Jag blir aldrig frisk! Hur får man hjälp?

Jag har haft kontakt med dem🙂 Jättefina och engagerade människor men det funkade inte för mig. Personkemin stämde inte på nåt håll, jag brinner av när man pratar med mig som om jag är fem år. Nikotin läkemedel hjälper mig inte heller. Det är själva rökandet som är grejen, att få komma ifrån fem minuter, få andas, få en break... Meeen jag jobbar på att ersätta med te.
Paus med andningsövningar som lugnar hjärna och kropp? Om nikotinbehovet verkligen inte är problemet så känns det som att det är lättare att ”byta” ut. Mikropauser är viktigt för alla. Såna alternativ borde man kunna få aktiv hjälp att hitta.

Jag tycker det låter som vården gör det lite lätt för sig , om blockeringen är rökandet så får de försöka ge behandling för det, inte säga att man ska komma tillbaka när man själv behandlat sig klart. Men då måste ”ni” ju också vara överens om vad som är första steget och jobba dit, annars blir det lätt låst.
 
Nope, tas bara snabbsänka på sin höjd. Sen får jag uppmanande om att återkomma när jag slutat röka och gått ner i vikt. Även när sänkan kommer tillbaka med resultat över 300 och jag knappt kan hålla mig vaken eller upprätt framför läkaren.
Blodsockret har jag dock koll på tack vare att jag fått kolla på jobbet(inom vården)och det är helt ok, konstigt nog även de veckor jag lever på kaffe fram till 18 på kvällen.
Testa själv via werlabs eller liknande?

Byt hälsocentral?
 
Kanske jag högg lite hårt men jag har hört detta från vården så många gånger. Halsfluss? Rökning. UVI? Rökning. Vestibulit? Rökning. URETRIT? Rökning. Plötsligt oregelbunden mens? Rökning. IBS? Rökning. Brutet ben? Rökning.

Tråkigt att det är så, röker själv och har faktiskt aldrig råkat ut för brist på hjälp eller att vad än jag söker för skylls på rökningen. Nån gång kan någon säga att det vore bra om jag slutade om det lht kommer på tal, men det är mer "i förbigående" än anklagande.

Om du inte sökt vård via hc på flera år, så lär det dock vara andra människor där nu och därmed stor chans för bättre bemötande, så varför inte "bara" boka tid och ta det från där?
 
Jag kan inte svara på den större bilden men två tankar apropå hosta och snuva:

1. Andas du genom näsan eller munnen? Att vanemässigt andas genom munnen leder till torra slemhinnor i halsen som kan orsaka hosta. Det blir också snabbt en självförstärkande ovana då kroppen vänjer sig vid att få i sig mer syre i varje andetag (munnen är ett större hål än näsan) vilket i det långa loppet leder till sämre andningsteknik och ofta en trång känsla i näsan. Att gå tillbaka till näsandning är därmed inte helt behagligt men absolut görbart och kan minska symptom.

2. Hur har du det med halsbränna/sura uppstötningar/reflux? Även om man inte har symptom dagtid så finns det något kallat "tyst reflux" där man får upp magsyra under natten och inte märker av det. När man har besvär från näsa-hals just på morgonen så kan det vara en idé att testa att ta t.ex. omeprazol (receptfritt) innan sänggående under en period för att se om det hjälper.

/Röstlogoped
 
Rökning och övervikt kan absolut ge ledsmärta. Bägge är riskfaktorer till t.ex. reumatism och artros.

Det som troligen gör det svårt att utreda är att du har två problem som kan ge ökad risk för de symptomen du upplever. Visar inte en vanlig grundundersöknig med vanliga basprover något signifikant avvikande så är det svårt att utesluta rökningen och övervikten som bidragande orsak. Det måste helt enkelt uteslutas först, och då måste de åtgärdas först. Din vårdcentral kan säker hjälpa dig med rökstopp och dietist om du frågar dem. Visar du ett sådant intresse som faktiskt blir journalfört så kan det dessutom ge bättre gehör för vidare utredning.
 
Rökning och övervikt kan absolut ge ledsmärta. Bägge är riskfaktorer till t.ex. reumatism och artros.

Det som troligen gör det svårt att utreda är att du har två problem som kan ge ökad risk för de symptomen du upplever. Visar inte en vanlig grundundersöknig med vanliga basprover något signifikant avvikande så är det svårt att utesluta rökningen och övervikten som bidragande orsak. Det måste helt enkelt uteslutas först, och då måste de åtgärdas först. Din vårdcentral kan säker hjälpa dig med rökstopp och dietist om du frågar dem. Visar du ett sådant intresse som faktiskt blir journalfört så kan det dessutom ge bättre gehör för vidare utredning.
Vad är det du inte förstår? Dom har inte tagit några prover alls.
 
Det är själva rökandet som är grejen, att få komma ifrån fem minuter, få andas, få en break... Meeen jag jobbar på att ersätta med te.
Har du testat att wape:a?

Brorsan klarade inte av att sluta röka heller, han har försökt hur mycket som helst, men han är cigarettfri om han wape:ar. Det går ju att köpa i alla möjliga smaker, nikotinfritt, olika styrkor etc.

Vad gäller vc tycker jag att du ska byta om du blir bemött på det viset du förklarar.
 
Vad är det du inte förstår? Dom har inte tagit några prover alls.
Var står det? Vilket otrevligt svar från dig. Det pratas ju om sänka,så jag antar att de utgått från de mest troliga dosgnoserna.

Eftersom det ändå är väldigt diffusa symtom som kan vara nästan vad som helst så utgår man ju från det som är mest logiskt. Man kan ju inte testa alla för allting.
 
Ja såklart man måste sluta röka. Jag jobbar på det. Det är SKITSVÅRT. Jag har rökt dagligen sedan 11 års ålder, nu är jag 34 år. Enda uppehållet var under graviditet men jag kan inte gärna skaffa fler barn bara för det😅
Jag försöker. Rökning orsakar dock varken ledsmärta eller återkommande feber. Även rökare kan drabbas av andra sjukdomar än rökrelaterade.

Problemen med maten lär jag inte få hjälp med, de som svälter sig till döds får stå i kö i evigheter. Jag lär inte dö, dessutom är det ju med överätande som med rökning - bara att sluta.
Jag rökte länge och fick begynnande rökhosta och var ständigt täppt i näsan. Var jättekänslig för minsta förkylning och infektion. Sluta röka är svårt!
Jag har vape numera. Inte lika bra som att vara helt rökfri, men hostan är borta och även nästäppan. Kan också märka en klar förbättring i immunförsvaret.
 
Vad är det du inte förstår? Dom har inte tagit några prover alls.
Med de symptomen du beskriver här, även kombinationen av dem, finns inte så mycket prover att som ger någon information för vidare utredning. Det är diagnoser som kan ställas utan prover. Vad önskar du att de ska provta för ditt allmänna nedsatta immunförsvar? För det du beskriver är tydliga symptom på ett allmänt nedsatt immunförsvar. Normalt sett är detta inget man utreder vidare om man inte är sämre än det du anger här i kombination med övervikt och rökning. Det är två tunga poster som kan ge mycket olika symptom och sjukdomar. Bästa sättet att behandla symptomen och förhindra sjukdomarna är att behandla ditt förhållande till mat och sluta röka.
 
Nope, tas bara snabbsänka på sin höjd. Sen får jag uppmanande om att återkomma när jag slutat röka och gått ner i vikt. Även när sänkan kommer tillbaka med resultat över 300 och jag knappt kan hålla mig vaken eller upprätt framför läkaren.
Blodsockret har jag dock koll på tack vare att jag fått kolla på jobbet(inom vården)och det är helt ok, konstigt nog även de veckor jag lever på kaffe fram till 18 på kvällen.

Menar du att du har crp 300 regelbundet på provtagning utan att vården utreder vidare?
Låter i mina öron märkligt även om man tar i beaktning att crp är ganska trubbigt
 
Bara allmän reflektion när jag läser tråden: det är allmänt belagt att både gruppen kvinnor och gruppen överviktiga underdiagnosticeras i högre utsträckning än andra (utom kanske icke-vita). Det sker inte på grund av en enskild rasistisk läkare utan för att forskning kring ohälsomarkörer och sjukdomsprofiler oftare tagits fram för majoritetsbefolkningen i väst. Det gör att jag inte alls tycker det är lätt att säga ”om det vore något skulle vården fånga upp det”. Samtidigt har vården generellt mycket sparsamt med botande hjälp att erbjuda vid vaga och livsstilsrelaterade kanske kroniska sjukdomar, med vissa undantag. Jag försöker mest säga att de där allvarlig sjukdom missats finns, liksom de där vården inte kan provta fram en lösning eftersom mekanismer bakom och biomarkörer för sjukdom inte är kända i den utsträckning vi önskar, ännu (vilket gäller framför allt diffusa och multisystemiska sjukdomar). Självklart är det individuella ansvaret påtagligt när det finns riskfaktorer som individen kan påverka. Samtidigt är det en belagd sanning att vården missar grejer och då framför allt i utsatta grupper. Inte för att vården är ond, utan för att kroppen är komplexare än medicin i nuläget kan förklara, samtidigt som läkare har någon sorts konstigt kulturellt upphöjd position där de SKA kunna svara på allt, vilket riskerar bidra till den ömsesidiga bristen på tillit mellan läkare och patient i fall när de inte kan det.

Jag hoppas att du får ordning på hälsan oavsett om det är något postviralt (som medicin sällan kan göra något åt om det inte finns virusspecifika eller organspecifika skador), eller något relaterat till dina riskfaktorer. Att logga besvären kommer ge egenmakt både för att du själv kan påverka och för att du kan diskutera märkliga samband du ev upptäcker med vården.
 
Bara allmän reflektion när jag läser tråden: det är allmänt belagt att både gruppen kvinnor och gruppen överviktiga underdiagnosticeras i högre utsträckning än andra (utom kanske icke-vita). Det sker inte på grund av en enskild rasistisk läkare utan för att forskning kring ohälsomarkörer och sjukdomsprofiler oftare tagits fram för majoritetsbefolkningen i väst. Det gör att jag inte alls tycker det är lätt att säga ”om det vore något skulle vården fånga upp det”. Samtidigt har vården generellt mycket sparsamt med botande hjälp att erbjuda vid vaga och livsstilsrelaterade kanske kroniska sjukdomar, med vissa undantag. Jag försöker mest säga att de där allvarlig sjukdom missats finns, liksom de där vården inte kan provta fram en lösning eftersom mekanismer bakom och biomarkörer för sjukdom inte är kända i den utsträckning vi önskar, ännu (vilket gäller framför allt diffusa och multisystemiska sjukdomar). Självklart är det individuella ansvaret påtagligt när det finns riskfaktorer som individen kan påverka. Samtidigt är det en belagd sanning att vården missar grejer och då framför allt i utsatta grupper. Inte för att vården är ond, utan för att kroppen är komplexare än medicin i nuläget kan förklara, samtidigt som läkare har någon sorts konstigt kulturellt upphöjd position där de SKA kunna svara på allt, vilket riskerar bidra till den ömsesidiga bristen på tillit mellan läkare och patient i fall när de inte kan det.

Jag hoppas att du får ordning på hälsan oavsett om det är något postviralt (som medicin sällan kan göra något åt om det inte finns virusspecifika eller organspecifika skador), eller något relaterat till dina riskfaktorer. Att logga besvären kommer ge egenmakt både för att du själv kan påverka och för att du kan diskutera märkliga samband du ev upptäcker med vården.

Jag kan bara hålla med! Det är bokstavligen skitsvårt att möta patienter i vården med dessa typer av problem för vi har varken några bra verktyg för utredning eller behandling. Uteslutningsmetoden är den som blir vanligast. Kroppen och området medicin är väldigt komplext.
 
Jag kan bara hålla med! Det är bokstavligen skitsvårt att möta patienter i vården med dessa typer av problem för vi har varken några bra verktyg för utredning eller behandling. Uteslutningsmetoden är den som blir vanligast. Kroppen och området medicin är väldigt komplext.
Och det är bokstavligen skitsvårt att vara en sådan patient! När läkarna nekar ens remiss för att ”besvären inte kan förklaras av fynden och inte heller överensstämmer med någon känd behandlingsbar sjukdom”. Nehej men dåså, då… utökar jag min hemtjänst då.

Liksom patienten och läkaren är ju i sådana fall i ”samma storm” men har delvis olika ”båtar” i form av förförståelse och resurser. Men istället är det lätt att det verkar som läkare och patient är någon sorts konstig motståndare. Jag skulle önska att läkarna ”fick (veta att det är okej att)” säga precis det du nu skrev. Vårdstrukturen är helt omänsklig (säger jag med erfarenhet från båda sidor) och det är så lätt att känna sig omänskligt bemött då som patient, och som om det finns krav på att vara en robot som vårdpersonal.
 
Och det är bokstavligen skitsvårt att vara en sådan patient! När läkarna nekar ens remiss för att ”besvären inte kan förklaras av fynden och inte heller överensstämmer med någon känd behandlingsbar sjukdom”. Nehej men dåså, då… utökar jag min hemtjänst då.

Liksom patienten och läkaren är ju i sådana fall i ”samma storm” men har delvis olika ”båtar” i form av förförståelse och resurser. Men istället är det lätt att det verkar som läkare och patient är någon sorts konstig motståndare. Jag skulle önska att läkarna ”fick (veta att det är okej att)” säga precis det du nu skrev. Vårdstrukturen är helt omänsklig (säger jag med erfarenhet från båda sidor) och det är så lätt att känna sig omänskligt bemött då som patient, och som om det finns krav på att vara en robot som vårdpersonal.

Jag tror att det ligger väldigt mycket i bemötandet, och förståelsen för hur det man säger tas emot. Det blir lätt så att man känner sig ej lyssnad eller trodd på, när det läkaren kanske tycker sig säga att hen (bara) inte kan förklara varför jag mår som jag gör eller göra något åt det.
 
Har du möjlighet att gå till en funktionsmedicinare? Skitdyrt, men de letar efter grundorsaken! Ta prover själv via werlabs tex så du får en överblick! Det är inte säkert att ett rökstopp hjälper så vänta med det tills du känner att det är det du vill. Stressen gör ju sitt till så det du kan göra själv är att hitta bra andningsövningar ( andningsminuten på youtube)
Min sköldkörtel gick bananas när jag slutade röka 🙄 så man ska vara försiktig.
Att utesluta mejerier,gluten och socker ät ett bra instrument, jag tål tex inte griskött längre 🙄
 
Jag har varit "förkyld" mer eller mindre ett år nu... Inte "dunderförkyld" hela tiden men minst ett förkylningssymtom har jag alltid. Varje morgon är jag täppt i näsan och hostar så det skorrar. Det blir lite bättre efter hand som dagen går men det blir aldrig helt bra.
Jag hade det så - tills jag slutade röka. Fattade inte att det berodde på rökningen (var inte så första åren jag rökte). Jag insåg inte ens hur dåligt det var, hur det egentligen skulle kännas. Om du slutat vid graviditet, kan du inte använda samma metod trots att du inte är gravid?

(I övrigt förstår jag hur hopplöst det är när vården hittar nåt att "skylla på". I mitt fall missades B12-brist och hypotyreos för alla symptom jag hade berodde på depression, ansåg vårdcentralen. Trots tydliga provsvar vägrade de behandla hypotyreosen tills min läkare på psykiatrin skickade ett brev att den måste behandlas, symptomen patienten har beror på hypotyreos och inte depression, typ.)
 
Har du möjlighet att gå till en funktionsmedicinare? Skitdyrt, men de letar efter grundorsaken! Ta prover själv via werlabs tex så du får en överblick! Det är inte säkert att ett rökstopp hjälper så vänta med det tills du känner att det är det du vill. Stressen gör ju sitt till så det du kan göra själv är att hitta bra andningsövningar ( andningsminuten på youtube)
Min sköldkörtel gick bananas när jag slutade röka 🙄 så man ska vara försiktig.
Att utesluta mejerier,gluten och socker ät ett bra instrument, jag tål tex inte griskött längre 🙄

What Jacob Gudiol said

1662352357654.png

https://www.instagram.com/p/CgcYCo7oPBx/
 
Ang stress är jag definitivt inte mer stressad än de flesta andra kvinnor med barn och heltidsjobb och hus. Det var värre för några år sedan, DÅ hade jag tydliga symtom på utbrändhet.
Fast stress är individuellt, det finns alltid någon som har det värre. Betyder det att din eller min smärta, stress, livssituation eller sjukdom är mindre värd att tas om hand, behandlas och uppmärksammas? Har du dessutom problem med det fysiska är det ju självklart att du inte är på samma plats att ta hand om det psykiska!
Jag har haft kontakt med dem🙂 Jättefina och engagerade människor men det funkade inte för mig. Personkemin stämde inte på nåt håll, jag brinner av när man pratar med mig som om jag är fem år. Nikotin läkemedel hjälper mig inte heller. Det är själva rökandet som är grejen, att få komma ifrån fem minuter, få andas, få en break... Meeen jag jobbar på att ersätta med te.
Vill börja med att säga att jag inte röker, så jag kan inte riktigt sätta mig in i den situationen, men på det lilla du skrev här låter det som att det kanske snarare är att få förflytta dig till en annan plats och komma ifrån som är mer i fokus än nikotin-kicken? Skulle det vara möjligt att kanske i ett par dagar till en början byta ut 1 rökpaus av (?) till att faktiskt bara gå ut utomhus och bara stå? Kanske scrolla telefonen eller sysselsätta dig med något annat än själva rökningen? Ta med koppen te ut kanske också är ett alternativ så att du faktiskt gör den fysiska förflyttningen och får en paus? Om det skulle funka kanske det går att utöka till en vecka i taget, sen 2 rökpauser osv.
 
Jag tror att det ligger väldigt mycket i bemötandet, och förståelsen för hur det man säger tas emot. Det blir lätt så att man känner sig ej lyssnad eller trodd på, när det läkaren kanske tycker sig säga att hen (bara) inte kan förklara varför jag mår som jag gör eller göra något åt det.
Delvis ja. Men det märkliga är att de läkare med dåligt bemötande också är de som missar fynd på långtidsekg, på lungröntgen osv (i min egen erfarenhet). Om de som bemött mig dåligt var lika säkra i sin diagnostik som de som bemött mig bra, så skulle mitt problem med deras bemötande vara oändligt mycket mindre.

Jag är liksom inte gjord av glas, jag kan ta att någon inte är astrevlig. Men jag bara önskar få rimlig kvalitet på vården inklusive att läkarens ev okunskap inte maskeras som otrevlighet. (Som sagt är fältet extremt komplext, så jag förväntar mig inte att min läkare ska veta allt. Men jag förväntar mig faktiskt att läkaren inte ska vara förblindad av över tjugo år gamla studier som sedan dess visats ha dålig kvalitet och rent felaktiga (och farliga) slutsatser, vilket är mycket vanligt tex när det gäller ME. När AIDS kom ansågs det inledningsvis också att patienterna fejkade, överdrev eller somatiserade. Nu vet vi bättre.

Och @Modest ur mitt perspektiv är den inte så snygga alternativa marknaden en konsekvens av hur långsamt och tungrott forskningsmaskineriet är, särskilt gällande komplexa multisystemiska sjukdomar. Varför har tex MS tiofaldiga anslag jämfört med ME, med hälften så många drabbade? (Retorisk fråga) Det finns helt klart status i diagnoser och jag upplever den statusen sammanhängande med hur lätt det är att förklara sjukdomen utifrån rådande kunskapsparadigm. I kombination med vanliga (o)hederliga marknadskrafter. Och visst sticker det otroligt i ögonen när en funkmed-läkare tar 3500kr/timme, när hennes fysioterapeutkollegor tar 750kr. Vad betalar man för mer än att få sin desperation mildrad?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp