Jag blir galen, sadeln glider på sne!

Domino_s

Trådstartare
Sadeln jag har på mitt sto glider på sned. Jag har kollat och sadelutprovare har kollar. Den ligger perfekt. Enda som inte glider fram på henne,vilket alla sadlar annars gör...Dock så glider den nu då alltså i sidled. (ponnymodell ala badtunna även när hon inte är tjock)

Detta händer endast i galoppen och det stör ju nåt fruktansvärt, eftersom jag efter ett varv får stanna henne och rätta till den och det kan väl inte vara bra för den lilla stackaren att få en sadel sliten fram och tillbaka över ryggen varannan minut...

Innan hade jag brösta, då låg den still. Dock har hon växt ur den och ändå är det en x-full....:cool:

Har funderar på nån sorts anti-slip underlägg... Vad tror ni? Alla tips mottages väldigt tacksamt, då detta sätter lite stopp för oss för tillfället...:crazy:

Mvh Domino_s

Sv: Jag blir galen, sadeln glider på sne!

Känner precis igen problemet för vi har exakt samma!
Är det en unghäst du har?Enligt vår tränare kan unghästar muskla sej väldigt olika och det kan leda till att en sadel ,som innan suttit bra , plötsligt börjar glida.
Glider den åt samma håll hela tiden och gäller det i båda varven?
(Vår gled bara i höger varv och hela tiden åt höger....)
Sitter du själv rakt över hästen?Be någon titta bakifrån när du går på rakt spår!
Vi köpte en anatomisk magplatta som fördelar trycket bra och drar bak sadelgjordsläget lite bättre och dels en gelpad som sitter mellan sadel och vojlock och liksom klistrar fast sadeln.
problemet har åtminstone minskat väsentligt även om det inte upphört helt....

Känner igen problemet också - hade ett arabsto för många år sen, och på henne gled också sadeln till en sida. Men bara om jag red i ridhuset eller på ridbanan.

Kollade igenom hästen på en vet. klinik och det visade sig att hästen hade en lös benbit i ett bakknä och i samma sidas framkota :cry:

Känner precis igen problemet för vi har exakt samma!
Är det en unghäst du har?Enligt vår tränare kan unghästar muskla sej väldigt olika och det kan leda till att en sadel ,som innan suttit bra , plötsligt börjar glida.
Glider den åt samma håll hela tiden och gäller det i båda varven?
(Vår gled bara i höger varv och hela tiden åt höger....)
Sitter du själv rakt över hästen?Be någon titta bakifrån när du går på rakt spår!
Vi köpte en anatomisk magplatta som fördelar trycket bra och drar bak sadelgjordsläget lite bättre och dels en gelpad som sitter mellan sadel och vojlock och liksom klistrar fast sadeln.
problemet har åtminstone minskat väsentligt även om det inte upphört helt....

Hon är 9 iår, men det är nu när hon är igång satt och börjat sätta muskler som problemet började. Ska kika på sadeln när jag kommer till stallet idag.

Den glider åt vänster i höger galopp och åt höger i vänster galopp. Hon bär sej ju inte jättebra nu i början, sätter in bakdelen lite, kanske skjuter hon den själv?
Jag jobbar mycket med centrerad ridning så jag sitter balanserat och rakt. Dock kanske jag parerar lite när hon blir lite rak och inte orkar bära sej på böjt spår genom att luta mej lite utåt...

Hon är lite rund om magen för tillfället, men sadeln glider inte framåt iaf. Jag har en anatomisk gjord till henne.

Ska kika dels på hur sadeln ligger och om den ligger bra ska jag kika på sån där gelpad och annan sadelgjord... för det här problemet måste jag komma till rätta med snabbt...:crazy:

Tack så mycket för ditt svar!

Mvh Domino_s

Såg nu att wintec har en modell som heter wintec wide... älskar ju min wintec som jag har på henne nu, vilket är en vanlig wintec...:laugh:

Så då finns det hopp, om det nu skulle va så att hon breddat sej ännu mer och sadeln blivit för smal...:bump::bump:

Mvh Domino_s

ligger den still när du hoppar upp?
troligtvis så är sadeln för smal det är därför den rör på sig, hur som helst så passar den inte eftersom den inte ligger stilla.
åk till en annan sadelprovare och få hjälp.

Sadlarna glider på snedden på min unghäst också...inte bara en sadel, utan samtliga sadlar glider. Vissa lite mer än andra dock. En bra sadelgjord hjläper (en bred sadelgjord) och jag har mattunderlägg också. Dock inte direkt på hästen utan mellan sadel och schabrak. Hjälper faktiskt. Stör mig inte alls så mkt längre med underlägg och bättre gjord.

Dock så gled sadlarna mer i början, ju mer muskler, ju bättre har ju sadeläget blivit. Min häst har för övrigt ingen manke alls nästan så därför är det lite ostabilt.

Hejsan.

Synd att du inte var med på sadelclinicen hos Charlies den 10e, där diskuterades bl.a ditt problem...

Vanliga orsaker var bl.a:
Sadeln var för smal, bommen var för böjd, hästen var inte lika musklad på bägge sidor, ryttaren var stel och satt inte helt rätt i sadeln, sadeln låg för långt fram så att den tog emot när hästen hade bogen i sitt bakersta läge, sadelgjorden drog sadeln framåt... Det var dom vanligaste orsakerna.

Om man åtgärdat ovanstående orsaker kunde man testa med någon form av anitglidunderlägg, fästa sadelgjorden i enbart dom bakersta stropparna. Fungerade inte det ändå var det bara svanskappa som gällde. Om man skulle göra det bekvämt för hästen alltså... Och det är väl det viktigaste eller hur ? ? ?

kan ju va så att man är sned själv eller har stela muskler och felbelastar, så hadde jag det även om de inte känns så. om allt annat fungerar förståss. ett litet tipps bara. =)

fast jag tror inte svanskappa gör det bekvämt för hästen. snarare obekvämt.
tänk vad det kan ligga och gnida under svansroten.

aramis, det är ju ganska vanligt att sadlar kan ligga lite ostabilt på unghästar så jag tror det kommer växa bort med andra muskler sedan...jag har själv märkt stor skillnad nu mot hur det var förut i takt med ju mer muskler min häst fått.

sadlarna gled en hel del på min förra häst också i början, en travare, som skulle ridutbildas. I början var det inte stabilt alls, men sedan så försvann det problemet helt när han fick sina nya ridmuskler.

Om ni har provat ut sadeln hos en sadelutprovare och sadeln ligger bra så är det nog du som gör att sadeln glider på sne. Precis så blir det för mig också, var på kurs igår och fick klart för mig att jag viker mig lite i sidan, vilket varken jag eller min andra tränare märkt förut.

Svarar alla!

Jag har nu lagt på sadeln utan schabrak och även tagit bort sitsskyddet och nämen visst...sadelskrället har blivit för smalt! Är det inte underbart... hur bred ska hon bli egentligen...

Det måste ha skett nu det allra sista när jag börjat jobba henne i padocken, sadeln inköptes i slutet av förra sommaren, kollades då av sadelmakare och igen i början av jan.

Så nu blir det till att leta ny sadel... Ska kika på wintec wide tänkte jag till att börja med.

palle-jag var med på sadelcliniken, men har inte tänkt på problemet då jag galopperade henne första gången i padocken samma dag som jag skrev tråden. Jättebra clinic för övrigt...:laugh:

Inka-90Jag hoppar alltid upp från pall och eftersom lill-hästen inte är speciellt hög så lägger jag i princip bara över benet och glider ner i sadeln, så jag har aldrig tänkt på om den ligger still när jag ska upp...

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

När du ger dig ut i sadeldjungeln så ska jag passa på att tipsa om Wintec Cair!
Luftstoppad sadel i syntet.
Älskar den som pållen har nu. Denna har han haft i över ett år snart och sitter som ett smäck trots att han breddar och minskar. Just eftersom det är luft i den så gör det inget om hästen för tillfället är ojämt musklad.
Utbytbara järn med. :love:

Som med all utrustning som är korrekt påsatt i korrekt storlek, så orsakar INTE en svanskappa några som helst problem. Men skulle man ändå vara orolig kan man alltid linda lite gasbinda eller sätta på ett ludd, men då maåste det tas av och tvättas ofta så inte det man satt på orsakar skav....

När du ger dig ut i sadeldjungeln så ska jag passa på att tipsa om Wintec Cair!
Luftstoppad sadel i syntet.
Älskar den som pållen har nu. Denna har han haft i över ett år snart och sitter som ett smäck trots att han breddar och minskar. Just eftersom det är luft i den så gör det inget om hästen för tillfället är ojämt musklad.
Utbytbara järn med. :love:

Skrev lite längre upp att det är just en sådan som jag har för tillfället och jag avgudar min också. Dock är den alltså för smal med den vidaste järnet i... Men jag ska testa wintec wide, en modell för breda hästar som tydligen ska ha järnvidd upp till 125 grader, det vita går till 105 grader har jag för mej...:laugh:

Mvh Domino_s

Haha, jag var för snabb med andra ord. Eller för slarvig! :angel:
(Fast det finns fler Wintecmodeller som inte är cair utan vanliga stoppade)

Har sett en sån där wide, och dom är breda. Riktigt breda.
Hoppas du hittar en som passar nu då. :)

Föresten, är det en allround sadel du har nu?

Haha, jag var för snabb med andra ord. Eller för slarvig! :angel:
(Fast det finns fler Wintecmodeller som inte är cair utan vanliga stoppade)

Har sett en sån där wide, och dom är breda. Riktigt breda.
Hoppas du hittar en som passar nu då. :)

Föresten, är det en allround sadel du har nu?

Ja, det får jag hoppas att dom är, så dom passar min lilla lagårdsvägg till häst....:angel:

Det är en hoppsadel, den ljusbruna...helt underbar och skitsnygg enligt mej...:love:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 423
Senast: Lavinia
·
K
Övr. Grenar Hej! Jag behöver lite hjälp av er som kan det här med galopputrustning... Det är så att jag har precis skaffat en galoppsadel för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 051
Senast: Skaune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka