorna brett isär? När jag provade min M&N 33 hoppsadel förra veckan (som är lika bred som en 34 i princip) så låg den 1½ hand från manken. Så bred är han verkligen....

Senast ändrad:

Jag tror absolut det skulle gå!
Och som andra säger - när du väl äger en så kan du ju banka bäst du vill!
Kanske ha två järn (så småningom) att byta med?

Jag har en espaniola och jag har faktiskt kunnat ha samma järn fast hästen ändrat sig och blivit bredare (vidare), har bara behövt ändra panelerna litegrann. Ingen muskelförtvining och pålle har inte sagt ifrån - vilket han gör på ett mycket tydligt sätt! (tänk Molly och Mulle i min häst bockandes...:angel: )

Tycker du ska satsa och sälja Torsion! Jag har båda för tillfället men ska sälja Torsionen. Hade tänkt att ha den o hoppa små hinder i men pålle har fått pålagringar i framknäna, så ingen mer hoppning här inte :cry:

Tack för ditt svar! Jag vill ju HELST behålla min Torsion om nåt skulle strula med STn... Jag får väl bearbeta min sambo lite och se vad han säger :angel:

Rätta mig om jag har fel men det är väl en CC Polly Mulle har, inte Dressage som är helt ny på marknaden? För på Dressage finns det inga bossor att flytta...jo de finns, men de är inte flyttbara.
Och vad jag vet så tillverkas inte CC längre...

De få gångerna jag ridit i en Torsion har jag varit mindre imponerad just för att den är så bred och inte alls uppbyggd som en sadel. Jag har inte ännu provsuttit Dressagen, men ska snart få tummen ur och göra det.
Just nu har jag en Espaniola. Den sa jag ha kvar ett tag till jag har råd med en Epona. *intresse klubben antecknar*

Tråden är ju rätt så gammal ;) Men ja, det är inte den nya med hybridbom som hon har.
Torsion är inte uppbyggd som en traditionell sadel nej, och jag tycker det är därför den är så skön :D Men PMs sadel var skön på ett annat sätt...

:o Oj såg jag inte.

Ah okej tur att allas smak är olika. Jag tål den inte...
Har du beslutat dig nu när det gått en stund? *nyfiken i en strut*

Nej, nu väntar jag ju på den nya med hybridbom istället :angel:
Men jag kommer inte sälja min Torsion iaf... Så långt har jag kommit. Efter att ha köpt en Griffin cob som jag inte fick att funka så bra på hästen (som jag hade velat och trott) så var jag överlycklig att jag hade min Torsion.. Så den behåller jag nog för resten av livet ;) Och om den nya STn får bra recensioner av folk som provar den så beställer jag väl en provsadel när jag sparat ihop lite pengar... Blir nog islandsmodellen då, dressyrmodellen såg ut att ha så djupt säte :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 424
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
1 011
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?