Jag blir galen! Hur får jag min familj att kunna tänka själva?!

Mirre

Trådstartare
Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax innan jag gick vid 7 i morse, så jag startade tv:n åt henne då (i tron om att hon skulle sitta EN STUND) och fick som alltid väcka sambon. Kom hem vid 16, då satt dottern fortfarande kvar vid tv:n! 😳 Direkt kom hon och sade att hon bara fått sitta vid tvn för att "pappa bara suttit och spelat dator och tittat på tv hela dagen" 😤😤😤 De två stora (12 och 15!) hade skitit i att borsta tänderna i morse, när inte jag var hemma och sade åt dem! Det ska fasen inte behövas! De VET vad de ska göra! Sambon hade inte gjort någon lunch heller. Han hade gjort en ungspannkaka tills jag kom hem otroligt nog, men det var det enda sedan FRUKOST som barnen fick att äta! 😳🤬🤬🤬 Jag blev förbannad såklart och fick bara höra att jag bara kom hem och gnällde och klagade. Vad är det för jäkla fel på min familj?! Jag kan inte ens gå och jobba utan att komma hem till kaos! Måste jag lev i ett jäkla fängelse resten av mitt liv?! Om jag lämnar nöten måste ju dottern vara där utan mig och då lär väl ingenting bli gjort öhvt. Vad krävs för att få nöten att fatta?!
 
Att lämna nöten även om det innebär att dottern måste vara där utan dig är väl ändå att föredra över att fortsätta att leva såhär? Det här är ju inte direkt den första tråden där du pyser ur dig över att sambon inte drar sitt strå till stacken.
 
Att lämna nöten även om det innebär att dottern måste vara där utan dig är väl ändå att föredra över att fortsätta att leva såhär? Det här är ju inte direkt den första tråden där du pyser ur dig över att sambon inte drar sitt strå till stacken.
Ja, jag tänker samma.

@Mirre Du återkommer ofta till att din partner och du lever i en relation som helt uppenbart inte fungerar. Inte heller verkar han ta sitt ansvar som pappa. Vad lär sig dina barn av att se er leva i en sån här relation? Vad får de med sig hemifrån om hur relationer ska se ut?
 
De två stora (12 och 15!) hade skitit i att borsta tänderna i morse, när inte jag var hemma och sade åt dem! Det ska fasen inte behövas! De VET vad de ska göra!
Men dina barn lever ju i samma dysfunktionella familjerelation som du gör? Inte konstigt om vissa saker inte funkar supersmidigt när det är så mycket konflikter och problem i övrigt.

Jag hade oroat mig mer över hur barnen påverkas av den röra du beskriver här, än att de en dag skippade tandborstningen.
 
72kACur.jpeg
 
Alltså förlåt Mirre men om den där potatissäcken till karl parkerar barnet i soffan en hel dag och inte ens lyckas ge henne mat så låter det som läge för orosanmälan.
Nja, bor man tillsammans förväntas man kompensera den andra förälderns brister då man anses ha ett gemensamt föräldraansvar. Det kan tyckas orättvist men det är inte ens säkert att en sån anmälan tas emot.
 
Nja, bor man tillsammans förväntas man kompensera den andra förälderns brister då man anses ha ett gemensamt föräldraansvar. Det kan tyckas orättvist men det är inte ens säkert att en sån anmälan tas emot.
Du får nog se det där som ett utbrott av frustration snarare än bokstavstolka det ...

Men bra att slå fast att man har gemensamt ansvar för hur barnet har det - så länge man bor ihop.
 
Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax innan jag gick vid 7 i morse, så jag startade tv:n åt henne då (i tron om att hon skulle sitta EN STUND) och fick som alltid väcka sambon. Kom hem vid 16, då satt dottern fortfarande kvar vid tv:n! 😳 Direkt kom hon och sade att hon bara fått sitta vid tvn för att "pappa bara suttit och spelat dator och tittat på tv hela dagen" 😤😤😤 De två stora (12 och 15!) hade skitit i att borsta tänderna i morse, när inte jag var hemma och sade åt dem! Det ska fasen inte behövas! De VET vad de ska göra! Sambon hade inte gjort någon lunch heller. Han hade gjort en ungspannkaka tills jag kom hem otroligt nog, men det var det enda sedan FRUKOST som barnen fick att äta! 😳🤬🤬🤬 Jag blev förbannad såklart och fick bara höra att jag bara kom hem och gnällde och klagade. Vad är det för jäkla fel på min familj?! Jag kan inte ens gå och jobba utan att komma hem till kaos! Måste jag lev i ett jäkla fängelse resten av mitt liv?! Om jag lämnar nöten måste ju dottern vara där utan mig och då lär väl ingenting bli gjort öhvt. Vad krävs för att få nöten att fatta?!
Hur gammal är dottern? Är ni hemma för sportlov? Gick inte 15 åringen och 12 åringen ut alls hela dagen? Ignorerar de småsyskon?

Om yngsta dottern är typ 5 borde det gå att säga till henne att hon inte får titta på TV mer än en timma och att hon får ta frukt och bröd osv att äta. Barn som är runt 5 eller så brukar kunna leka själva utan en vuxen.

De åt kanske frukost jättesent? vid 12?

Mannen vet jag inte ens vad jag ska säga om. Men om du säger till barnet att hon inte får se TV hela dagen och måste gå ut och att det finns skorpor och frukt att äta och sådant så klarar hon väl att vara hos mannen utan dig. Annars föräldrakurs? https://www.hassleholm.se/omsorg-och-stod/stod-for-familjen/foraldrakurs
 
Hur gammal är dottern? Är ni hemma för sportlov? Gick inte 15 åringen och 12 åringen ut alls hela dagen? Ignorerar de småsyskon?

Om yngsta dottern är typ 5 borde det gå att säga till henne att hon inte får titta på TV mer än en timma och att hon får ta frukt och bröd osv att äta. Barn som är runt 5 eller så brukar kunna leka själva utan en vuxen.

De åt kanske frukost jättesent? vid 12?

Mannen vet jag inte ens vad jag ska säga om. Men om du säger till barnet att hon inte får se TV hela dagen och måste gå ut och att det finns skorpor och frukt att äta och sådant så klarar hon väl att vara hos mannen utan dig. Annars föräldrakurs? https://www.hassleholm.se/omsorg-och-stod/stod-for-familjen/foraldrakurs
Det enda som jag tycker låter vettigt där är föräldrakurs. Men resten, det är ju ingen omsorg om barnet. Mamma lär femåringen att klara sig själv med skorpor och frukt medan pappa ... spelar dataspel?

OM det blir en separation här så får ju pappan växla upp helt enkelt, han måste ta sitt föräldraansvar. Det är ju ett rätt trist alternativ för en kvinna att stanna kvar hos en hösäck för att hon är rädd att barnen inte klarar sig hos honom. Hon får väl vara boendeförälder om han brister i omsorg och så får han ha umgänge och lära sig hur man tar hand om barn.
 
Hur gammal är dottern? Är ni hemma för sportlov? Gick inte 15 åringen och 12 åringen ut alls hela dagen? Ignorerar de småsyskon?

Om yngsta dottern är typ 5 borde det gå att säga till henne att hon inte får titta på TV mer än en timma och att hon får ta frukt och bröd osv att äta. Barn som är runt 5 eller så brukar kunna leka själva utan en vuxen.

De åt kanske frukost jättesent? vid 12?

Mannen vet jag inte ens vad jag ska säga om. Men om du säger till barnet att hon inte får se TV hela dagen och måste gå ut och att det finns skorpor och frukt att äta och sådant så klarar hon väl att vara hos mannen utan dig. Annars föräldrakurs? https://www.hassleholm.se/omsorg-och-stod/stod-for-familjen/foraldrakurs
Fast om barnet är uppe kl 7 och åt frukost kl 12 är ju även det för lång tid utan mat. Jag tycker inte att en femåring själv ska behöva ha koll på hur mycket teve hon får titta på och framförallt inte behöva ta sig mat själv.
 
Hur gammal är dottern? Är ni hemma för sportlov? Gick inte 15 åringen och 12 åringen ut alls hela dagen? Ignorerar de småsyskon?

Om yngsta dottern är typ 5 borde det gå att säga till henne att hon inte får titta på TV mer än en timma och att hon får ta frukt och bröd osv att äta. Barn som är runt 5 eller så brukar kunna leka själva utan en vuxen.

De åt kanske frukost jättesent? vid 12?

Mannen vet jag inte ens vad jag ska säga om. Men om du säger till barnet att hon inte får se TV hela dagen och måste gå ut och att det finns skorpor och frukt att äta och sådant så klarar hon väl att vara hos mannen utan dig. Annars föräldrakurs? https://www.hassleholm.se/omsorg-och-stod/stod-for-familjen/foraldrakurs
Vår 6-åring har inte koll på klockan än, så det kan man absolut inte säga till honom.
 
Det enda som jag tycker låter vettigt där är föräldrakurs. Men resten, det är ju ingen omsorg om barnet. Mamma lär femåringen att klara sig själv med skorpor och frukt medan pappa ... spelar dataspel?

OM det blir en separation här så får ju pappan växla upp helt enkelt, han måste ta sitt föräldraansvar. Det är ju ett rätt trist alternativ för en kvinna att stanna kvar hos en hösäck för att hon är rädd att barnen inte klarar sig hos honom. Hon får väl vara boendeförälder om han brister i omsorg och så får han ha umgänge och lära sig hur man tar hand om barn.
Nej jag hade absolut inte kunnat lämna min femåring med ansvaret att både gå ut och ha koll på mat själv en hel dag.. klart hon skulle överleva och säkert hitta på något annat när hon tröttnat på skärm, hon har också så pass bra koll på rutiner att en engagerad vuxen som inte kände till dem skulle kunna reda ut det med instruktion från barnet (typ när det brukar vara skärmtid och när det är mellanmål) men det är ju i förhållande till saker, tex måltider, inte att kl si och så brukar man äta mat. Ber om ursäkt, högg fel knapp såg jag
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 248
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 094
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp