Jag ber om er hjälp nu

R8n

Trådstartare
Från början:

För ca 3 veckor sedan började våran hittekatt, ungefär 2 år gammal, kastrerad hane och innekatt. Hittades när han var ungefär 4 veckor gammal. Kräkas, först en massa hårbollar sedan efter några dagar slem och sedan rosa slem. Veterinär kontaktades på dag 5.

Var då ner på akuttid, fick vätska de kände igenom buk och hittade inget konstigt. Fick spealmat för känslig mage och Santac, mot "stressmage".

Blev lite bättre under de 10 dagar han åt medicin, sedan började han spy igen på natten på dagen började han även luta huvudet en anning åt vänster, men ingen öroninfektion. Ringde vet dagen efter och fick komma ner igen. Blodprov togs då och allt var okej, vita blodkropparna låg på gränsen till för lite så han fick antibiotika för en ev. långvarig infektion.

Nu har han ätit i 4 dagar och är en anning bättre, dock har han inte samma aptit som förut och så bajsar han "deg". Alltså inte direkt diarée men väldigt klumpig och lite vattning avföring.

Dessutom har vi upptäckt att han dricker mer vatten än förut, varje gång han ätit (äter endast torrfoder, vägrar annan mat) så dricker han vatten vilket han inte gjorde före innan han blev dålig.

Vi hade nyligen flyttat, ungefär för 2 veckor sedan när han började kräkas. Har städat hela källaren men hittar inget som han skulle kunna tänkas ha ätit och blivit sjuk av.

Snälla, säg att någon av er därute har några tips, tankar och idéer om vad det kan vara för fel på honom?

För varken veterinären eller vi vet vad det kan vara och vi vill inte förlora honom i såhär tidig ålder. :cry:
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Du bör inte lita för mycket på mig, jag kan ingenting förutom egna erfarenheter som inte heller är mycket att skryta om. När jag var liten blev våran katt snuddad av en bil, inte överkörd utan hon fick bara en liten smäll. Inga sår eller nåt, men hon hade nog fått typ hjärnskakning eller nåt (har ingen diagnos från vetrinär, men vi trodde det) för hon hängde eller lutade också lite med huvudet och blinkhinnan var inte helt öppen utan aningen över ögat, lite i kanterna bara. Hon såg lite groggy ut liksom. Hon drack enorma mängder vatten, det gör dom när de e sjuka eller skadade. Och hon var väldigt stillsam, hoppade inte upp på saker eller så. höll sig stilla och vilade mycket och drack mycket, sen blev hon bra av sig själv efter ett tag.

Den kanske har varit med om något liknande? Eller så kan det vara inavel, då kan de vara snea liksom, men då borde han ju inte kräkas.
Har dom röntgat honom så att han inte har en liten blödning eller så? Jag vet inte om man kan se om de har hjärnskakning på nåt sätt, annars hade jag gissat på det. Men lite som sagt inte så mycke på mig;)
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Ja, det skulle kanske stämma, han tänkte smita ner i ällaren en dag så jag satte foten för och tjång, han sprang in i väggen istället, med vänster sida först. Kan kanske vara det men njae? :crazy:

Hur lång tid tog det för eran katt att bli normal igen då? Detta har ju pågott i snart 3 veckor ju..
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Jag vet faktiskt inte, jag var flera år sen så jag kommer inte ihåg. Men däremot råkade jag göra som du med våran nya katt, fast det blev inte så illa som detta. Förra året var bäbiskatten ny och det var väl kanske tredje dagen sen vi fick han och så var jag ute och hämta tidningen och när jag kom in kom katten springande. Och jag in genom dörren fort som katten och skyndade mig att dra igen dörren och bäbiskatten for med skallen rätt in i dörren. Han sprang på snedden därifrån och skrek jätteläskit. Jag trodde han skulle dö! Sen låg han under bordet och var helt sne i huvudet, det liksom lutade och han hade också så där konstiga ögon med lite blinkhinna för i kanterna. Men han låg så i en timma knappt, sen sprang han runt och busade igen och nu mås han fint.

Har du sett om katten ser konstig ut på ögonen? Du kanske ska ringa och fråga vetrinären om det och säg vad som hände (att han sprang in i väggen) om du inte sagt det redan. Då kanske de vet något de kan göra eller iaf vad de ska kolla efter.

Katter har ju jättebra läkekött så det går nog bra. När jag var ett år råkade pappa köra över en katt som vi hade så det sprutade ut på ur både munnen och baken, hon försvann och de trodde så klart hon va död. men efter två månader tror jag det var kom hon hem helt plötsligt, haltade lite, men annars ok. Hon hade nog legat och läkt nånstans. Hon levde länge efter det och blev rätt gammal!
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Ja, jag får berätta det på måndag. Hans ögon är som vanligt, lite mer glasartade kanske men inte ser man det tredje ögonlocket iaf.

Men han börjar bli piggare, så det kanske är på bättringsvägen iaf!
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Ja, katter e ju seglivade, bara de har färskt vatten kan de läka ut det mesta, det är värre med sjukdomar som inte märks förrän de har gått för långt för att de ska bli friska. Hade tyvärr en sån katt. Men eftersom vetrinären inte sett något och han verkar piggare så tror jag att han bli bra snart!!
Lycka till med katten
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Ja, de verkar ju vara det. Annars så får jag spara pengar till en röntgen. Mamma har inte råd tyvärr.

Tack!
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Nej jag vet, det är skitdyrt. Våra bondkatter är ju inte försäkrade heller, så allt blir ju skitdyrt. Tyvärr blir det väl så att om de är sjuka och inte kan bli bättre så avlivar man dom istället. Tycker i och för sig att det är humanare än att hålla dom vid liv med tio mediciner om dan. men det hör inte hit. :angel:
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Idag så var han mycket piggare. Men ikväll när han var på lådan och bajsade och sedan sprang uppför trappan så kräktes han. Hår med något brunt grejs som luktade väldigt illa :crazy:

Får verkligen hoppas på att det var för att han fick damm från kattsanden eller nåt i halsen.

Annars så kanske vi får avliva honom iaf :(

Ja, jag vet man ska inte måla f-n på väggen på en gång. Men det är svårt att inte göra det när allt verkar gå emot en hela tiden :cry:
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Tänkte bara berätta att katten var till veterinären en 3:e gång och fick då medicin som tog bort alla bakterier i tarmen. Sedan en annan som sätter tillbaka alla de goda bakterierna.

Och nu idag har han inte spytt på en vecka :banana: och det är 4 dagar kvar på behandlingen med nya bakterier sedan anses han som frisk! :bump:
 
Sv: Jag ber om er hjälp nu

Ja, det är underbart!

Från att vara en skyggg katt som bara låg och spydde blod är han nu lite för aktiv för sitt eget bästa. Springer i källartrappan så man snubblar på honom. :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
963
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
682
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp