Jag behöver råd

Ida_79

Trådstartare
det är så att Hajdi är tjurig och gärna tar ett tjuvnyp när man leder henne.. Hon är lydig o går alltid bakom,går aldrig om eller så. Men hon blir tjurig när hon går bakom,öronen slickat bakåt. Vad ska jag göra. jag blir arg på henne o ryter i o bakar henne ngr stag,men det hjälper inte. om hon går ijämte så är det nästan inga problem!! Vad ska jag göra???? kom gärna med förslag o ideer!!:idea:

Sv: Jag behöver råd

Hej!
Även om din häst är lydig låter det som en ledarskapsfråga ändå. Hon rättar sig i ledet men under en liten protest. :smirk: Är din häst en stark personlighet och ledartyp i sin flock? Min kompis hade en häst som hon var på NH-kurs med för några år sedan. Hon var också väldigt lydig och utmanade aldrig sin matte, men visade ändå tydligt vad hon tyckte om saker och ting. Kursledaren godtog inte det, utan jobbade på med hästen och gav sig inte förrän hon gjorde det han bad henne om med öronen framåt. Vet inte vilka ambitioner du har :), men förstår att det känns otrevligt att leda en häst som ser grinig ut. Att hon nafsar och biter skulle inte jag godta. Prova kräva lite mer av henne för att se hur hon reagerar :) Ägna mycket tid tillsammans så växer ni nog ihop så småningom. Lycka till!

Sv: Jag behöver råd

Det verkar som hon inte accepterar att gå efter dej eftersom hon ser sig själv som ledare och inte dig.
Du borde göra mycket ledarskapsövningar, och se till att det är du som bestämmer!
Om hon går bakom dej och börjar tjura och du då låter henne gå bredvid dej iställe låter du henne ta komandot och det är inget bra. Vill du att hon ska gå bakom så ska hon det, de måste hon lära sig acceptera, nu kämpar hon om ledaskapet..

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 994
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 992
Senast: Emuliiaa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 946
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hingstvalsfunderingar 2025